Тече финалната фаза на масивното разширяване на Панамския канал. Вчера местните власти съобщиха, цитирани от „Ройтерс”, че се планира още по-голям проект за развитие на канала. Обявеното ново разширяване ще струва цели 17 млрд. щ. долара и трябва да осигури преминаването на най-големите кораби в света.
В момента се работи по инсталирането на огромните врати на шлюзовете на канала. Проектът включва изграждане на трета група шлюзове и се осъществява от консорциум между италианската фирма Salini Impregilo и испанската Sacyr. На 1 април догодина се очаква завършването на мащабния процес.
Ръководството на канала, в лицето на Хорге Куйано, вече гледа отвъд този проект и обмисля допълнителните дейности, които ще позволят преминаване на контейнеровози с капацитет над 20 хил. и повече TEU през следващите години.
„С опита, който имаме при настоящото разширяване смятаме, че подобен проект би струвал между 16 и 17 млрд. долара”, коментира Куйано пред „Ройтерс”. Според шефа на канала отдавна се говори за следващата му експанзия, но сега за първи път се гледа сериозно на подобно начинание. По думите му трафикът през канала се е увеличил с до 4% само през последните няколко месеца. Куйано коментира кризата с пристанищата на западното крайбрежие на САЩ с твърдението, че най-печеливш от нея е Суецкият канал.
Куйано коментира, че градежът на новото разширение може да бъде завършен през следващите 15 години, а финансирането му може да е от собствени средства и издаване на облигации.
Китайска компания вече е проявила интерес от включване в подобен проект. Представители на China Harbor Engeneering Co. вече дори са провели първи срещи с местната власт.
Maritime.bg припомня, че на север в Никарагуа вече тече подготовка за прокопаване на съперник на Панамския канал. Малко известен китайски бизнесмен стои зад проекта за 50 млрд. долара. Много западни експерти обаче гледат скептично на проекта в Никарагуа, заради огромната инвестиция, предизвикателствата свързани с опазване на околната среда и липсата на опит на дружеството в подобни проекти.
Настоящата експанзия на Панамския канал първоначално бе оценена на 5,25 млрд. долара. Нужната инвестиция обаче бе значително завишена, а за кратко дейностите бяха прекратени заради спорове между администрацията и строителния консорциум. Още 2,3 млрд. долара искат строителите, а администрацията твърди, че е загубила вече повече от 400 млн. долара заради забавянията.
Maritime.bg – Свят