80 млн. лв. са добра сума за стартиране на проекта за придобиване на многофункционални модулни патрулни кораби, казва народният представител вицеадмирал от резерва Пламен Манушев, бивш командващ ВМС и заместник-началник на отбраната.
Спирдон Спирдонов, Отбрана
– Г-н вицеадмирал, парламентът вече гласува на първо четене законопроекта за държавния бюджет за следващата година. Предвидени са 80 млн. лв. за придобиване на многофункционални модулни патрулни кораби за Военноморските сили. Добра стъпка ли е това?
– Определено, Военноморските сили се нуждаят спешно от модернизация и от нови плавателни съдове. Наличното остарява чувствително, включително и трите белгийски фрегати. Невъзможността да бъдат модернизирани ги прави с ограничени бойни възможности. Ракетните им системи излязоха от строя. Останалите корвети и фрегатата „Смели” наиситна са доста остарели. Те трябва да бъдат заменени. За това говорим от доста години. Аз се радвам, че по централния бюджет за следващата година се залагат 80 милиона целево за тази дейност, т.е. за стартиране на процедурата по строителство на нови модулни многофункционални патрулни кораби.
– Смятате, че е наложително?
– Да, планирахме от 2004 г. да правим модернизация. Нищо досега не се е случило. Държавата обезателно трябва да направи това усилие, защото един построен кораб служи 40-50 години. Реши ли този въпрос тя ще има кораби за 40-50 години и ще може да ги ползва.
– Каква е необходимостта от тези кораби?
– Те са много необходими и за Черно море, и за изпълнение на задачи по охрана на външната граница на НАТО и на ЕС. Те ще бъдат много важни и за охрана на икономическите интереси на България в изключителната икономическа зона. Знаете, че през февруари започва търсенето на газ и нефт. Вероятността да бъде намерен е много сериозна. Платформите също трябва да бъдат охранявани и защитени, ако се наложи. Така че флотът има нужда от такива кораби. И то нови, в които ВМС да виждат едно сериозно бъдеще. Да подготвят екипажи, Висшето военноморско училище да обучава офицери за тях отсега. Аз се радвам много, че правителството е взело това решение.
– Има информация, че ние ще строим тези кораби. Така ли е?
– Има вероятност това да направи българска корабостроителница в консорциум, поне така съм запознат, с една холандска фирма, която ще се занимава с въоръжението и интеграцията на въоръжението върху платформите. България има такива способности. Вече имаме построени подобни кораби в наши корабостроителници. Насищането с въоръжение ще решат Министерството на отбраната и Военноморските сили.
– Това е една първа вноска?
– Но тя е много сериозна. Според мен единият от корабите с базово въоръжение, например артилерия, ще струва не повече от 60 милиона. Сумата е доста сериозна и този проект може да стартира.
– Самата подготовка на екипажите паралелно ли ще се провежда?
– Най-вероятно ще бъде паралелно. Трябва да стартира проектът. Той е заложен, но е в перспектива. Все още не е приета Програмата за развитие на отбранителните способности на Въоръжените сили до 2020 г., но съм сигурен, че ще бъде одобрена от парламента. Стартира ли проектът трябва да започне изпълнението на задачата за подготовката на кадрите. Не се притеснявам. Българските военни моряци са кадърни хора и ще усвоят системата. Военноморското училище веднага ще включи изучаването и подготовката на офицери. То има възможности да подготви всякакви специалисти за всякакви кораби. Това ще ни бъде най-малкият проблем.
– Тези кораби ще ни позволят ли за по-активно участие в съвместни учения и мисии?
– Корабите са сериозни. По предварителния проект те са с водоизместимост около 1500 тона. Спокойно могат да участват в ученията и мисиите в Черно и Средиземно море. Фрегатата „Смели” е 1300 тона и вече десет години участва във всички учения и операции на НАТО. Всичко това обаче трябва да бъде съпроводено с поддържането на фрегатите клас „Вилинген”, защото те са основното бойно средство на флота. Ето сега се завърна „Дръзки” от операция на НАТО в Средиземно море „ACTIVE ENDEAVOUR” и съюзническото учение „TRIDENT JUNCTURE’ 15”. Аз съм притеснен защо не беше отразено участието му. Всеки ден беше в морето. Много слабо беше отразено. Самото море през октомври не е благоприятно, обстановката е напрегната. Те са решавали толкова много задачи и почти нищо не се каза за тях. Още повече, че тези стари кораби искат ежедневна поддръжка. Героизъм се иска.
– В бюджета ще има ли достатъчно средства за поддръжка?
– Заделени са. Тези 80 милиона се предвиждат за модернизиране, поддръжка и строителство. Ако този проект се забави или не стартира, тези средства ще бъдат усвоени за поддръжка на корабите, включително за модернизация на фрегатите. Това че са по централния бюджет, се случва много рядко. Даже не вярвах, че ще стане. Искахме още през 2004 г. да има отделно от бюджета на МО средства, за да се случи модернизацията. От друга страна този подход дава възможност за по-сериозен контрол от Министерството на финансите.
Maritime.bg – Курс