Горещ скандал тресе индустрията

CO2-Emissions-from-Maritime-Shipping-Could-Grow-by-250PctГорещи, страховити и обидни обвинения летят между ключови играчи в световната морска индустрия. В момента с бурна сила се развива международен скандал за влиянието на корабоплаването над околната среда.

Горещият картоф се прехвърля между Република Маршалови острови, чиято позиция се изразява от министъра на външните работи Тони де Брум, и Международната морска организация (IMO).

Заплаха за планетата
Външният министър на островната република критикува лично и остро генералния секретар на IMO Коджи Секимидзу. По думите на министъра, Секимидзу отказва да бъдат преразгледани разпоредбите за ограничаване на вредните емисии от корабоплаването. Тони де Брум дори определи спора като „заплаха за планетата“.

Искрата, която запали скандала, дойде след последната реч на генералния секретар. Секимидзу най-ясно заяви, че над него и организацията е упражняван „външен“ натиск, с който се цели въвеждане на драконовски ограничителни мерки за изхвърляните емисии от плавателните съдове.

Генсекът на IMO смята, че налагането на нови ограничения е предпоставка за дестабилизиране на цялата индустрия, която в момента все още се възстановява от световната икономическа криза. „Подобни мерки биха ограничили компаниите да следват темповете, които налага икономиката“, отсече Секимидзу, който ще сдаде поста в началото на следващата година.

Maritime.bg припомня, че още през май прехвърчаха първите искри между министър Брум и IMO. По време на годишна среща на комитет към IMO, той изказа мнение, че корабоплаването е отговорно за повишаване на температурата в световен мащаб с 1,5 градуса.

Сега министърът обвинява IMO и в това, че си „затваря очите“ и се позовава само на свои изследвания, според които, корабоплаването ще увеличи общия си отпечатък при вредните емисии с 50 – 250% до 2050 година.

Позицията на републиката е изключително интересна, като се има предвид фактът, че местният регистър е трети по големина в света, след този на Панама и Либерия.

Втори фронт
Междувременно в спора се включи и Международната морска камара (ICS). Организацията атакува публично предложението на Международния транспортен форум да се въведе такса от 25 долара за всеки тон CO2, която да плащат компаниите от индустрията. Според Международния транспортен форум, емисиите от корабоплаването трябва да бъдат намалени наполовина през следващите 35 години.

„Отхвърляме направените предложения, тъй като сумите, които шипингът трябва да плаща са три пъти по-високи от това, което плащат индустриите на сушата“, коментираха в официално писмо от Международната морска камара.

В същото време Международната морска камара заяви, че подкрепя система за налагане на такси на горивата. „Позицията на камарата е непроменена. Морската индустрия следва да приеме такса за горивата, а не схеми за търговия с емисии или други още по-сложни алтернативи, които биха повлияли негативно на пазарите“, подчертават от камарата.

Предстои да видим как ще се развие спорът, който остана някак позабравен от 2013 г. насам. Световното корабоплаване вече намали емисиите с около 10% в периода от 2007 г. до 2012 г., но не е за пренебрегване и това, че процесът бе свързан с инвестиции от засегнатите от кризата морски компании.

Maritime.bg – Свят

Последни новини

Последни новини

Министър Алексиев прие от името на България председателството на ТРАСЕКА

Министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Христо Алексиев прие от името на България, председателството на Междуправителствената комисия ТРАСЕКА за

Най-четени през месеца

Имейл абонамент
Имейл абонамент
Получавайте новините на Maritime.bg директно и във Вашата електронна поща!
Винаги може да спрете Вашия имейл абонамент