Изпреварваме традиционни морски държави с приключването на VTMIS проекта

Traffic_VarnaИзточник: 24 часа

Движението и състоянието на корабите, плаващи в морските пространства на България, до няколко месеца ще започнат да се следят по електронен път. Това става възможно с изпълнението на проект „Информационна система за управление на трафика на плавателни съдове“ (VTMIS), който е във финална фаза на изпълнение. Стойността му е 39 млн. лв., осигурени по Оперативна програма „Транспорт“ 2007-2013 г.

Модерната информационна система позволява да се проследява целия морски трафик на екран и да се обменят в реално време данни за корабите. Това дава възможност на спасителните екипи да реагират незабавно, когато има бедстващи плавателни съдове – както се случи през април 2014 г., когато либерийският контейнеровоз „Индипендънт Венчър“ заседна в плитчините пред Аспаруховия плаж във Варна.

България изпреварва традиционни морски държави

„Възможностите на новата система рязко повишават ефективността на търсенето и спасяването на бедстващи плавателни съдове и съдействат за опазване на морето и крайбрежната територия от замърсяване.“ Така най-кратко обяснява предимствата на VTMIS инж. Златко Кузманов – директор на дирекция „Комуникации и информационно обслужване на корабоплаването“ в ДП „Пристанищна инфраструктура“, бенефициент по проекта.

„България е сред първите държави в Черноморския регион, която въвежда в експлоатация принципно ново навигационно оборудване – Автоматичната идентификационна система (AIS) и на тази база изгражда съвременна интегрирана система за управление на корабния трафик, изпреварвайки и някои европейски държави. Така всеки кораб над 300 бруторегистър тона, съоръжен според изискванията на Международната морска организация със съответния корабен комплект, може да бъде идентифициран и с точност до няколко десетки метра да бъде определено неговото местоположение. Това се постига чрез разполагането по крайбрежието на приемно-предавателни радиостанции, управлявани дистанционно от Брегови центрове. Базовите станции на AIS се намират на Калиакра, Кичево, Емине, Бургас и връх Китка

Двете кули

Новият брегови център в Аспаруховия парк на Варна вече впечатлява с архитектурната си визия. Сградата е напълно готова и със сигурност ще се превърне в един от символите на морската ни столица.

На първия й етаж се намира Ситуационният център за управление при кризи. На втория е техническата зала, където е разположен „машинният интелект“ – всички необходими за функционирането на бреговия център съоръжения. Третият етаж е предвиден за оперативния център на българската част на Световната морска система за бедствие и безопасност (GMDSS). Неговата задача е да осигурява комуникациите при аварийни ситуации, търсене и спасяване, да наблюдава честоти и канали за бедствия, да разпространява предупреждения за опасности. Така България ще изпълнява задълженията си по прилагане на Конвенцията за опазване на човешкия живот на море – SOLAS Convention. На последния етаж е оперативната зала за управление на корабния трафик.

„Тази зала е предназначена за извършване на комуникации – радиовръзка с корабите и особено при операции за търсене и спасяване, при нефтени разливи, т.е. тук са съсредоточени информацията и управлението“, уточнява ръководителя на проекта инж. Златко Кузманов.

Втора брегова кула, също с оригинална визия, е построена в пристанище Бургас, близо до Морската гара. Общата инвестиция за построяването на двете сгради е около 4 млн.лв., осигурени от ОП „Транспорт“ 2007-2013 г.

Двата брегови центъра ще извършват наблюдение и управление на трафика 24 часа в денонощието. Те са проектирани и изпълнени така, че да бъдат взаимозамеяеми и при необходимост всеки от тях да може да поеме функциите на другия.

Проектът предвижда и изграждане на още 20 обекта по цялото крайбрежие, в които ще бъдат разположени последно поколение радари, радиостанции, телевизионни камери, системи за електронно идентифициране на плавателните съдове, метеосензори. С тях се извършва пълно проследяване на корабите в пристанищата, заливите, морските пространства и се гарантира безопасно плаване.

Данните се събират и обработват автоматизирано, без да е необходимо присъствието на наблюдатели на място, което повишава ефективността при търсене и спасяване на бедстващи кораби.

С въвеждането на новата информационна система страната ни ще изпълни и влизащата в сила през юни 2015 г. директива на ЕС, която задължава всички държави-членки да създадат организация за електронно обслужване на корабите, които посещават пристанищата.

Идеята на това „електронно гише“,

също част от проекта VTMIS, е всички гранични служби да получават нужната им информация от един единствен източник. Данните, които събират пристанищните власти, ИА „Морска администрация“, „Гранична полиция“, митниците и санитарните служби, ще се въвеждат по електронен път. Не само заинтересовани институции, но и представители на морския бизнес като корабните агенти, ще могат да ги ползват за бързи справки, което е фактор за подобряване на конкурентоспособността. Така компаниите могат по-добре да планират посещенията на корабите в пристанищата и товаро-разтоварните дейности в тях.

Това потвърждава и к. д. п. Гриша Атанасов – ръководител на сектор „Управление на трафика – Бургас“ в ДП „Пристанищна инфраструктура“, който отговаря за безопасността на корабоплаването, контролира и наблюдава корабния трафик в района от нос Емине до Маслен нос. „Ще се извършва обмен на информация между новия брегови център, корабните агенти, самите кораби и държавните служби, които имат отношение към корабоплаването – Изпълнителна агенция „Морска администрация“, „Гранична полиция“, „Пилотска станция“, пристанищните оператори, влекачните компании. Бургаското пристанище е определено чрез европейската транспортна политика като опорно пристанище за България, което означава, че пред него има огромни перспективи. Това е свързано и с посещенията на круизни кораби, силното активизиране на пасажерските плавания до остров „Света Анастасия“ – посещенията там достигнаха десетки хиляди. С навлизането на новите системи изключително ще се подобрят условията за морския транспорт и бизнес. Аз и колегите ми сме удовлетворени, че сме част от всичко това“, заяви Атанасов.

След успешното завършване на проекта всички комуникационни, радионавигационни, видео и метео подсистеми ще бъдат интегрирани в единна национална морска информационна система, свързана с аналогичните общоевропейски структури. В експлоатацията й са заети 80 човека. Цялостното управление на системата за контрол на корабния трафик се изпълнява от специализираното поделение „Ръководство на корабния трафик – Черно море”. / 24 часа

Maritime.bg – България

Последни новини

Bering Yachts започва строителство на яхти в Бургас

Нов сериозен инвеститор откри база и започва работа в Бургас още тази година. Това е компанията Bering Yachts. Днес нейни мениджъри представиха свое произведение в Пристанище Бургас, включвайки се в отбелязването на неговия
Прочетете

Диян Димов: Успешно защитаваме това, което преди 119 години е дало началото на развитието на…

Приятели и гости на „Пристанище Бургас” отпразнуваха годишнината от откриването му за търговско корабоплаване. Група „Вълнолом” към пенсионерския клуб на пристанището отправи музикален поздрав към присъстващите. Изпълнителният
Прочетете

Гърци на пазар за руски кораби, Турция се възползва от забраната за руски кораби в ЕС

Войната в Украйна продължава 84-и ден. Тя засегна пряко корабоплаването и морската индустрия в Черно море, според "Алианц". Доведе до блокиране на 20 милиона тона зърнени товари в Украйна, според Европейската комисия. Стана
Прочетете

119 години Пристанище Бургас

Снимка: ДППИ На 18 май Пристанище Бургас отбелязва 119 години от откриването си. Указ на Княз Фердинанд І от 20 декември 1894 г. и няколкогодишно строителство превръщат някогашните дървени скели на бургаския бряг в  първото съвременно
Прочетете

Ръст на товарооборота в Пристанище Варна, което отбелязва 116-а годишнина

Снимка: Пристанище Варна Пристанище Варна е открито на 18 май 1906 г. Тази дата бележи навлизането на град Варна на световните пристанищни карти. Изграждането на Пристанище Варна продължава повече от 10 години. Откриването е с
Прочетете

Русия връща в строя в Черно море още една подводница

Дизел-електрическата подводница "АЛРОСА" от състава на руския Черноморски флот преминава ходови изпитания след края на ремонт и модернизация. Дейностите по модернизация на подводницата по проект 877 започнаха през 2014 година.
Прочетете

Румъния осигури още 25 милиона евро от ЕС за Пристанище Браила

Още 25 милиона евро ще бъдат инвестирани за подобряване на инфраструктурата на румънското пристанище Браила на р. Дунав, съобщи министърът на транспорта на страната Сорин Гриндеану, предаде "Румъния инсайдър". Става дума за поредни
Прочетете

Отдават на чартър ферибот „Героите на Севастопол“

"Български морски квалификационен център" ЕАД обяви търг за отдаване под наем чрез договор за беърбоут чартър на моторен ферибот "ГЕРОИТЕ НА СЕВАСТОПОЛ" (IMO: 7529976), установи справка на Maritime.bg. Държавното дружество предлага
Прочетете

Турция придоби четвърти сондажен кораб

Турция е придобила четвърти сондажен кораб. "Четвъртият турски сондажен кораб ще пристигне на бреговете на страната на 19 май", съобщи в понеделник министърът на енергетиката и природните ресурси на страната Фатих Донмез, цитиран от
Прочетете

Земеделският министър очаква да се „разработи механизъм“ за износ на украинско зърно…

Трудно бих могъл да прогнозирам цената на пшеницата към днешна дата. Не се ли успокои обаче обстановката в Украйна, не виждам изход от тази ситуация. Така или иначе 40% от това зърно от Европа идва от Украйна. Това каза земеделският
Прочетете

Последни новини

Диян Димов: Успешно защитаваме това, което преди 119 години е дало началото на развитието на бургаското пристанището

Приятели и гости на „Пристанище Бургас” отпразнуваха годишнината от откриването му за търговско корабоплаване. Група „Вълнолом” към пенсионерския клуб на пристанището отправи

Гърци на пазар за руски кораби, Турция се възползва от забраната за руски кораби в ЕС

Войната в Украйна продължава 84-и ден. Тя засегна пряко корабоплаването и морската индустрия в Черно море, според "Алианц". Доведе до блокиране на 20 милиона тона зърнени

Най-четени през месеца

Имейл абонамент
Имейл абонамент
Получавайте новините на Maritime.bg директно и във Вашата електронна поща!
Винаги може да спрете Вашия имейл абонамент