Сливанията в морската индустрия увеличават броя на страните, които нямат достъп до достатъчен брой доставчици за осигуряване на конкурентен пазар, съобщи Конференцията на ООН за търговия и развитие (UNCTAD).
Статистиката отчита, че в момента има средно по 15,7 компании, които предлагат регулярни контейнерни превози във всяка страна. През 2004 г., отбелязва UNCTAD, средният брой на фирмите е бил 22,1. „Не виждам причини за промяна на тенденция за спад“, коментира Ян Хофман, координатор по тазгодишния доклад за морската индустрия на UNCTAD, цитиран от Ройтерс.
Трите най-големи компании – Maersk Line, MSC и CMA CGM, заемат 35% от пазара. В началото на тази година, най-големите 20 компании в сектора са контролирали 83% от глобалния контейнерен капацитет. Докладът отчита и факта, че всички нови контейнеровози, които са поръчани от основните играчи, са с по-голям капацитет.
Ситуацията на пазара не изглежда добра за по-малките участници, смята Хофман. Същото важи и за страни, в които има ограничен брой доставчици на този вид услуги, тъй като товародателите там не могат да се конкурират.
Докладът отчита, че в момента има 32 държави, в които има по-малко от 4 компании, които осигуряват постоянни морски контейнерни превози. Повечето от тях са малки островни държави като Кирибати, Микронезия и Самоа, но списъкът включва Исландия, Катар, Ирак, Латвия, Еритрея, Черна гора и Камбоджа.
Можете да изтеглите целия доклад тук: Review of Maritime Transport 2015
Maritime.bg – Курс