Канал Кра – отвъд Панама и Суец

kanal-kra
Предефиниране на най-натоварения за корабоплаването проток. Това е основната цел на набиращия популярност мега-проект за нов канал – Кра. Каналът трябва да осигури връзка между Южнокитайско море и Андаманско море, преминавайки през територията на Тайланд.

Канал Кра, известен още и като Тайски, трябва да съкрати с 1 200 nm разстоянието, което корабите преминават, при заобикаляне на Малайзия и Сингапур. Проектът ще осигури намаляване на трафика през силно натоварения в момента проток Малака, в който освен това има и засилена пиратска активност. Ежегодно около 60 хил. са преминаванията на плавателни съдове през него.

Идеята зад новия мега-проект не включва използването на шлюзова система. Тайският канал трябва да осигури преминаването на съдове до 500 000 dwt при скорост 7 kn. Предвижда се канал Кра да бъде дълбок 33 и широк 500 метра.

Най-тясната част на Тайландския полуостров – Кра Истмус, е едва 44 километра. Проблем обаче е планински участък, който достига до 75 метра над морското равнище. Именно заради това са само две предложенията за прокопаването. Според първото – каналът следва да бъде с дължина 50 километра, като е избегната само най-високата част на планинския участък, а при второто – каналът е с дължина цели 100 километра, с цел да се минимизират изкопните работи.

Няколко пъти през последните векове идеята е била на дневен ред, но досега не е реализирана. Най-рано канал Кра се споменава през 1677 г. от френския инженер Де Ламар, който прави изследване, поръчано от краля на Тайланд. В допълнение са направени множество други проучвания през 18 и 19-ти век. Сред тях попада и задълбочен анализ от 1882 г. на проектанта на Суецкия канал. През миналия век е имало няколко неуспешни опита за започване на мащабното строителство, което е щяло да бъде финансирано от Световната банка, Глобалния японски инфраструктурен фонд и Азиатската банка за развитие. Сред най-фрапиращите предложения за начина на строителство е японска идея, според която за прокопаването на канала е трябвало да бъдат използвани ядрени съоръжения.

През 2005 г. в-к „Вашингтон поуст“ публикува секретен доклад на секретаря по отбраната Доналд Ръмсфелд, според който Китай опитва да събере необходимите средства за строителство на мега-проекта. По-късно и Сингапур разпространи подобна информация, а местните власти официално се обявиха срещу подобен градеж, тъй като той ще разклати централната позиция на страната като шипингов хъб в Югоизточна Азия.

Според изтеклата преди 10 години информация, Китай планира да инвестира 25 млрд. щ. долара за строителството, което ще продължи 10 години и ще осигури работа на поне 30 000 пряко заети работници. През 2007 година правителството в Тайланд колебливо, но официално одобри китайските планове. Досега обаче по проекта няма особен напредък, най-вече заради проблеми с екологията и политическите сътресения в страната.

Въпреки това през март м.г., китайският вестник „Чайна Дейли Мейл“ съобщи, че е сформиран консорциум между три китайски компании – две държавни и частна, който подготвя строителството на канал Кра.

6 400 nm „спестяват“ преминаващите през Суецкия канал кораби, вместо заобикалянето на Африка, а тези, които преминават през Панамския канал „печелят“ 7 800 nm, заради това, че не заобикалят Южна Америка. Поради това е изключително спорен въпросът – дали толкова сложен проект е рентабилен, след като осигурява едва 1 200 nm по-малко за преминаващите през Малака съдове.

Въпреки това идеята за Кра канал е доста по-глобална. Евентуалното му строителство ще осигури на Тайланд ключова и централна позиция в търговията между Тихия и Индийския океан. По план се предвижда обособяването на индустриални зони, кораборемонтни и корабостроителни предприятия, както и дълбоководни пристанища на входовете на плавателния път. Това би превърнало Тайския канал в основен хъб за трансбордиране на товари за Азия, сравним с Европорт в Ротердам.

Остава само Китай да осигури обещаното финансиране и да започне строителството.

Maritime.bg припомня, че в момента тече финалната фаза на масивното разширяване на Панамския канал. Местните власти съобщиха, че се планира още по-голям проект за развитие на канала. Обявеното ново разширяване ще струва цели 17 млрд. щ. долара и трябва да осигури преминаването на най-големите кораби в света. В момента се работи по инсталирането на огромните врати на шлюзовете на канала. Проектът включва изграждане на трета група шлюзове и се осъществява от консорциум между италианската фирма Salini Impregilo и испанската Sacyr. На 1 април догодина се очаква завършването на мащабния проект.

Преди няколко дни властите в Панама съобщиха, че най-вероятно няма да бъде изграден популяризираният през последните 2 години мега-проект за градеж на канал в Никарагуа. Според разпространената от Панама информация, китайският инвеститор няма възможност да поеме изпълнението на проекта, въпреки че в момента текат подготвителни процедури.

Сериозни притеснения за околната среда изрази преди няколко седмици група специалисти по повод строителството на канал „Никарагуа”. Градежът ще бъде пагубен за крехките екосистеми в районите, през които ще преминава каналът, твърдят в свое изследване специалистите от Северна и Южна Америка.

Maritime.bg припомня, че китайска компания и местното правителство започнаха в края на миналата година мега-проекта за прокопаване на 278-километровия канал. В момента се строи пътната инфраструктура, която ще поеме трафика на тежката механизация, включена в строителството.

Предстои да видим дали строителството на новия канал в Никарагуа ще стане факт, както и дали ще станем свидетели на ново разширяване на Панамския канал, защо не и на прокопаването на канал Кра.

Вижте последното видео-представяне на Панамския канал:

Maritime.bg – Курс

Последни новини

Bering Yachts започва строителство на яхти в Бургас

Нов сериозен инвеститор откри база и започва работа в Бургас още тази година. Това е компанията Bering Yachts. Днес нейни мениджъри представиха свое произведение в Пристанище Бургас, включвайки се в отбелязването на неговия
Прочетете

Диян Димов: Успешно защитаваме това, което преди 119 години е дало началото на развитието на…

Приятели и гости на „Пристанище Бургас” отпразнуваха годишнината от откриването му за търговско корабоплаване. Група „Вълнолом” към пенсионерския клуб на пристанището отправи музикален поздрав към присъстващите. Изпълнителният
Прочетете

Гърци на пазар за руски кораби, Турция се възползва от забраната за руски кораби в ЕС

Войната в Украйна продължава 84-и ден. Тя засегна пряко корабоплаването и морската индустрия в Черно море, според "Алианц". Доведе до блокиране на 20 милиона тона зърнени товари в Украйна, според Европейската комисия. Стана
Прочетете

119 години Пристанище Бургас

Снимка: ДППИ На 18 май Пристанище Бургас отбелязва 119 години от откриването си. Указ на Княз Фердинанд І от 20 декември 1894 г. и няколкогодишно строителство превръщат някогашните дървени скели на бургаския бряг в  първото съвременно
Прочетете

Ръст на товарооборота в Пристанище Варна, което отбелязва 116-а годишнина

Снимка: Пристанище Варна Пристанище Варна е открито на 18 май 1906 г. Тази дата бележи навлизането на град Варна на световните пристанищни карти. Изграждането на Пристанище Варна продължава повече от 10 години. Откриването е с
Прочетете

Русия връща в строя в Черно море още една подводница

Дизел-електрическата подводница "АЛРОСА" от състава на руския Черноморски флот преминава ходови изпитания след края на ремонт и модернизация. Дейностите по модернизация на подводницата по проект 877 започнаха през 2014 година.
Прочетете

Румъния осигури още 25 милиона евро от ЕС за Пристанище Браила

Още 25 милиона евро ще бъдат инвестирани за подобряване на инфраструктурата на румънското пристанище Браила на р. Дунав, съобщи министърът на транспорта на страната Сорин Гриндеану, предаде "Румъния инсайдър". Става дума за поредни
Прочетете

Отдават на чартър ферибот „Героите на Севастопол“

"Български морски квалификационен център" ЕАД обяви търг за отдаване под наем чрез договор за беърбоут чартър на моторен ферибот "ГЕРОИТЕ НА СЕВАСТОПОЛ" (IMO: 7529976), установи справка на Maritime.bg. Държавното дружество предлага
Прочетете

Турция придоби четвърти сондажен кораб

Турция е придобила четвърти сондажен кораб. "Четвъртият турски сондажен кораб ще пристигне на бреговете на страната на 19 май", съобщи в понеделник министърът на енергетиката и природните ресурси на страната Фатих Донмез, цитиран от
Прочетете

Земеделският министър очаква да се „разработи механизъм“ за износ на украинско зърно…

Трудно бих могъл да прогнозирам цената на пшеницата към днешна дата. Не се ли успокои обаче обстановката в Украйна, не виждам изход от тази ситуация. Така или иначе 40% от това зърно от Европа идва от Украйна. Това каза земеделският
Прочетете

Последни новини

Диян Димов: Успешно защитаваме това, което преди 119 години е дало началото на развитието на бургаското пристанището

Приятели и гости на „Пристанище Бургас” отпразнуваха годишнината от откриването му за търговско корабоплаване. Група „Вълнолом” към пенсионерския клуб на пристанището отправи

Гърци на пазар за руски кораби, Турция се възползва от забраната за руски кораби в ЕС

Войната в Украйна продължава 84-и ден. Тя засегна пряко корабоплаването и морската индустрия в Черно море, според "Алианц". Доведе до блокиране на 20 милиона тона зърнени

Най-четени през месеца

Имейл абонамент
Имейл абонамент
Получавайте новините на Maritime.bg директно и във Вашата електронна поща!
Винаги може да спрете Вашия имейл абонамент