Димитър Петров: Избягах със сал от празни четири варела

Качих се на кораба на 28 октомври 2010 г. в Малта като рулеви. Договорът ми бе за 4 месеца плюс 1. Заплатата ми бе 1100 щатски долара. По думите на капитан Савов корабът трябваше да пътува за Казабланка, започва разказа си пред “Черно море” морякът Димитър Петров, който успя да избяга от злополучния кораб “Сий уинд”. После се оказа, че отиваме в Бразилия, но пък не се знаеше дори на кое пристанище отиваме. Говореше се за едно, тръгнахме за второ, а пристигнахме в трето. Но и това няма значение. Важното е, че пристигнахме. Когато се качих на кораба, се оказа, че той тъкмо излиза от ремонт и идва от Турция. Беше със строшени лагери на колянов вал на главната машина, подменени със стари в Малта. Тръгнахме оттам и направихме доста интересен преход. Лагерите бяха сменени, обаче се оказа, че има счупено движение и така си тракаше долу в машината до Гибралтар. Там дойде нов шеф-механик, та благодарение на него пристигнахме в Бразилия и вероятно благодарение на него ще се върне и корабът. По пътя обаче си направихме един горе-долу добър основен ремонт със смени на какви ли не части. На кораба издържах почти 7 месецa, разправя за патилата си морякът Петров.

Първия път останахме без храна точно когато трябваше да влезем и разтоварим в края на декември, малко преди Коледа. След това влязохме в пристанище, заредиха ни с провизии за около десетина дни. Казаха ни, че следващият порт е на 2 дни път и като разтоварим, ще се прибираме. Оказа се обаче, че следващият порт е в Уругвай и е на двайсет и няколко дни път, описва ситуацията Димитър Петров. Слязохме по течението, без храна, без вода, горивото беше на изпарения и също свърши. Когато стигнахме в Уругвай, горивото дойде на втория ден, но започнахме да чакаме храна. Всеки ден храната щеше да идва, но дойде чак в края на януари. Някъде около две седмици стояхме без храна. Добре, че имаше някакви останали макарони и спагети. Ядяхме главно това. Ядяхме и риба. Тези, които ни бункероваха, ни показаха как се лови риба. Въведохме си режим на минералната вода, която по принцип трябва да пием. Тя обаче свърши. Започнахме да пием вода от танковете, но и тя свърши.

Съвременните български роби на корабите на “Арго Меритайм”

През март пък ни се наложи да събираме дъждовна вода. Всъщност тогава заваля дъжд, продължава разказът си той. Тръгнахме на 3 март от Монтевидео. В Бразилия трябваше да ни чакат танкерите. Бункеровахме два тона и половина минерална вода, която беше за къпане, за миене, за пиене и за машината. Естествено, водата свърши. Тогава заваля един хубав, проливен дъжд и събрахме към 80 тона в хамбарите. Запалихме машината и тръгнахме за Виктория, където трябваше да е портът за товарене. По думите на Савов трябваше още с влизането да започнем да товарим. Оказа се обаче, че трябва да товарим от друг порт и се започна отново. Понеделник, вторник, сряда, петък и така дойде месец май, когато влязохме в пристанище.

Иначе трябваше още през март да сляза от кораба. Обаче капитан Савов, шефът на “Арго меритайм”, каза, че нямам смяна и затова се наложи да остана. Обеща да ми прати, но като докараме кораба в Италия. Обещаваше: “Утре товарите и тръгвате. Утре товарите и тръгвате.” Да, обаче не тръгнахме. Колегите още пътуват и ще пътуват още дълго време.
А аз за цялото време на кораба получих веднъж 1150 долара, които дадоха на съпругата ми, и веднъж получих две заплати, които странно защо бяха едва 650 долара. Това е всичко.

А що се отнася до техническото състояние на кораба, мога да кажа, че външно той изглежда нов и ремонтиран. Вътре в машината обаче положението е съвсем друго. Постоянно горят фенери, чупят се клапани. На два дни, в най-добрия случай на три, при по-хубави заварки, толкова издържат клапаните. И така на всеки три дни машината спира, прави се ремонт и отново, и отново… То вече няма и как да се ремонтира, защото частите просто свършиха. И на целия този фон на мен ми бе казано, тъй като всички си чакахме парите, които така и не идваха: “Щом не ти харесва, обувай плавниците и си заминавай.” Аз това и направих.
Реших да се махна още през януари в Уругвай, когато свърши храната, разказва Димитър Петров, защото това положение не е нормално. Благодарение на капитана на кораба, който ми каза “Изчакай”, се задържах на кораба. Изчаках, пристигнахме във Виктория и храната, всичко свърши. Много “готино” беше. Обадих се на съпругата си да потърси помощ. Такава обаче не ни бе оказана нито от правителство, нито отникъде. Отвсякъде казват, че не е техен проблем нашата ситуация. Да, така е, но ние страдаме от цялата тази работа. Почаках още малко, защото трябваше да ни бъдат пратени смени, пари, но в един момент се оказа, че смяна за мен няма и вариантът беше да се прибера сам.

Салът, с който избягах, си беше на кораба отпреди това, описва патилата си Димитър Петров. С него са чистили мидите отстрани на кораба. Беше изработен от четири празни варела и един палет по средата. Доста примитивен, обаче върши работа. Събрах си багажа, който всъщност си беше готов, тъй като продължавах да си чакам смяната, попитах капитана дали са тръгнали смените, получих категоричен отговор, че “ще тръгнат утре”, след което казах, че ги чакам на брега. После пуснах сала във водата, хвърлих си багажа и толкова. Като се отдалечих от кораба, който беше на 2,5 мили от брега, ме подмина един катер, който бе тръгнал да ме търси, вторият ме прибра, обаче искаха да ме върнат на кораба, тъй като от там са подали сигнал за човек зад борда. Аз обаче им казах, че не искам да ме връщат, разказва Петров.

Закараха ме при шефа на пристанището и стана още по-интересно. Това е човекът, към когото можеш да се обърнеш. Той отговаря за изпаднали в беда моряци. Разказах му как стоят нещата и какви са проблемите, заради които слизам. Той каза, че трябва да говоря с имиграционните служби и федералната полиция. След разпита, който ми бе проведен, ми дадоха една декларация, според която трябваше да се върна на кораба. Тогава най-възпитано обясних, че ще попълня декларацията, ще ме върнат на кораба, но на другия ден отново ще бъда на брега, защото просто  искам да се прибера в България. Не знам с кого говориха, тъй като разговаряха на португалски, но ми казаха, че на следващия ден отново ще се видя с шефа на пристанището. Отново ме закараха при него, давах показания, накрая каза, че на следващия ден заминавам за България.

Прибрах се щастлив в хотела, обадих се на съпругата си, но сутринта дойде агентът, с когото работим, и ми връчи едно писмо от сина на г-н Станчо Савов, в което пишеше, че трябва да се прибера на кораба за уреждане на документите. Отвърнах на агента, че нямам документи за уреждане и всичките са в мен, че искам да се върна в България. Отново имаше някаква велика дискусия по телефона с някого и пак ми се каза, че на следващия ден ще ми се обади. Аз вече се бях свързал със Савов по скайпа и го питах защо толкова държи да ме прибере обратно на кораба, а той ми заяви, че няма нищо такова. Аз обаче видях писмото, в което пишеше, че трябва да бъда репатриран обратно на борда. В крайна сметка на обяд ми се обади агентът, който ми каза, че вечерта ще летя и така много бързо се озовах в България.

Иначе за тези седем месеца на този кораб най-вълнуващият момент бе, когато за пръв път спасявахме хора в морето, спомня си Димитър Петров. Макар че самите ние бяхме бедстващи. Спасявахме рибари в една лодка край островите Зелени нос. Бяха доста далече от брега, а и в този участък кораби минават рядко. Извадиха късмет, че ги видяхме. Прибрахме ги за 8 часа. За съжаление, единият от тях вече не беше жив. Бе получил инсулт. Та така, прибрахме ги и си продължихме по пътя със счупения двигател, завършва разказа си Димитър Петров. / Черно море

maritime.port.bg – България

Последни новини

Флотът провежда тактически учения на море

Кораби от състава на Флотилия бойни и спомагателни кораби провеждат тактически учения на море. Фрегатите „Дръзки“ и „Верни“ от състава на дивизион патрулни кораби, плават за отработване на дейности по организиране на видовете
Прочетете

ДППИ проверява готовността за справяне с разливи край пристанищата в Лом и Видин

Тренировки за овладяване на разлив и за отстраняване на замърсяване по Дунав провежда ДППИ в Лом и Видин Тренировъчна операция по отстраняване на замърсяване, причинено от плаващи твърди отпадъци в река Дунав, ще се проведе на 6
Прочетете

Възпитаниците на флотската Алма матер нямат нужда от допълнителни сертификати или изпити, за да…

Министерството на земята, инфраструктурата, транспорта и туризма на Япония извърши одит на ВВМУ „Н. Й. Вапцаров“. Повод за проверката е ресертифициране от транспортното министерство на Страната на изгряващото слънце.
Прочетете

Много голям е интересът към подводница-музей “Слава”

Интересът към последната българска подводница „Слава“ е много голям, каза за БТА стопанинът на музея Данко Калчев - създател на фондация „Белославско стъкло“, която се грижи и за единствения в страната музей на стъклото. Той уточни, че
Прочетете

Технически университет – Варна демонстрира виртуален морски симулатор в Румъния

В Румъния екип от Морския квалификационен и изследователски център към Технически университет - Варна представи за пръв път разработен VR 360-градусов морски симулатор, разположен във виртуалното пространство, където обучаем и аватар
Прочетете

Вицеадмирал о.р. Николов: Новият български спасителен кораб може да бъде построен във Варна

Придобиването на специализиран кораб за търсене и спасяване, както и за реакция при комбинирани инциденти в морските пространства на България е включено в програмата на ЕС „Транспортна свързаност“. По нея България получава над милиард
Прочетете

Гърция търси концесионер за Пристанище Волос

Гръцкият фонд за разпореждане с държавната собственост (ТАИПЕД) е започнал в понеделник процедура за продажба на мажоритарния пакет на Компанията на пристанище Волос (Централна Гърция), съобщава в електронното си издание в. „Катимерини“.
Прочетете

Над 6 млн. тона зърнени товари са изнесени от украинските пристанища

Над 6 милиона тона зърнени товари са изнесени досега от Украйна през "зърнения коридор" в Черно море, договорен с усилията на Турция, за да се предотврати световна продоволствена криза в резултат на руско-украинската война. До
Прочетете

Варна върху карти на Джорджо Сидери от 1552 и 1565 година

1.1. Джорджо Сидери, 1552 г., отсечка със западното крайбрежие на Черно море и Варна (uarna). Национална библиотека на Финландия, Хелзинки (Kansalliskirjasto, Helsingin). Джорджо Сидери, наречен Калапода (Giorgio Sideri (Calapoda) е
Прочетете

Белгия строи енергиен остров

До 2026 г. край белгийското крайбрежие ще бъде построен енергиен остров „Принцеса Елизабет“, като идеята е той да осигурява на Белгия електричество, генерирано от вятърни турбини в Северно море. Това предаде за БТА белгийската агенция
Прочетете

Последни новини

ДППИ проверява готовността за справяне с разливи край пристанищата в Лом и Видин

Тренировки за овладяване на разлив и за отстраняване на замърсяване по Дунав провежда ДППИ в Лом и Видин Тренировъчна операция по отстраняване на замърсяване, причинено от

Възпитаниците на флотската Алма матер нямат нужда от допълнителни сертификати или изпити, за да плават на кораби под японски флаг

Министерството на земята, инфраструктурата, транспорта и туризма на Япония извърши одит на ВВМУ „Н. Й. Вапцаров“. Повод за проверката е ресертифициране от

Технически университет – Варна демонстрира виртуален морски симулатор в Румъния

В Румъния екип от Морския квалификационен и изследователски център към Технически университет - Варна представи за пръв път разработен VR 360-градусов морски симулатор,

Вицеадмирал о.р. Николов: Новият български спасителен кораб може да бъде построен във Варна

Придобиването на специализиран кораб за търсене и спасяване, както и за реакция при комбинирани инциденти в морските пространства на България е включено в програмата на ЕС

Белгия строи енергиен остров

До 2026 г. край белгийското крайбрежие ще бъде построен енергиен остров „Принцеса Елизабет“, като идеята е той да осигурява на Белгия електричество, генерирано от вятърни

Най-четени през месеца

Имейл абонамент
Имейл абонамент
Получавайте новините на Maritime.bg директно и във Вашата електронна поща!
Винаги може да спрете Вашия имейл абонамент