Продължава инициативата за събиране на средства за кораба-музей „Радецки“

korab-muzei-radetskyВече няколко месеца продължава инициативата за събиране на средства за закупуване на дървен чамов импрегниран материал, с който ще бъдат подменени пейките и парапетите на двете палуби, стълбите и обшивката на капитанската рубка на кораба – музей “Радецки”.

За извършването на въпросния ремонт са необходими 5 или 6 кубика дървен чамов импрегниран материал, който трябва да е и нарязан и подготвен за монтаж, посочва Людмила Дамянова – завеждащ филиала на Националния исторически музей – „Параход „Радецки“.

Нека не забравяме, че през 2016 г. цяла България ще отбележи 140 години от величавия подвиг на Христо Ботев и неговата чета, ние ще организираме и ученически конкурс за рисунки с изложба на кораба, посветени на годишнината. Разбира се, тази кръгла годишнина ще е и повод хиляди родолюбци и ценители на историята да поискат да посетят тази наша национална светиня, която е на вечен пристан в гр. Козлодуй.

Затова ще направим всичко необходимо до началото на месец април 2016 година цялостната подмяна на дървената част на кораба – музей „Радецки“ да е приключила успешно, обещава Людмила Дамянова.

Както вече бе съобщено, част от средствата за предстоящия ремонт на историческия плавателен съд вече са осигурени от сдружение, което обединява привърженици на ФК ЦСКА в гр. Козлодуй – феновете събраха и предоставиха за подмяната на дървената част на кораба – музей „Радецки“ сумата от 1 600 лева.

Частни лица, които милеят за българщината и държат на съхраняването на националната ни идентичност, също обещаха да направят дарения, за да започне подмяната на дървените пейки, парапетите на палубите, стълбите и обшивката от дървени летви на капитанската кабина на кораба.

Очаква се в родолюбивата инициатива да се включат и някои от най-големите частни фирми у нас, занимаващи се с дървообработване. В тази връзка от филиала на Националния исторически музей – Музея „Параход „Радецки“ изказват и специална благодарност на всички, които вече се включиха или ще подкрепят в близките дни благородната инициатива за набиране на средства за въпросния ремонт. Всички родолюбиви българи, които решат да съдействат според възможностите си за извършването на неотложния ремонт, ще бъдат вписани в почетната Книга на дарителите на Национален музей „Параход Радецки”. И през 2016 г. параходът „Радецки” – национална светиня, свързана с подвига на четниците на Христо Ботев, загинали за свободата на България през 1876 г., ще продължава при подходящи метеорологични условия да прави и кратки обиколки в района на Козлодуйското пристанище – предимно по повод отбелязването на официални празници и годишнини от значими исторически събития.

На борда на Музея „Параход „Радецки“ могат да се качват до 100 пасажери, като те имат възможността да разгледат и обновената музейна експозиция, в която могат да се видят редица ценни реликви като знамето на Ботевата чета, униформи на Ботеви четници, последните писма, писани от войводата Христо Ботев от борда на парахода и др, пише novini.bg.

Австрийският параход „Радецки“ е построен през 1851 г. в Будапеща. На 29 май 1876 г. четата на Христо Ботев завладява парахода и го принуждава да спре на българския бряг при с. Козлодуй, откъдето се насочва към Врачанския Балкан, за да се бие за свободата на България. През 1966 година е построено точно копие на легендарния параход със средства, събрани от 1 200 000 български деца. Той е пуснат на вода през 1966 г. в памет на 90-годишнината от гибелта на Ботев. От 1982 г. корабът е със статут на национален музей. Историческият плавателен съд се намира на вечен пристан в гр. Козлодуй в специално изградено за него място. От 2004 г. Музеят „Параход „Радецки“ е филиал на Националния исторически музей. Музеят „Параход „Радецки“ е изцяло свързан с живота и делото на Христо Ботев, с трагичната му гибел, както и с неговата чета. С годините се е превърнал и в национална светиня. „Радецки“ е и единственият пътуващ параход – музей на Балканския полуостров и в България.

Maritime.bg – България / Любопитно

Вижте още
error: Защитено съдържание! Ако желаете да копирате този материал, се свържете с нас на адрес: news@maritime.bg