Намеса на Морска администрация вероятно предотврати инцидент
Варненският обект “Корабно режище” е разположен на площ от около 8 декара на брега на езерото в града. Режището се намира на острова между двата канала. В далечното минало на режището са били разположени 11 плавателни съда. Сред тях са м/к “Ангел Кънчев”, м/к “Бургас”, м/к “Буревестник”, м/к “Десантна баржа 1”, м/к “Десантна баржа 2”, м/к “Полиникис”, м/к “Хан Омуртаг” и други. През годините няколко съда са били извадени и нарязани. По различни причини останалите кораби не са били извадени, а само нарязани до нивото на водата. Към момента те продължават да са опасност за плавателни съдове – най-често за рибарски и лодки за развлечение и туризъм. Режището всъщност е екологична бомба със закъснител в сърцето на Варна, заради останалото гориво, въпреки годините. Повече от 20 години никой не успява да се справи с този проблем.
Историята на варненското “Корабно режище” е изключително интересна, още по-интересно обаче се оказа неговото настояще. Редица неуредици от техническа гледна точка, многократните прехвърляния на собствеността, използване на техника застрашаваща живота на работниците и ред други обстоятелства хвърлят дебела мъгла над режището, оставяйки неясен един въпрос – кога тези плавателни съдове ще бъдат премахнати.
Неясната собственост
Журналистическото разследване на maritime.port.bg се натъкна на поредица от прехвърляния на собствеността, водещи до задънена улица. През 2000-та година, режището се е обслужвало по споразумение между “Феникс Реком” АД и Община Варна. “Феникс Реком” АД обаче не съществува. Според справка в ТР с подобно име има още две дружества – “Феникс Реком Инвест” АД и “Феникс Реком” ООД. В последното участва и Държавата, чрез Министерството на икономиката. Споразумението между “Феникс Реком” АД и Община Варна е изпълнено с редица грешки. Не е ясно дали те са били допуснати случайно или не. Според споразумението Кирил Йорданов (кмет на Варна, б.а.) е роден през 61-ви месец, а именно той, заедно с главната счетоводителка Юлия Йорданова го подписват. Дали и те както “Феникс Реком” АД смятат грешката за маловажна. Най-вероятно сделката между общината е осъществена с “Феникс Реком” ООД. Този извод се прави при сравняване на фирмените дела. Защо e допусната цялата тази поредица от груби пропуски и кой носи отговорност за тях, само времето ще покаже. Въпреки грешките Общината и дружеството участват съвместно по проект за 2 млн. евро, за разчистване на старите кораби. Видимо е обаче, че този проект не е завършен и още повече – не се знае къде са парите. По информация на maritime.port.bg от общата сума са били “оползотворени” около 1 млн. лева. Според Община Варна споразумението вече не е валидно, а поради изминалите досега години и мудността на администрацията трудно може да се определи къде са потънали другите 3 млн. лева.
Не е ясно и не може да се докаже, кой и по кое време е притежавал режището. В момента на корабното режище е девненската фирма “Транс Кобалт” ЕООД. Нейни работници през изминалите дни се подготвяха за работа. Дружеството е там след като получава правата от “Изоламат” АД. Реално не може да се провери, как последното дружество получава правата над режището. Сделката е била сключена през 2006-та година. Договорът между двете фирми включва бракуваните кораби, предназначени за нарязване м/к “Буревестник”, м/к “Ангел Кънчев”, м/к “Десантна баржа 1” и м/к “Десантна баржа 2”. Сделката е била завършена при цена от 23 000 лева, заплатени от “Транс Кобалт” ЕООД. Проверка в базата на Варненския апелативен съд сочи, че в съдебно заседание на 29.09.2010г. ВАС потвърждава решение на ВОС в частта относно определената начална дата на състояние на неплатежоспособност. Реално “Изоламат” АД е фалирала на 02.12.2005г., доста преди да продаде правата над режището. Основателно ли е тогава прехвърлянето и как “Транс Кобалт” ЕООД плаща пари на фалирала фирма не става ясно.
Свързани лица и дублиране на имена
В голяма част от фирмите участвали в подхвърлянето на режището има свързани лица, част от тях през последните няколко години, обаче са продали участията си. Дори съществуват следи за участие на фирми регистрирани в офшорни зони.
Кражба от държавната собственост
По снимки от интернет на корабното режище от 2003г. и такива от днешни дни, ясно се вижда, че сериозно количество метал е било отрязано от м/к “Полиникис”. Корабът не фигурира в множеството договори за прехвърляне на собствеността. Това означава, че “Полиникис” по някаква причина е останал държавна собственост, от която е било крадено. По груба сметка отзязаното, изнесено и продадено количество метал е между 70 до 100 тона. По средна пазарна цена от 500 лв. на тон, излиза, че са били откраднати около 50 000 лева. Кой и с какво право е извършил това не може да се проследи.
Екобомба в сърцето на Варна
Нефтопродукти и различни материали опасни за околната среда се намират все още във водата. Към момента никой от собствениците не е правил прогнози за обемите на нефтопродуктите на борда на съдовете. Според специалисти ако при ваденето не бъдат спазвани всички указания, има вероятност в езерото да се взриви екобомба.
ДМА – Варна вероятно предотврати инцидент
Дирекция Морска администрация Варна е извършила проверка на корабното режище преди дни. Тогава инспекторите на дирекцията са установили редица нарушения. Плаващият кран е бил подготвен за експлоатация въпреки, че никога не е отговарял на техническите изисквания. Това съобщиха от ДМА – Варна, по искане на maritime.port.bg за резултатите на проверката.
Областните управители се разпореждат с имуществото
Оказва се че Изпълнителна агенция “Морска администрация” няма основание да се разпорежда и предоставя разрешения за изваждане на имущество за добив на скрап от морето. Това е така защото КТК не съдържа разпоредби относно имущество, което не подлежи на принудително изваждане. В този случай се прилага общонационалното законодателство. През Закона за собствеността до Закона за държавната собственост се стига до извода, че потънало имущество, което се явява публична държавна собственост подлежи на разпореждане от страна на областните управители по райони. В момента целият казус подлежи на проверка от Областна администрация.
Позиция
Според представител на девненското дружество интерес към режището винаги се появава, когато там започне да се работи.
По думите на представителят “в момента се създава кризисна ситуация с цел решаване на кризисна ситуация“.
По мнение на “Транс Кобалт” ЕООД на останалите плавателни съдове няма налични нефтопродукти и масла. В отгоров на въпрос кога кранът ще бъде технически изправен, незастрашавайки работниците, от дружеството заявиха, че след предписания на ДМА – Варна е започнало отстраняване на забележките.
От дружеството се опасяват, че поради неправилно тълкуване на различните закони, може да се стигне до национализиране на потъналите кораби, точно в момент когато “Транс Кобалт” ЕООД започва да инвестира и е буквално “много близко до изваждането им”.
На въпрос дали “Транс Кобалт” ЕООД е участвала в рязане на м/к “Полиникис”, представителят на дружеството заяви, че такова нещо не е правено.
Сметката
Статутът на режището остава неизяснен до завършване проверката назначена от Данчо Симеонов. Дотогава няма да бъде ясно чие е режището, кой си е пълнил джобовете и било ли е това основателно. Калкулациите обаче показват, че останалите кораби ще донесат прилична сума на собственика, ако реално след всички тези прехвърляния “Транс Кобалт” ЕООД се окажат собственици или ловко измамени и инвестирали на вятъра. Възможен сценарий остава и връзката на всичките дружества последователно подхвърляли си варненското корабно режище. Този сценарий технически е непроверим без самосезиране на държавните органи.
Оценката при продажба на останалите метали надхвърля 1 млн. лева, заедно с потъналите около 3 млн. лева по програмата за изваждане, сделките по множеството прехвърляния и множеството кражби натрупват страховита сметка надвишаваща 5 млн. лева – не се знае кой ще я плаща.
Дали историята на варненското корабно режище ще завърши, както е била писана – с изваждане на корабите и премахване заплахата за плаването и околната среда в района или ще потъне, както потъват седемте кораба при буря, след низ от грешни решения? Предстои да видим.
Д. Велев
maritime.port.bg – България