Диян Димов: 200 000 тона товари са обработени в Пристанище Бургас

Dian-Dimov-pristaniste-BurgasНа 26.08.2014 г. Диян Димов е избран за член на Съвета на директорите на „Пристанище Бургас“ ЕАД и през октомври същата година за втори път става изпълнителен директор на пристанището. Димов е завършил „Икономика и организация на водния транспорт “ в Одески институт за инженери на Морския флот, Украйна. Той има над 25-годишен стаж на Пристанище Бургас, като през този период е заемал различни длъжности. От 1988 г. е началник на отдел „Анализ, статистика и труд“, след това през 2003 г. става заместник-ръководител на терминал „Насипни товари“. През 2009 г. е назначен за директор на дирекция „Експлоатация“ в порта, а в периода от 2010 г. до юли 201Зг. заема поста изпълнителен директор на пристанището. При назначаването му пристанището е с 13 млн. лв. загуба, но вследствие на неговото управление, дружеството подобрява значително финансовия си резултат и до средата на 2013г. то реализира печалба от 5 млн. лв. През този период пристанището бележи и сериозен ръст на обработените товари, като само за 2011 г. той е 13% спрямо предходната година. През първите шест месеца на 2013 г., когато той все още е бил на поста изпълнителен директор, са обработени близо 80% от товарите за цялата година. Диян Димов притежава сертифицирана икономическа квалификация и участва в съвместни проекти с Пристанище Барселона и Пристанище Гент, Белгия. В периода 2011-2013 година е избран за президент на Асоциацията на черноморските и азовски пристанища /ВASPА/.

Дона МИТЕВА, „Бургас днес и утре

– Господин Димов, има голяма вероятност страната ни да влезе в „Шенген“ до края на годината и събитието да започне от Бургас – с отварянето на двете сини граници – морска и въздушна. Това потвърди вицепремиерът по координация на европейските политики и институционалните въпроси Меглена Кунева при инспекцията, която направи на пристанището и летището. Това ще се отрази ли на работата на Пристанище – Бургас? Ще се увеличи ли дейността му?
– Това е чакано събитие и се надяваме на положителен резултат за България. Вицепремиерът Кунева всъщност се запозна с техниката и кадровото обезпечение по отношение контрола, който трябва да бъде упражняван, предвид отговорностите ни на държава, част от Шенгенското пространство, която е и външна граница на ЕС.
Приемането на страната ни в Шенгенското пространство ще е потвърждение на доверието на ЕС към България. Основната полза ще е улесненото придвижване на гражданите от страните-членки на това пространство, включително и на българите. Това, от една страна би се отразило положително на ръста на туристи. От друга страна, приемането на България в Шенген би повишило доверието в икономиката на страната и ще се отрази ползотворно върху нейното развитие, търговията и върху инвестициите. Един транспортен коридор между страни-членки на пространството винаги е за предпочитане, защото се спестяват митническите формалности на транспортните фирми, което е още една полза. В тази връзка приемането ни в Шенген първо чрез „сини граници“ може да се отрази благоприятно на нарастването на стоките, които биха преминавали през страната ни, включително и през пристанище Бургас. Всичко това, разбира се, няма да се случи веднага и с магическа пръчка, а е дългосрочна и ясна перспектива.

-Несигурната обстановка в Крим и Украйна резонира ли върху дейността на пристанище – Бургас? Валидна ли е старата приказка „за едни сватба – за други брадва“?
-Кардинално за основната товаро-разтоварна дейност на пристанище Бургас не се е отразила, но негативният ефект върху най-печелившата ни услуга – круизното обслужване, е осезателен. Това доведе до отмяна на над 25 съгласувани крузни посещения, с над 35 000 пасажери по дестинация Черно море. В тази връзка очаквания и договорен ръст на круизни кораби в Пристанище Бургас, няма да се осъществи, тъй като повечето круизни оператори отмениха планираните пътувания предвид невъзможността да бъдат посетени основни портове – Одеса, Ялта, Сочи, Севастопол, които са засегнати о нестабилната обстановката. Ще има посещения на круизни кораби в Бургас, но сезонът ще е по-слаб, в сравнение с предходната година. Това обаче не намалява усилията ни за развитие на сектора, като целта ни е да привлечем круизните компании, които извършват плавания в Средиземно море. Това няма да се случи още този сезон, тъй като същите се планират за години напред. Благодарение на нашите участия в международните круизни форуми, успяхме да договорим пет нови крузни посещения за 2016 и 2017 година. Добрата новина е, че Пристанище Бургас получи покана да стане член на най-голямата круизна асоциация в Европа – MedCruise. Асоциацията на средиземноморските круизни пристанища има 73 членове, представляващи повече от 100 пристанища по целия средиземноморски регион, включително Черно море, Червено море и Близкия Атлантически океан, както и 32 асоциирани членове, представляващи сдружения пряко ангажирани с крузния бизнес. В момента от черноморския басейн там членуват пристанищата Костанца, Одеса, Сочи и Батуми. Поканата за членство е признание за усилията ни в обслужването на круизните кораби и ще ни подпомогне в привличането на все повече такива. Като член на MedCruise пасажерски терминал Бургас ще бъде представян и на всички европейски и световни круизни форуми. Тази покана отразява признанието на световната круизна общност към новия ни круизен терминал Бургас.

-Решението за намаляване на пристанищните такси за пътнически кораби, което бе взето от Министерски съвет, ще повлияе ли върху развитието на кру-изния туризъм у нас?
-Това е друго положително решение, което ще повлияе на привличането на круизни компании и ще ги насърчи да включат българските пристанища в своите пътувания. През тази година таксата, която „Пристанище Бургас“ ЕАД събира за обслужването на пасажерите, е намалена от 6 на 5 евро. Направени са договорености за намаляването на таксите на всички оператори, заети в круизното обслужване. Решението на правителството да понижи пристанищните такси при всички случаи ще се отрази положително на привличането на пътнически кораби, които вече ще заплащат с 14 % по-ниски такси, в сравнение с предходната година. Това ще насърчи кру-изния бизнес и ни поставя в по-добра позиция при засилената конкуренция от съседни страни. За съжаление , въпреки предприетите мерки, таксата за обслужването на пасажери в Истанбул беше чувствително повишена. Това предизвика сериозен отлив на посещения в мегаполиса и от 400 посещения за 2014 година там са заявени само 50 за настоящата година.Това също се явява пречка да осъществим краткосрочните си намерения за привличане на круизни кораби, които извършват туристически пътувания в Средиземно море.

-Какви са резултатите за порта за първите месеци на годината?
– За 5-те месеца финансово-икономическите резултати на пристанището са положителни и по-добри от предходната година. В пристанището са обработени 60 товарни кораба, като отчетеният товарооборот достига 200 000, което е повече в сравнение със същия период на миналата година с 10 000 тона. Надяваме се да задържим това темпо и да и да приключим успешно годината.

-Стогодишното хале с уникална айфелова конструкция ще се превърнели в Морска гара 2? Кога да се очаква реализирането на този проект?
-Проектът по реконструкцията на „Магазия 1“ се изпълнява от Държавно предприятие ‘Пристанищна инфраструктура „. Надяваме се процедурата по избор на изпълнител да приключи успешно, да няма забавяне заради обжалване. При нормално протичане на процеса реконструкцията трябва да започне тази година и догодина напролет Морският културен център да е факт. Там, както отбелязахте, ще има и втори пасажерски терминал, предназначен за крайбрежното /каботажно/ плаване. Този втори пасажерски терминал дори ще ни позволи да обслужваме едновременно и по два круизни кораба. Там ще има още морски исторически музей, детски обучи-телен център, развлекателни зони,морско бистро, търговски площи. Усилията ни са в бъдеще тази зона да става все по-атрактивна.

Maritime.bg – България

Последни новини

Bering Yachts започва строителство на яхти в Бургас

Нов сериозен инвеститор откри база и започва работа в Бургас още тази година. Това е компанията Bering Yachts. Днес нейни мениджъри представиха свое произведение в Пристанище Бургас, включвайки се в отбелязването на неговия
Прочетете

Диян Димов: Успешно защитаваме това, което преди 119 години е дало началото на развитието на…

Приятели и гости на „Пристанище Бургас” отпразнуваха годишнината от откриването му за търговско корабоплаване. Група „Вълнолом” към пенсионерския клуб на пристанището отправи музикален поздрав към присъстващите. Изпълнителният
Прочетете

Гърци на пазар за руски кораби, Турция се възползва от забраната за руски кораби в ЕС

Войната в Украйна продължава 84-и ден. Тя засегна пряко корабоплаването и морската индустрия в Черно море, според "Алианц". Доведе до блокиране на 20 милиона тона зърнени товари в Украйна, според Европейската комисия. Стана
Прочетете

119 години Пристанище Бургас

Снимка: ДППИ На 18 май Пристанище Бургас отбелязва 119 години от откриването си. Указ на Княз Фердинанд І от 20 декември 1894 г. и няколкогодишно строителство превръщат някогашните дървени скели на бургаския бряг в  първото съвременно
Прочетете

Ръст на товарооборота в Пристанище Варна, което отбелязва 116-а годишнина

Снимка: Пристанище Варна Пристанище Варна е открито на 18 май 1906 г. Тази дата бележи навлизането на град Варна на световните пристанищни карти. Изграждането на Пристанище Варна продължава повече от 10 години. Откриването е с
Прочетете

Русия връща в строя в Черно море още една подводница

Дизел-електрическата подводница "АЛРОСА" от състава на руския Черноморски флот преминава ходови изпитания след края на ремонт и модернизация. Дейностите по модернизация на подводницата по проект 877 започнаха през 2014 година.
Прочетете

Румъния осигури още 25 милиона евро от ЕС за Пристанище Браила

Още 25 милиона евро ще бъдат инвестирани за подобряване на инфраструктурата на румънското пристанище Браила на р. Дунав, съобщи министърът на транспорта на страната Сорин Гриндеану, предаде "Румъния инсайдър". Става дума за поредни
Прочетете

Отдават на чартър ферибот „Героите на Севастопол“

"Български морски квалификационен център" ЕАД обяви търг за отдаване под наем чрез договор за беърбоут чартър на моторен ферибот "ГЕРОИТЕ НА СЕВАСТОПОЛ" (IMO: 7529976), установи справка на Maritime.bg. Държавното дружество предлага
Прочетете

Турция придоби четвърти сондажен кораб

Турция е придобила четвърти сондажен кораб. "Четвъртият турски сондажен кораб ще пристигне на бреговете на страната на 19 май", съобщи в понеделник министърът на енергетиката и природните ресурси на страната Фатих Донмез, цитиран от
Прочетете

Земеделският министър очаква да се „разработи механизъм“ за износ на украинско зърно…

Трудно бих могъл да прогнозирам цената на пшеницата към днешна дата. Не се ли успокои обаче обстановката в Украйна, не виждам изход от тази ситуация. Така или иначе 40% от това зърно от Европа идва от Украйна. Това каза земеделският
Прочетете

Последни новини

Диян Димов: Успешно защитаваме това, което преди 119 години е дало началото на развитието на бургаското пристанището

Приятели и гости на „Пристанище Бургас” отпразнуваха годишнината от откриването му за търговско корабоплаване. Група „Вълнолом” към пенсионерския клуб на пристанището отправи

Гърци на пазар за руски кораби, Турция се възползва от забраната за руски кораби в ЕС

Войната в Украйна продължава 84-и ден. Тя засегна пряко корабоплаването и морската индустрия в Черно море, според "Алианц". Доведе до блокиране на 20 милиона тона зърнени

Най-четени през месеца

Имейл абонамент
Имейл абонамент
Получавайте новините на Maritime.bg директно и във Вашата електронна поща!
Винаги може да спрете Вашия имейл абонамент