Разработването и внедряването на стандарти и препоръки за осигуряване на кибер-сигурността на морската индустрия е една от основните теми на започнала кръгла маса между BIMCO, ICS, Intercargo и Itertanko в Лондон.
„Защитата от злонамерени атаки по компютърните системи на борда на корабите вече е на дневен ред във всички световни морски неправителствени организации“, коментира групата в прессъобщение.
Към Международната морска организация (IMO) вече има многократни призиви за действия, най-вече от застрахователната индустрия, която не веднъж изразява своите притеснения. Организациите, които участват в кръглата маса са изпратили своите предложения на IMO.
Предложенията включват редица начини за минимизиране риска от кибер-атака чрез управление на достъпа на потребителя, различни видове защити за бордовите системи, разработване на планове за действие в подобни ситуации и действия при инциденти, предизвикани от кибер атаки.
Участниците в кръглата маса и CIRM (Comité International Radio-Maritime) са във финалната фаза на разработване на стандарт за поддържането и актуализирането на програмируеми електронни системи.
„Разработваните в момента стандарти ще дадат възможност на производителите на оборудване, корабостроителниците, корабособствениците и операторите, както и на екипажите, да управляват сигурно компютърно базираните си системи. Заплахата от кибер престъпници е най-висока в момента.“, каза Ангус Фрю, генерален секретар на BIMCO. Други участници в конференцията дори коментираха, че хакерите могат да нанесат много повече щети на индустрията от пиратството.
Maritime.bg припомня, че в средата на миналия месец САЩ обяви мащабна програма за създаване на „кибер щит“, който да пази местните пристанища. Досега кибер сигурността не е била част от стратегиите за развитие на пристанищата в САЩ. В новата система за защита срещу хакери попадат и всички възли на щатската Брегова охрана (още по темата тук).
Кибер рисковете са сред новите опасности пред световното корабоплаване, което е силно зависимо от автоматизацията, съобщи „Алианц“ в свои анализ преди няколко седмици. В момента не се обръща много внимание на тези рискове и в най-скоро време секторът може да премине от потенциална в реална за хакери мишена. Световният застраховател съветва компаниите от индустрията дори да симулират подобни нападения, защото хакерска атака например може да изведе от строя навигационните прибори на един и повече кораби, което да доведе до много сериозни инциденти, загуби на човешки животи или замърсяване. От проблеми с хакери не са имунизирани и пристанищата. Те могат да станат обект на атаки, които целят източване на информация, което в крайна сметка да донесе сериозни сътресения в бизнеса (още по темата тук).
Maritime.bg припомня, че още през 2012 година Европейската агенция за мрежова и информационна сигурност (ENISA) сигнализира, че морската индустрия в съюза е абсолютно неподготвена за справяне с кибер атаки (още по темата тук).
Maritime.bg – Курс