Сензори ще следят състоянието на морската вода във Варненски и Бургаски залив

Снимката е илюстративна.
Снимката е илюстративна.
Сензорни станции, които ще подават в реално време данни за състоянието на морската вода, ще бъдат обособени в акваторията на Варненски и Бургаски залив. Устройствата, които ще следят основни метеорологични и хидрологически параметри, ще заработят като част от реализирането на проекта „Подробен мониторинг на морската вода“. Това каза директорът на Института по океанология към БАН проф. Атанас Палазов, който е и ръководител на проекта.

Повърхностната част от станцията, която ще бъде под форма на буй, заедно с дънната част на станциите, която ще бъде поставена на дълбочина между 20-30 метра, ще подават информация за скоростта и посоката на вятъра, проводимостта и плътността на водата, разтворен кислород и други. Информацията ще се предава в реално време. Освен за мониторинг на морската вода тя ще може да послужи и за нуждите на корабоплаването.

Като част от проекта ще бъдат извършени и 12 експедиции за набиране на проби от вода, които да бъдат подложени на химичен анализ чрез закупена по проекта специална апаратура, с каквато до момента институтът не е разполагал. Като резултат ще бъде създадена специална лаборатория за анализ на приоритетни вещества и специфични замърсители в морската вода. Това са тежки метали, органични замърсители, токсични вещества. Те влияят директно върху здравето на човека.

„Става дума за 35 различни показателя, които дори в изключително ниска концентрация, в която се срещат, са вредни за човека. Трудни са за определяне. Необходима е специална апаратура, специалисти и лаборатория, където да се извършат изследванията и анализът.“, посочи проф. Палазов, цитиран от Moreto.net.

До този момент у нас е правена оценка на екологичното състояние на морските води, но не и пълна и реална оценка за химичното състояние на водите. Проектът „Подобрен мониторинг на морските води“ ще даде възможност това да се промени и да се набави нужната информация, която след това да бъде вкарана в една обща инфромационна система.

Проектът е с продължителност 13 месеца. Стартирал е през март. Стойността му е 2.255 млн. евро. Бенефициент е Институтът по океанология към БАН, а партньори в изпълнението са Басейнова дирекция „Черноморски район“, както и Норвежкият институт за водни изследвания.

Maritime.bg – България

Последни новини

Бюрократични бариери спират европейските пари за сектор „Рибарство“ и го обричат на фалит

Бюрократични бариери спънаха подпомагането на сектор „Рибарство“ по ковид мерките, отпуснати с европейски регламент, продължават и сега силно да ощетяват бранша с парите за бизнеса в условията на тежка икономическа криза и редица фирми
Прочетете

Пътнически кораб удари айсберг край Аляска

Плаващият под флага на Бахамските острови пътнически кораб NORWEGIAN SUN (IMO: 9218131) е прекратил 9-дневен круиз, след като удря айсберг край бреговете на Аляска, съобщи телевизия ABC. Компанията-оператор на кораба потвърждава за
Прочетете

Кораб Azov Concord, който напусна Мариупол, пристигна в Турция

Корабът за генерални товари AZOV CONCORD (IMO: 9387748), който напусна пристанище Мариупол, пристигна в Зонгулдак, сочи справка на Maritime.bg. Съдът се контролира от турска компания. По думите на капитана на кораба Иван Бабенков
Прочетете

Турция започна строителството на подводница

Турската компания от отбранителната индустрия STM обяви начало на строителството на нова подводница, проектирана изцяло в страната. Експерти определят проекта STM500 като "исторически" за южната ни съседка, отбелязвайки, че новата
Прочетете

54 години Морска гара – Варна

Преди 54 години официално е открита Морска гара - Варна. Строителството на сградата е започнало през 1966 година и е завършено две години по-късно. Морска гара е определяна като уникално съоръжение за приемане потока пасажери. В
Прочетете

COSCO пусна блок-влак от пристанище Триест до Словакия

Нов железопътен маршрут от "Китайско-европейския сухопътен мост" започна работа този понеделник. Той се обслужва от китайската компания COSCO SHIPPING и е между италианското пристанище Триест и Велене, Словения, където се намира
Прочетете

Назначават Георги Събев за генерален директор на „Пристанищна инфраструктура“

Георги Събев (ляво), Николай Събев и Константин Бачийски, депутат от ПП в НС | Снимка: Искра.бг Георги Събев, бивш управител на "Южно-български морски образователен център", ще бъде назначен за генерален директор на Държавно предприятие
Прочетете

12 загинали и 260 ранени при инцидент на кораб в пристанище Акаба

Дванадесет души загинаха, а други 260 пострадаха, при инцидент на Пристанище Акаба, Йордания, съобщи местната държавна информационна агенция "Petra". Инцидентът е станал в понеделник на борда на плаващия под флага на Хонконг моторен
Прочетете

Кап. I ранг Петър Димитров е новият командир на Военноморска база – Варна

Днес, 27 юни 2022 г., капитан I ранг Петър Димитров прие длъжността командир на Военноморска база Варна, най-старото формирование от състава на Военноморските сили. Пред сградата на щаба на формированието се състоя военен ритуал за
Прочетете

Събев закри поради неефективност одитните комитети в пристанищата Варна, Бургас, Русе и ДППИ

Снимка: ДППИ Одитните комитети към седем дружества работят неефективно, докладите са формални и не са насочени към намаляване на държавните разходи. С този мотив министър Николай Събев прекрати днес дейността на структурите, които
Прочетете

Последни новини

Бюрократични бариери спират европейските пари за сектор „Рибарство“ и го обричат на фалит

Бюрократични бариери спънаха подпомагането на сектор „Рибарство“ по ковид мерките, отпуснати с европейски регламент, продължават и сега силно да ощетяват бранша с парите за

Назначават Георги Събев за генерален директор на „Пристанищна инфраструктура“

Георги Събев (ляво), Николай Събев и Константин Бачийски, депутат от ПП в НС | Снимка: Искра.бг Георги Събев, бивш управител на "Южно-български морски образователен център", ще

Събев закри поради неефективност одитните комитети в пристанищата Варна, Бургас, Русе и ДППИ

Снимка: ДППИ Одитните комитети към седем дружества работят неефективно, докладите са формални и не са насочени към намаляване на държавните разходи. С този мотив министър

Най-четени през месеца

Имейл абонамент
Имейл абонамент
Получавайте новините на Maritime.bg директно и във Вашата електронна поща!
Винаги може да спрете Вашия имейл абонамент