300% ръст на превозените товари с ферибот “Варна”

feribot-varnaОт няколко месеца се вижда, че сме на прав път с въведения паритет при обработката на българския и руските кораби на Фериботно пристанище Варна. Практически тръгнахме по линията Варна – порт Кавказ от началото на тази година и вече имаме ръст 250 – 300% на превозените товари. За кратко време нашият кораб „Варна” достигна 60 – 65% натовареност. Това заяви за в. „Черно море” Иван Вълчев, началник „Фериботно плаване” към БМФ. Припомняме, че през февруари българският оператор сигнализира за често нарушаваната договореност в обслужването на корабите на двете страни. Тогава шефът на “Фериботно плаване” съобщи за получено писмо, в което се предлага възстановяване на равнопоставеността, както е по договор, т.е. да се обработва един техен и после един наш кораб на порт Кавказ, но продължило неспазването на това изискване. За съжаление, на Фериботно пристанище Варна също непрекъснато се нарушавал паритета от страна на БДЖ – Товарни превози. Явно този път министърът на транспорта Ивайло Московски е заел категорична позиция, защото с негова заповед от няколко месеца вече железопътната ни компания е задължена да спазва изискването за равнопоставеност между българския и руския оператор при обработката на корабите.

| Вижте още: Иван Вълчев: Нужни са равни условия за превозвачите по фериботната линия Варна – Кавказ

За да стане по-ясна ситуацията, добре е първо да се върнем към предисторията с тръгването на кораб „Варна”, както е предвидено в договореностите между българската и руската страна при откриването на фериботната линия Варна – Кавказ. Българският оператор „Варнафери” успя едва на 18 април 2014 г. да пусне кораб „Варна” по линията. По думите на Иван Вълчев за това забавяне са допринесли и някои неуредици в организацията на работата по подписаната спогодба, тъй като дотогава за старта на българския морски превозвач нищо не е било подготвено от двете ведомства (Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията на Р България и Министерството на транспорта на Руската федерация). Така, след като кораб „Варна” бил напълно готов, се наложило да чака повече от 7 месеца, за да направи първия си рейс. Тук имало и още един факт, свързан с реконструкцията на кораба, която продължи от 23 февруари 2012 г. до 30 август 2013 г. (инвестицията надхвърли 18 млн. долара). Корабът бил пуснат на вода на 1 ноември същата година и преминал всички тестове и проверки. Получило се забавяне и защото на Фериботен комплекс – Варна, има строго специфични изисквания по отношение височината от водолинията до товарната палуба на кораба ( до 3 м), за да може той да бъде безопасно товарен. Иван Вълчев спомена това, защото руският морски превозвач и до ден днешен не се е съобразил с тези изисквания, с което поставя в риск преходните мостове на ФК – Варна, от които само единият е ремонтиран. Друг е въпросът, че проточилата се рехабилитация на другия мост продължава да се бави. Наскоро собствеността и на двете съоръжения бе прехвърлена на ДП „Пристанищна инфраструктура”, но управлението им все още се извършва от БДЖ – Товарни превози навярно в очакване на тяхното концесиониране.

А що се отнася до проблемите, свързани с включването на „Варнафери” в съглашението от 2009 г., като превозвач по линията Варна – порт Кавказ трябвало да бъдат преодолени още редица препятствия пред старта на българския превозвач Допълнително било забавено програмното обезпечение от страна на РЖД (Руските железници), както и подписването на договорите с терминалния оператор „Анроскрим” в порт Кавказ, които всъщност бил притежание на бизнесмена Александър Аненков, собственик и на руския морски превозвач „Аншип”. На всичко отгоре с промяната на статута на Крим през май 2014 г. възникнали обективни проблеми, предизвикани от увеличените товаропотоци от порт Кавказ към полуострова, което предизвикало изкуствено задържане на кораб „Варна” в акваторията на пристанището. Това водеше до неговото забавяне с всички финансови последици за нас, докато руските кораби се обработваха приоритетно, добави Иван Вълчев.

Всичко това противоречи на идеята за партньорско развитие на преките железопътни връзки между Русия и България. Подписаната спогодба за фериботната линия Варна – порт Кавказ изисква равнопоставеност, общ товаропоток и партньорски взаимоотношения. По всички проблеми, изкуствено създадени от частния руски превозвач “Аншип”, сме се обръщали не само към МТИТС, но и към Министерството на транспорта на Русия, както и към външните министерства на двете страни, откъдето сме получавали пълно разбиране и подкрепа, каза още шефът на „Фериботно плаване” към БМФ. Според него проблемът е, че винаги се намираха вратички за създаване на допълнителни препятствия пред главното изискване, а именно превозът на вагони да става на равноправни начала по линията Варна – порт Кавказ. Нещо, което вече е решено с издадената заповед от страна на транспортния ни министър. В момента тя се посреща с неодобрение от частния руски превозвач с мотива, че с наложения паритет двата руски ферибота трябвало да чакат, докато се товари българския кораб и че това положение предизвикало изключването на единия от тях. В отговор Иван Вълчев заявява, че многократно са поставяли въпроса за обезличаване на вагоните, които се товарят (обработването да става по реда на пристигането им), тъй като било в унисон с идеята на двете министерства. За съжаление, руският морски превозвач не желаел това да се случи. Той си обяснява неговата реакция с факта, че обезличаването на вагоните ще го накара да се откаже от привилегията само той да превозва всички привлечени досега товари, което е в дисонанс с идеята на спогодбата.

По всички жп фериботни линии се работи с обезличени вагони. Това е от полза за клиентите, защото вагоните им заминават с първия кораб. Също и за железниците, защото се получава по-бърз оборот на вагоните. От полза е и за пристанищата, които не се задръстват от вагони в изчакване. Не е изгодно само за руския морски превозвач, защото от позицията на започнал по-рано дейността той третира клиентите като “свои”, а обезличаването ги прави ничии, което е редното, категоричен е Иван Вълчев.

Въведеният паритет е само първата стъпка към нормализиране на работата по фериботната линия. Истинско отпушване на товаропотока ще стане, когато се направи следващата крачка с обезличаване на вагоните и наистина се въведе идеята за равнопоставеност. Защото със сегашната практика всеки да товари „своите” вагони излиза, че практически работят две фериботни линии, които се обслужват от руските и българския кораб. А спогодбата е за съвместно обслужване на една линия Варна – порт Кавказ и досега тази идея беше изкривена, коментира още шефът на „Фериботно плаване”. Той е категоричен, че обезличаването на вагоните, както е по всички фериботни линии, ще позволи отново да тръгне и вторият руски кораб. Ако има достатъчно товари, „Варнафери” бил готов да пусне още един български кораб. Създава се организация, която е отворена за увеличаване на товарите по линията, стига да се появи такава възможност. В момента обаче има голям спад на консумацията на пропан-бутан у нас и много вагони цистерни стоят пълни в очакване да бъдат разтоварени и върнати обратно. А в момента те формират над 90% от товарооборота на фериботната линия. И не е вярно твърдението, че видите ли въведеният паритет станал причина за близо 50% спад на доставяната газ, подчерта Иван Вълчев.

В постоянен контакт сме с много клиенти, работещи и потенциални, с възможност да ползват линията, разпространили сме реклама чрез агентите и спедиторските компании в Русия и България. От известно време по линията вървят турски товари. Тяхното пристанище Самсун се оказало неудачно като фериботно – високи такси, отдалеченост от промишлените зони и товари, съсредоточени основно в Истанбул и засега предпочитали да ги карат с жп вагони до Фериботно пристанище Варна в посока към Средна Азия.

Що се отнася до другата фериботна линия Варна – Иличовск, тя работи на принципа на паритета на превозите и естествено с обезличени вагони от самото си създаване през 1978 г., обясни Иван Вълчев. Там проблемите били от друго естество, свързано с политическата несигурност в Украйна, което е довело до значителен спад на товари. Родната икономика също не помагала и затова Варна все повече губела позициите си като дестинация. Към момента и сравнително новата линия Варна – порт Кавказ не покрива разходите си, което не може да продължава вечно. Затова двете министерства трябва да предприемат действия, така че превозвачите да са еднакво, равномерно и близо до максимум натоварени, за да има смисъл. От наша гледна точка това може да стане само когато транспортното министерство, БДЖ и „Варнафери” работим заедно и единно, както правим в момента, допълни Иван Вълчев.

Стефан Денков, Черно море

Maritime.bg – България

Последни новини

Белгия строи енергиен остров

До 2026 г. край белгийското крайбрежие ще бъде построен енергиен остров „Принцеса Елизабет“, като идеята е той да осигурява на Белгия електричество, генерирано от вятърни турбини в Северно море. Това предаде за БТА белгийската агенция
Прочетете

Уникална самоходна платформа изследва Северния ледовит океан

Руската плаваща полярна станция "Северен полюс" на Арктическия и антарктически изследователски институт (ААИИ), започна своята работа в Северния ледовит океан. С церемония по издигане на флага на Руската федерация на борда на "Северен
Прочетете

“Лукойл” инвестира над 35 млн. лева в пристанищен терминал “Росенец”

До 35,6 млн. лева осигурява ЛУКОЙЛ Нефтохим Бургас АД за привеждане на пирсове 1, 2 и 3 на Пристанищен терминал (ПТ) „Росенец“ към нормативните изисквания и добрите европейски практики, установи справка на Maritime.bg в обявена
Прочетете

НАТО търси руска ядрена подводница

Руската атомна подводница "Белгород" (К-329) е напуснала базата си в Бяло море, съобщават от командването на НАТО. До членовете на Алианса е изпратена информация, че К-329 не се намира в акваторията на Бяло море, където бе активна от
Прочетете

С пари от ЕС България придобива специализиран кораб за търсене и спасяване

Снимката е илюстративна. В началото на своя мандат заместник министър-председателят по икономическите политики и министър на транспорта и съобщенията Христо Алексиев предприе незабавни действия по подготовката и внасянето за разглеждане
Прочетете

В наши води се провежда международното водолазно учение “Тритон”

Във Военноморска база - Варна и териториалните води на Република България се провежда водолазното учение на Военноморските сили на Република България с международно участие „ТРИТОН 2022”, което ще продължи до 7 октомври 2022 година.
Прочетете

Европа дава пари за модернизиране и развитие на пристанищните терминали в България

Снимка: Пристанище Варна ЕС отпуска 1,61 милиарда евро, една от най-големите суми за българските програми за сближаване през този програмен период, обявиха от представителството на Европейската комисия в България. Предвидените
Прочетете

Докладът за Vera Su не разкрива кой не си е свършил работата на брега

Измина една година от засядането на плаващия под панамски флаг кораб VERA SU на скалистия бряг между н. Шабла и н. Калиакра. Публикуван е вече и окончателният доклад от разследването на Националният борд за разследване на произшествия във
Прочетете

Риба е причинила смъртоносното хранително отравяне на китайски кораб, загина още един моряк

Загиналите моряци от хранително отравяне на борда на китайския бълкер WU ZHOU 8 по всяка вероятност са консумирали риба. Това твърдят медии във Виетнам, където бе извършена въздушна евакуация на част от екипажа. Припомняме, че WU
Прочетете

Представят изкуствения остров за диви птици във Варненското езеро

В Дома на моряка ДП "Пристанищна инфраструктура" ще проведе идния четвъртък работна среща по Проект „Демонстрация на пилотна зелена инфраструктура като печелившо решение за биоразнообразието и развитието на Варненското езеро“ – LIFE
Прочетете

Последни новини

Белгия строи енергиен остров

До 2026 г. край белгийското крайбрежие ще бъде построен енергиен остров „Принцеса Елизабет“, като идеята е той да осигурява на Белгия електричество, генерирано от вятърни

С пари от ЕС България придобива специализиран кораб за търсене и спасяване

Снимката е илюстративна. В началото на своя мандат заместник министър-председателят по икономическите политики и министър на транспорта и съобщенията Христо Алексиев предприе

Риба е причинила смъртоносното хранително отравяне на китайски кораб, загина още един моряк

Загиналите моряци от хранително отравяне на борда на китайския бълкер WU ZHOU 8 по всяка вероятност са консумирали риба. Това твърдят медии във Виетнам, където бе извършена

Най-четени през месеца

Имейл абонамент
Имейл абонамент
Получавайте новините на Maritime.bg директно и във Вашата електронна поща!
Винаги може да спрете Вашия имейл абонамент