Завършва проектирането на интермодален терминал „Варна”

intermodalen-terminal-varnaДо 20 ноември т.г. изтича деветмесечният срок за приемане на цялостния проект за изграждане на Интермодален терминал „Варна” (ИМТ «Варна»). На 20 февруари 2015 г. договорът за проектиране на новия варненски терминал беше подписан между министъра на транспорта и информационните технологии и съобщения Ивайло Московски, генералните директори на ДП „Пристанищна инфраструктура” (ДППИ), ДП “Национална компания «Железопътна инфраструктура” (ДПНКЖИ) и изпълнителя – консорциум ДЗЗД „Енергопроект – Роял Хасконинг”. Средствата за цялостното проектиране на обекта на стойност 8 768 800 лв. са осигурени в тазгодишния бюджет на ДППИ. С други думи, вече не би трябвало да има връщане назад към продължилите дълги години спорове за мястото, където да бъде изместена голяма част от товаро-разтоварната дейност на сегашното пристанище Варна-изток.

Проектирането на ИМТ – Варна, се извърши на 5 етапа и обхваща четири зони – 1, 1а, 2 и 2.1, като бъдат изпълнени всички предварителни дейности, заложени в Наредба №10 от 2014 г. относно генералните планове на пристанищата за обществен транспорт. За отбелязване е, че съгласно новите нормативни изисквания за пристанищата за обществен транспорт с национално значение вече няма ПУП-ове, а задължително трябва да се изработват генерални планове, обясни за в. „Черно море” Румен Арабаджиев, директор на клон „Териториално поделение „ Пристанище Варна” към ДП ”Пристанищна инфраструктура”. По неговите думи зона 1 обхваща територията на новия пристанищен терминал в района на старата жп гара, зона 1а включва прилежащата железопътна инфраструктура към ИМТ, зона 2 – територията от 1-во до 3-то кейово място на сегашния терминал, а зона 2.1 е т. нар. пристанищен мол на Варна-изток от 6-о до 10-о кейово място. По този начин в мащабния проект, който се разработва, ще бъдат обхванати както бъдещият Интермодален терминал „Варна”, така и новата визия на част от сегашното пристанище Варна-изток, което след завършване на новото строителство ще се превърне в зона за обществен достъп. Или с други думи, решението ще бъде комплексно, допълни Румен Арабаджиев.

След приключване на първия етап от процедурата за проектиране, който обхваща доклада за проучвателните дейности, стартира вторият с разработването на вариантите за идеен проект за изграждане на ИМТ – Варна, и обхваща четирите зони. После ще бъде направена оценка, за да се избере икономически най-ефективният. И следва изготвяне на задание за проектиране на генералния план на зона 1 (ИМТ – Варна). Този план обхваща както новия терминал, така и съществуващия Варна- изток с бъдещата му визия след преместване на производствените мощности, каза още Румен Арабаджиев. Според него през следващия 3-ти етап вече ще има проект на генерален план на пристанищната зона 1 и ПУП на гаровата зона 1а. След цялата тази процедура идва етап 4, когато всъщност ще стане техническото проектиране на база избрания идеен проект на зона 1 и зона 1а. Тоест, какво ще се строи на това място: кейова стена с две корабни места за насипни (основно зърнени) товари, две корабни места за контейнерен терминал и едно за генерални товари и спомагателен флот.

Последният пети етап приключва с изготвянето и съгласуването на заключителния доклад (ОВОС и всичко останало, което предшества старта на строителството). Изграждането на новия интермодален терминал ще обхване територия публична държавна собственост от съществуващите жп линии – на югоизток към Варненското езеро предвид допустимите дълбочини. Под Аспаруховия мост височината, или т.нар. AirDraft, е приблизително 44 метра от водното ниво на плавателен канал 1, което ще позволи безпрепятствено преминаване на големи кораби откъм новия интермодален терминал, обясни Румен Арабаджиев. Според него най-важно за ситуирането на ИМТ – Варна, е пътната (автомобилна) връзка както от северозапад, така и от югоизток и заедно със съществуващата жп линия ще позволи да се съчетават трите вида транспорт – морски, железопътен и автомобилен. По този начин новият интермодален терминал напълно ще отговори на предназначението си.

След приключване на цялостното проектиране до края на ноември 2015 г. усилията на експертите от ДППИ ще бъдат насочени към финансиране (включително и европейско ) за изграждане на ИМТ – Варна. Съществува идея пристанище Варна-запад да бъде разширено с изграждане на 18-о и 19-о кейови места. Реализирането на идейния и технически проект за изграждане на последните две корабни места, оборудвани със съвременни специализирани контейнерни кранове, ще повиши качеството и обработката на контейнери на пристанището, допълни Румен Арабаджиев.

Стефан Денков, в-к „Черно море“

Maritime.bg – България

Последни новини

Последни новини

Десет процедури по Програмата за морско дело, рибарство и аквакултури  са планирани да стартират тази година

През настоящата година планираме да открием приеми по десет процедури от Програмата за морско дело, рибарство и аквакултури (ПМДРА) 2021-2027 г. Това обяви

Най-четени през месеца

Новини от Maritime.News

- Maritime.News
Samskip, duisport and TX Logistik will jointly operate the CT terminal at logport III

Samskip, duisport and TX Logistik AG will jointly operate the CT terminal at logport III in Duisburg-Hohenbudberg in the future. For this purpose, the three partners have founded the new… [...]

- Maritime.News
AD Ports Group signs a 30-year concession agreement to develop and operate Safaga Port in Egypt

The post AD Ports Group signs a 30-year concession agreement to develop and operate Safaga Port in Egypt appeared first on Maritime News. [...]

- Maritime.News
Piraeus Port Authority: A new historic record high in revenue and profitability

PPA S.A. announces the Full Year 2022 financial results, marking a consecutive year of growth with a turnover of €194.6 million compared to €154.2 million in 2021, indicating an increase… [...]

Новини от Agriculture.bg

- Agriculture.bg
Горско стопанство предизвиква деца и младежи от Омуртагско и Антоновско да творят на тема „Аз обичам българската гора“

„Държавното горско стопанство“ в Омуртаг предизвиква деца и младежи от Омуртагско и Антоновско да творят на тема „Аз обичам българската гора“. Конкурсът е по повод „Седмицата на гората“ (3- 9… [...]

- Agriculture.bg
Пожар в кравеферма в с. Крайници

Снощи е възникнал пожар в кравеферма в с. Крайници.  Огънят е унищожил 120 кв. м покривна конструкция, 1 тон фураж, 15 крави, 120 бали фураж, бяла, черна и компютърна техника,… [...]

- Agriculture.bg
Протест срещу цената на водата на Българската асоциация на малинопроизводителите и ягодоплодните

Българската асоциация на малинопроизводителите и ягодоплодните съобщи, че планира организирането и провеждането на мирен протест на главен път Разград-Търговище с блокиране на кръгово кръстовище на път 49 и 51 в… [...]

Новини от Deo.bg

- DEO
Все повече коралови рифове страдат от недостиг на кислород

По-голямата част от общо 32 изследвани коралови рифа по света страдат от ниски нива на кислород поради глобалното затопляне, а заплахата за морските екосистеми се очаква да се задълбочи, сочи… [...]

- БТА
Човечеството днес тежи общо около 390 млн. тона

Общото тегло на дивите сухоземни бозайници на Земята – от слонове до бизони и от елени до тигри – сега е по-малко от 10 % от общото тегло на мъжете,… [...]

- БТА
Продължителността на съня е значително свързана със субективното здраве и щастието

Качеството на съня е много по-значимо за качеството на живота, отколкото продължителността на съня. Това установи проучване на чешки изследователи, публикувано в изданието със свободен достъп PLOS ONE, съобщи „Нюросайънс… [...]