
В Русия се разработва алтернатива на френския авионосещ десантен кораб „Мистрал“, чиято доставка бе провалена през есента на миналата година заради ролята на Москва в събитията в Украйна.
Източник на агенция РИА „Новости“ казва, че работата по десантния кораб „Прибой“ може да започне още през 2016г.
Корабът е разработен от Невското проектно-конструкторско бюро с идея да пренася до 8 хеликоптера Ка-27 и Ка-52К, до 500 десантчици и 40-60 единици военна техника. Въоръжението му може да включва 2-4 десантни катера и зенитен комплекс „Панцир-М“.
Предвидено е съдът да е с дължина 165 метра и широчина 25 метра. За сравнение, „Мистрал“ е с размери 199 на 32 метра, предвидено бе да носи общо 16 хеликоптера (8 щурмови КА-52К и 8 транспортни КА-29) и до 700 души.
Макет на „Прибой“ е бил показан на форума „Армия-2015“, който се провежда в Кубинка край Москва. „Това е нашият отговор на „Мистрал“, казал източник на „Интерфакс“.
В действителност „Прибой“ съответства на холандските десантни кораби от типа на „Ратердам“ и „Йохан де Вит“. Те са с водоизместимост 14 000 тона, превозват 500-600 морски пехотинци и носят на борда си 6 хеликоптера и десантни катери, предаде Дневник.
За руска разработка, алтернативна на „Мистрал“ говори през май капитан Владимир Трябичников, началник на корабостроенето в руския военноморски флот. През март адмирал Виктор Чирков, командващ руския ВMФ, каза, че до 2050г. ще бъде обновен изцяло съставът на руските десантни кораби.
Още преди това – на 13 октомври, Сергей Власов, генерален директор на Невското проектно-конструкторско бюро, се похвали, че могат да построят руски аналог на „Мистрал“, тъй като на френския кораб нямало принципно нови технологии, които Русия да е принудена да си поръчва в чужбина.
Тогава Власов потвърди, че има поръчка за втори десантен кораб от типа „Иван Грен“ (известен още като проект 11711). Но самото строителство на „Иван Грен“ е истинска сага – то започна през 2004г. в Калининград по проект от 90-те години, после 6 години флотът променя параметрите, добавяйки 22 големи модификации. Корабът бе спуснат на вода през декември 2012г. и до ден днешен се довършва.
Вторият „Иван Грен“ бе заложен през 2010г. с идея официалното строителство да започне през 2011г.
Maritime.bg – ВМС / Свят