Инж. Диян Димов: Круизният туризъм трябва да се развива като национална стратегия

Диян Димов, изпълнителен директор на "Пристанище Бургас" ЕАД
Диян Димов, изпълнителен директор на „Пристанище Бургас“ ЕАД

Диян Димов е роден в гр. Бургас. Завършил е Институт за инженери на морския флот – гр. Одеса, от 1988г. до 2013г. работил в Пристанище Бургас ЕАД – нормировчик, н-к отдел „Анализ, статистика и труд”, зам.-ръководител по експлоатацията на терминал „Насипни товари и Терминал 2А” , директор експлоатация и изпълнителен директор, април –май 2014 г. – директор на пристанище „Порт Европа”; Председател на комисия по транспорт, информационни технологии и съобщения в Общински съвет Бургас от 2011 г. Диян Димов е женен и има 2 деца.

Д. Велев, Maritime.bg

Какъв товарооборот реализира пристанището от началото на годината?

За първите три месеца на годината в „Пристанище Бургас” ЕАД са обработени 100 000 тона товари. Отчитаме ръст от близо 5 % в сравнение с товарооборота за същият период на миналата година. Обработените товари са генерални и насипни: скрап, цинк, зърнени храни, торове, олово, чугун, различни видове метали, феросплави, сол. В началото на тази година успяхме да привлечем и нови кленти. Предложихме взаимоизгодни условия и сключихме договорни за 2015 година, което в съчетание с традиционно добрата организация на товаро-разтоварната ни дейност е условие за конкурентност на пазара на пристанищните услуги в региона. Разчетеният ръст на товрооборота по бизнес-план на дружеството за годината е 11% и считам, че същия е обективно достижим.

Колко са заявките за посещения на пътнически кораби през този сезон, кога се очаква първият съд, какъв е броят на пасажерите, които очаквате на Морска гара – Бургас?

Планирането в круизния бизнес се прави за срок не по-малък от две години. Корабите, които посетиха пристанище Бургас през 2014 година бяха планирани 2011 – 2012 година. За тази година имахме предварителни заявки за посещения на 31 пасажерски кораба с над 45 000 туристи. Бих искал да отбележа две знакови съгласовки за сезон 2015 година. Успяхме да договорим четири посещения на 300 метровия кораб „Rhapsody of the sea” от флотилията на оператора -„майка” – Роял Карибиен. Този кораб беше пренасочен от круизните дестинации в Аляска към регион Черно море. Освен това от особенна важност е постигната договореност бургаското пристанище да бъде call port т.е. от тук да се качват пасажери, да направят своето круизно пътуване и отново да слязат в Бургас. Първият круизен кораб, за който предварително бяха посгигнати съгласувания за този вид пътувания е „Zenit” с 1800 туристи на круизния оператор Pullmantur.

Круизният туризъм като всеки друг вид туризъм силно се влияе от геополитическата обстановка. За жалост нестабилната ситуация в Украйна и Крим се отрази негативно на круизния бизнес в Черно море. По дестинацията на черноморските пристанища-градове в момента има чувствителен спад на пътуванията. Това означава, че заявените предвартелно посещения до голяма степен няма да се осъществят. За Морска гара Бургас официално от корабните агенти имаме отказани само 4 посещения от общо 31, но това не е определящо. Бих искал да подчертая, че това не касае само пристанище Бургас или другите български круизни пристанища. Тази негативна тедненция е обща за дестинация Черно море.

Как ще преодолеете тази ситуация?

С цел да бъде преодоляна тази независеща от ръководството на пристанище Бургас ситуация започнаха преговори порт Бургас да стане част от круизните пътувания в Средиземно море, предвид близостта до пристанищния хъб Истанбул. Поради спецификата при договарянето на круизните пътувания, които се правят за години напред няма как да очакваме круизните компании, опериращи в Средиземно море да променят още тази година намеренията си и да включат пристанище Бургас в своите пътувания. Водят се разговори занапред тези кораби да посещават Бургас.

Какво ще донесе рехабилитацията на „Магазия 1″?

С предстоящата рехабилитация на най-стария пристанищен склад /Магазия 1/ и предназначението му да изпълнява изискванията на втори пасажерски терминал капацитета ни в круизното направление ще се повиши двойно. По този начин безпроблемно могат да бъдат обслужвани и по два големи кораби едновременно, като за 2015 година вече имаме такива съгласовки. Дестинация Черно море е нова и търсена и още с появата й на световната круизна карта – брандът „Black Sea Cruises”- /обединените круизни портове Бургас, Одеса, Истанбул, Батуми и Севастопол/ беше номиниран като най-бързо развиваща се пасажерска дестинация през 2012 година.

Какви са резултатите от участието на пристанището в специализираните круизни форуми?

Потенциалните добри и доказани възможности на порт Бургас бяха нееднократно потвърдени и от представителите на круизните оператори по време на първите специализирани форуми за тази година в Картагена /Испания/, Брюксел/ Белгия/ и Маями /САЩ/. През този период се съгласуваха и нови пет посещения на круизни кораби с по 1800 пасажери за сезон 2016 и 2017 година на компанията Коста Кроечери. Тези пасажерски кораби са планирани за посещения в условията на съществуващата вече криза и повишават уверенността ни за работа в правилна посока.

Проведохме официални разговори и с представители на черноморските пристанища Батуми и Трабзон за разработване на Черноморска круизна платформа, която да обедини услията на този бизнес в Черно море, извън зоната на несигурност.

По време на проведената в края на конференция „Интелигентен и син растеж – нови възможности за синята икономика в региона на Черно море“ министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Ивайло Московски посочи, че координацията и сътрудничеството между Черноморските държави е от ключово значение за развитието на синята икономика. Тази позиция бе потвърдена и от европейския комисар по въпросите на околната среда, морското дело и рибарството Кармену Вела. Той призова държавите от Черноморския регион максимално да използват възможностите за финансиране на проекти с участието на няколко страни, като Европейската комисия изцяло ще подкрепи такива инициативи.

Необходимо е българските крузни пристанища да бъдат рекламирани по време на международните туристически борси. В привличането на крузни туристи трябва да се включат местните и държавни власти, а круизният туризъм да се развива като национална стратегия. Единствената страна в Европейския съюз, която има утвърдена национална стратегия в насока круизен бизнес е Норвегия, която е изключително добър пример.

Какво е финансовото състояние на компанията и какви инвестиции сте предвидили през тази година?

Финансовият резултат на пристанище Бургас е положителен. За първите три месеца ръстът на товаробоорта естествено ще се отрази и на финансовите ни показатели. Заетостта на пристанищните работници е сравнително висока. Не планираме съкращения или оптимизация на персонала. Допълнителни приходи ще бъдат реализирани от обслужването на туристическите корабчета и лодките, осигуряващи снабдяването и извозването на персонал до остров „Света Анастасия”.

Инвестициите на територията на пристанището се извършват с наши средства и със средства на държавата чрез Държавно предриятие „Пристанищна инфраструктура”. Територията, на която оперира пристанище Бургас е 270 000 кв. метра. Разполагаме с 2 000 метра кейов фронт, от който 600 метра са в Зоната за обществен достъп за обслужването на круизиното и крайбрежно плаване. Предвидените инвестиции са както в зоната за свободен достъп в района на морска гара, така и за територията заета с товаро-разтоварна дейност. Съвместно с Държавно предприятие „Пристанищна инфраструктура” предстои рехабилитация на основните кейови места – 11-то, 12-то и 13-то. Плановете са да бъдат инвестирани над 2 млн. лв. с цел подобряване на инфраструктурата и условията за работа.

Инвестици ще има и в зоната за обществен достъп. Предстои да бъде благоустроено пространството около пасажерския терминал. Тази година са планирани действия за озеленяване, изграждане на пешеходни и вело алеи, обособяване на места за почивка, паркинг за туристическите автобуси и автомобили, велостоянки от градската вело-мрежа, зарядна станция за електрически автомобили. В момента е в ход обществената поръчка за реконструкцията на ”Магазия 1”, чийто възложител е Държавно предприятие „Пристанищна инфраструктура”. Техническото задание включва освен функционалност за втори пасажерски терминал и морски исторически музей, детски обучителен център, развлекателни зони, морско бистро, търговски площи. Усилията ни са в бъдеще тази зона да става все по-атрактивна и твърдо сме убедени, че обслужването на круизни кораби и крайбрежно плаване е неразделна част от развитието на град Бургас и реална предпоставка за ръст на регионалната ни икономика и заетост.

Maritime.bg – Курс

Последни новини

Последни новини

Министър Алексиев прие от името на България председателството на ТРАСЕКА

Министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Христо Алексиев прие от името на България, председателството на Междуправителствената комисия ТРАСЕКА за

Най-четени през месеца

Имейл абонамент
Имейл абонамент
Получавайте новините на Maritime.bg директно и във Вашата електронна поща!
Винаги може да спрете Вашия имейл абонамент