Уникален комплексен център за борба с нефтените разливи в Черно море се изгражда във Варна

Уникален комплексен център за борба с нефтените разливи в Черно море се изгражда във Варна. Мащабният проект на стойност 2,150 млн. лв., отпуснати по програмата на европейското икономическо пространство, вече стартира и се изпълнява от ВВМУ ”Никола Й. Вапцаров” в партньорство с Басейнова дирекция за Черноморския регион и Областна администрация – Варна. Това заяви за в. „Черно море” ръководителят на проекта, кап. I ранг, доц. д-р Калин Калинов, зам.-началник по учебната и научна част във ВВМУ. По неговите думи комплексният център ще бъде без аналог в региона на Черно море. На други места по света има вече изградени, но при направата на този няма да бъде копиран нито един от съществуващите – ще произведем нещо друго на базата на съвременните достижения на техниката за прогнозиране, което да отговаря на спецификата на Черно море и специално за България, обясни доц. Калинов.

Нерешен въпрос е борбата с потенциалните нефтени разливи. Става дума за комплекс от действия, като на първо място се поставя надеждното прогнозиране и оценка на риска. Нужно е да се направи и диагностика на разлива. На следващо място е прогнозирането на неговото развитие, какви щети ще бъдат нанесени на околната среда и т.н. И накрая идва вземането на решение за противодействие, за модела, по който ще се ограничи разливът, как ще стане почистването му и т.н. В целия този комплекс от дейности много институции имат отговорности по различни сектори. На лице е взаимодействие между тях, но има и направления, които трябва да бъдат оптимизирани, каза доц. Калинов. Нужна е надеждна подготовка за реакция при нефтени разливи.

Като говорим, че комплексният център е уникален и ще отговаря на спецификата на Черно море и България, имам предвид и това, че ние сме в навечерието на възможно развитие на офшорната индустрия Тя неизбежно ще се развие и в момента е като един флуид под налягане, който не може да не избие някъде – дали това ще бъде транспортиране на нефт, а дай боже – и добив на собствени енергоносители, каза той. За никого не е тайна, че огромна част от морската индустрия и по-специално свързаната с енергоносителите се изнася в морето. Разтоварването на суровини също определено ще става в морето. Много са причините. Черноморското ни крайбрежие е силно урбанизирано и гражданското общество не толерира изграждането на индустриални съоръжения в непосредствена близост до районите, където се развива туризмът (красноречиви примери са неосъщественият проект Бургас – Александополис, екопротестите около проекта „Южен поток” за потенциалните места, където трябваше да излезе тръбата на брега и др.). После говорим за пренос на големи количества с танкери, за които има чисто физически ограничения да влизат в пристанищата, тъй като се разполагат с подходящи дълбочини и те трябва да се разтоварват на офшорни инсталации… България е в навечерието на развитието на тези технологии – догодина започват проучванията за нефт и газ в блок „Хан Аспарух”, предстои това стане в още два блока и ще продължи през следващите 5 – 6 години, като може да прерасне в  добивна дейност. Едно от условията това да стане е наличието на капацитет за противодействие на разливите. Фирмите концесионери са длъжни да отделят част от средствата си за силите за такава готовност. Тук говорим не само за национална отговорност, а и за национално отговорен подход към този клон на морския бизнес. И ние не трябва да го изтърваме, защото само на 180 км от Варна са разположени портовите съоръжения на Румъния и като нищо тя може да поеме този бизнес от нашите нефтени райони. Изхождайки от тази позиция, до края на април 2016 г. ще завършим проекта  и от самото начало на проучвателната дейност в блок „Хан Аспарух” ще имаме функциониращ център, категоричен е ръководителят на екипа по реализацията му.

Първото нещо, което ще бъде направено е да дадем вариант за развитието на черноморското крайбрежие – в кои райони, каква икономическа дейност е подходяща да се развива и то не само офшорна, а в най-широкия спектър, включително от корабостроене, кораборемонт до туризъм, като се отчитат и изискванията на националната сигурност, допълни той. Според него това ще стане физическата основа после за изработване на националната морска стратегия, която очакваме от години. Но дали наистина ще прерасне в морско пространствено планиране, ще зависи от активността на другите институции и волята на държавата. Нашата задача стига до направата на дълбока прогноза във времето – кое, къде е подходящо да се развива и това ще бъде единият модул, обясни доц. Калинов. На следващо място той поставя осъвременяването на навигационното оборудване на черноморското ни крайбрежие – проект, който в момента се осъществява от ДП „Пристанищна инфраструктура” с изграждането на редица видове морски станции, буйове, съоръжения по брега, където ВВМУ е подизпълнител. Идеята е различни буйове да бъдат оборудвани със сензори, които ще наблюдават характеристиката на морската среда. Ние само ще създадем модела, който тепърва ще се развива физически. В момента той ни е нужен, за да задвижим нашия виртуален комплекс за борба с нефтените разливи, поясни той. Става дума за прелюдията към момента, когато ще бъдат оборудвани буйовете и готовата система ще може да поеме сигналите, за да ги визуализира.

Борбата с разливите ще разполага с три силни компонента. Първият ще бъде свързан с прогнозирането им. Използваме водещи образци на софтуера в областта на обработката на течните товари – прехвърлянето им от кораб или офшорна установка на брегова, от кораб на кораб и т.н. Ще бъде създаден виртуален модел, който се базира на реално съществуващите технически решения. Популярно е познато като управление на течните товари. Ще има и лаборатория с два модула – стационарен и мобилен, фокусирана върху замърсяването с нефтопродукти. По силата на Международната конвенция за управление на баластните води България няма друг изход освен да развие такъв капацитет, каза още доц. Калинов. По неговите думи изграждането на лабораторията е завършило буквално преди няколко седмици и когато се появи последният компонент, ще бъдат в състояние при наличие на някакво замърсяване да установят не просто, че има такова, а с точност от какъв нефтопродукт е станало, чийто аналог се съдържа в танковете на еди-кой си кораб. Т.е. да кажат с точност източника на замърсяването и да се избегне сегашната анонимност. Разбира се, това може да се получи при наличието на воля и взаимодействие между различните инстанции. Това, което в случая се поема като условия по проекта, е да се даде възможност всички отговорни институции – ИАМА, Басейнова дирекция и др., безвъзмездно да ползват капацитета на лабораторията.

Съоръженията на центъра са изключително скъпи и ще бъдат реализирани  последните достижения за работа във виртуална среда. Ще бъдат интегрирани 5 виртуални кораба, за да се отработват всякакви дейности като изолиране на нефтено петно, почистване  и ликвидиране на последствията. Системата ще може да се захранва и с данни от реалната среда, т.е. да работи в оперативен режим. Що се отнася до управлението, тя ще поддържа три оперативни центъра:

единият ще бъде във ВВМУ, което разполага с най-богатите възможности, другите два – като спомагателни, повече с информационна задача, ще са в Областна администрация и Басейнова дирекция. Няма да има проблем, ако и друг потребител заяви желание да бъде включен, поясни доц. Калинов. Според него уникалността на центъра се изразява и в неговата многофункционалност. Не можели да си позволят толкова скъпи съоръжения  да се използват само за кризисните ситуации, свързани с нефтени разливи. Правели центъра така, че лесно да може да се надгражда за търсене и спасяване на море и за всякакви други кризи в морското пространство.

Задачата е амбициозна и трябва да се реализира за кратко време. Затова освен с двата си партньора, ВВМУ, което е двигател на проекта, ще работи в консорциум и с Регионалния център за трансфер на морски технологии. Голямо е предизвикателството пред екипа, като се има предвид, че трябва да се изпълнят 7 обществени поръчки, защото средствата по проекта са почти изцяло за купуване на техника, малък процент остава за научноизследователска дейност. Поканили сме за наши консултанти от ИАМА, от френската „Тотал”, която е концесионер на блок „Хан Аспарух”, за да бъдат наясно какъв капацитет може да им предложи България, когато започнат проучвателните дейност. И най-важното, в каква степен ще можем да удовлетворим техните изисквания, допълни доц. Калинов.

Maritime.bg – България

Последни новини

Bering Yachts започва строителство на яхти в Бургас

Нов сериозен инвеститор откри база и започва работа в Бургас още тази година. Това е компанията Bering Yachts. Днес нейни мениджъри представиха свое произведение в Пристанище Бургас, включвайки се в отбелязването на неговия
Прочетете

Диян Димов: Успешно защитаваме това, което преди 119 години е дало началото на развитието на…

Приятели и гости на „Пристанище Бургас” отпразнуваха годишнината от откриването му за търговско корабоплаване. Група „Вълнолом” към пенсионерския клуб на пристанището отправи музикален поздрав към присъстващите. Изпълнителният
Прочетете

Гърци на пазар за руски кораби, Турция се възползва от забраната за руски кораби в ЕС

Войната в Украйна продължава 84-и ден. Тя засегна пряко корабоплаването и морската индустрия в Черно море, според "Алианц". Доведе до блокиране на 20 милиона тона зърнени товари в Украйна, според Европейската комисия. Стана
Прочетете

119 години Пристанище Бургас

Снимка: ДППИ На 18 май Пристанище Бургас отбелязва 119 години от откриването си. Указ на Княз Фердинанд І от 20 декември 1894 г. и няколкогодишно строителство превръщат някогашните дървени скели на бургаския бряг в  първото съвременно
Прочетете

Ръст на товарооборота в Пристанище Варна, което отбелязва 116-а годишнина

Снимка: Пристанище Варна Пристанище Варна е открито на 18 май 1906 г. Тази дата бележи навлизането на град Варна на световните пристанищни карти. Изграждането на Пристанище Варна продължава повече от 10 години. Откриването е с
Прочетете

Русия връща в строя в Черно море още една подводница

Дизел-електрическата подводница "АЛРОСА" от състава на руския Черноморски флот преминава ходови изпитания след края на ремонт и модернизация. Дейностите по модернизация на подводницата по проект 877 започнаха през 2014 година.
Прочетете

Румъния осигури още 25 милиона евро от ЕС за Пристанище Браила

Още 25 милиона евро ще бъдат инвестирани за подобряване на инфраструктурата на румънското пристанище Браила на р. Дунав, съобщи министърът на транспорта на страната Сорин Гриндеану, предаде "Румъния инсайдър". Става дума за поредни
Прочетете

Отдават на чартър ферибот „Героите на Севастопол“

"Български морски квалификационен център" ЕАД обяви търг за отдаване под наем чрез договор за беърбоут чартър на моторен ферибот "ГЕРОИТЕ НА СЕВАСТОПОЛ" (IMO: 7529976), установи справка на Maritime.bg. Държавното дружество предлага
Прочетете

Турция придоби четвърти сондажен кораб

Турция е придобила четвърти сондажен кораб. "Четвъртият турски сондажен кораб ще пристигне на бреговете на страната на 19 май", съобщи в понеделник министърът на енергетиката и природните ресурси на страната Фатих Донмез, цитиран от
Прочетете

Земеделският министър очаква да се „разработи механизъм“ за износ на украинско зърно…

Трудно бих могъл да прогнозирам цената на пшеницата към днешна дата. Не се ли успокои обаче обстановката в Украйна, не виждам изход от тази ситуация. Така или иначе 40% от това зърно от Европа идва от Украйна. Това каза земеделският
Прочетете

Последни новини

Диян Димов: Успешно защитаваме това, което преди 119 години е дало началото на развитието на бургаското пристанището

Приятели и гости на „Пристанище Бургас” отпразнуваха годишнината от откриването му за търговско корабоплаване. Група „Вълнолом” към пенсионерския клуб на пристанището отправи

Гърци на пазар за руски кораби, Турция се възползва от забраната за руски кораби в ЕС

Войната в Украйна продължава 84-и ден. Тя засегна пряко корабоплаването и морската индустрия в Черно море, според "Алианц". Доведе до блокиране на 20 милиона тона зърнени

Най-четени през месеца

Имейл абонамент
Имейл абонамент
Получавайте новините на Maritime.bg директно и във Вашата електронна поща!
Винаги може да спрете Вашия имейл абонамент