Предефиниране на най-натоварения за корабоплаването проток. Това е основната цел на набиращия популярност мега-проект за нов канал – Кра. Каналът трябва да осигури връзка между Южнокитайско море и Андаманско море, преминавайки през територията на Тайланд.
Канал Кра, известен още и като Тайски, трябва да съкрати с 1 200 nm разстоянието, което корабите преминават, при заобикаляне на Малайзия и Сингапур. Проектът ще осигури намаляване на трафика през силно натоварения в момента проток Малака, в който освен това има и засилена пиратска активност. Ежегодно около 60 хил. са преминаванията на плавателни съдове през него.
Идеята зад новия мега-проект не включва използването на шлюзова система. Тайският канал трябва да осигури преминаването на съдове до 500 000 dwt при скорост 7 kn. Предвижда се канал Кра да бъде дълбок 33 и широк 500 метра.
Най-тясната част на Тайландския полуостров – Кра Истмус, е едва 44 километра. Проблем обаче е планински участък, който достига до 75 метра над морското равнище. Именно заради това са само две предложенията за прокопаването. Според първото – каналът следва да бъде с дължина 50 километра, като е избегната само най-високата част на планинския участък, а при второто – каналът е с дължина цели 100 километра, с цел да се минимизират изкопните работи.
Няколко пъти през последните векове идеята е била на дневен ред, но досега не е реализирана. Най-рано канал Кра се споменава през 1677 г. от френския инженер Де Ламар, който прави изследване, поръчано от краля на Тайланд. В допълнение са направени множество други проучвания през 18 и 19-ти век. Сред тях попада и задълбочен анализ от 1882 г. на проектанта на Суецкия канал. През миналия век е имало няколко неуспешни опита за започване на мащабното строителство, което е щяло да бъде финансирано от Световната банка, Глобалния японски инфраструктурен фонд и Азиатската банка за развитие. Сред най-фрапиращите предложения за начина на строителство е японска идея, според която за прокопаването на канала е трябвало да бъдат използвани ядрени съоръжения.
През 2005 г. в-к “Вашингтон поуст” публикува секретен доклад на секретаря по отбраната Доналд Ръмсфелд, според който Китай опитва да събере необходимите средства за строителство на мега-проекта. По-късно и Сингапур разпространи подобна информация, а местните власти официално се обявиха срещу подобен градеж, тъй като той ще разклати централната позиция на страната като шипингов хъб в Югоизточна Азия.
Според изтеклата преди 10 години информация, Китай планира да инвестира 25 млрд. щ. долара за строителството, което ще продължи 10 години и ще осигури работа на поне 30 000 пряко заети работници. През 2007 година правителството в Тайланд колебливо, но официално одобри китайските планове. Досега обаче по проекта няма особен напредък, най-вече заради проблеми с екологията и политическите сътресения в страната.
Въпреки това през март м.г., китайският вестник “Чайна Дейли Мейл” съобщи, че е сформиран консорциум между три китайски компании – две държавни и частна, който подготвя строителството на канал Кра.
6 400 nm “спестяват” преминаващите през Суецкия канал кораби, вместо заобикалянето на Африка, а тези, които преминават през Панамския канал “печелят” 7 800 nm, заради това, че не заобикалят Южна Америка. Поради това е изключително спорен въпросът – дали толкова сложен проект е рентабилен, след като осигурява едва 1 200 nm по-малко за преминаващите през Малака съдове.
Въпреки това идеята за Кра канал е доста по-глобална. Евентуалното му строителство ще осигури на Тайланд ключова и централна позиция в търговията между Тихия и Индийския океан. По план се предвижда обособяването на индустриални зони, кораборемонтни и корабостроителни предприятия, както и дълбоководни пристанища на входовете на плавателния път. Това би превърнало Тайския канал в основен хъб за трансбордиране на товари за Азия, сравним с Европорт в Ротердам.
Остава само Китай да осигури обещаното финансиране и да започне строителството.
Maritime.bg припомня, че в момента тече финалната фаза на масивното разширяване на Панамския канал. Местните власти съобщиха, че се планира още по-голям проект за развитие на канала. Обявеното ново разширяване ще струва цели 17 млрд. щ. долара и трябва да осигури преминаването на най-големите кораби в света. В момента се работи по инсталирането на огромните врати на шлюзовете на канала. Проектът включва изграждане на трета група шлюзове и се осъществява от консорциум между италианската фирма Salini Impregilo и испанската Sacyr. На 1 април догодина се очаква завършването на мащабния проект.
Преди няколко дни властите в Панама съобщиха, че най-вероятно няма да бъде изграден популяризираният през последните 2 години мега-проект за градеж на канал в Никарагуа. Според разпространената от Панама информация, китайският инвеститор няма възможност да поеме изпълнението на проекта, въпреки че в момента текат подготвителни процедури.
Сериозни притеснения за околната среда изрази преди няколко седмици група специалисти по повод строителството на канал „Никарагуа”. Градежът ще бъде пагубен за крехките екосистеми в районите, през които ще преминава каналът, твърдят в свое изследване специалистите от Северна и Южна Америка.
Maritime.bg припомня, че китайска компания и местното правителство започнаха в края на миналата година мега-проекта за прокопаване на 278-километровия канал. В момента се строи пътната инфраструктура, която ще поеме трафика на тежката механизация, включена в строителството.
Предстои да видим дали строителството на новия канал в Никарагуа ще стане факт, както и дали ще станем свидетели на ново разширяване на Панамския канал, защо не и на прокопаването на канал Кра.
Вижте последното видео-представяне на Панамския канал:
Maritime.bg – Курс