Преди повече от две години, в началото на февруари 2014 г., във водите край Дуранкулак потъна кораб ELLAND, плаващ под флага на Сейнт Китс и Невис. Незабавната реакция на ИА “Морска администрация” и Гранична полиция бе основна причина за спасяването на целия екипаж на кораба.
Maritime.bg припомня, че след аварията на машината, корабът получи крен на ляв борд, екипажът опита да го изравни, но рязко се увеличи до 25-30 градуса на десен борд. Именно тогава капитанът разпореди корабът да бъде напуснат. Екипажът на плавателния съд се евакуира на спасителна лодка и два плота. Моряците бяха изтеглени на борда на преминаващия M.IZMIR (IMO: 9008079), а от неговия борд по-късно бяха прехвърлени на спасителния катер.
През 2006 година в България започна да действа Специализираното звено за разследване на произшествия в морските пространства (СЗРПМП), създадено на основание на резолюция на Международната Морска Организация (IMO), регламент на ЕС и Кодекса за търговско корабоплаване (КТК).
Именно СЗРПМП отговаря за установяване причините, довели до инциденти на море у нас. Справка на Maritime.bg установи, че разследващите работят по разпоредбите на специална наредба, а неин член гласи дословно: “В срок от 12 месеца от датата на произшествието специализираното звено изготвя окончателен доклад за произшествието, включително неговите заключения и препоръки, когато има такива. В случай че не е възможно да се изготви окончателен доклад в рамките на този срок, специализираното звено изготвя междинен доклад”.
Видимо и с просто око от сайта на МТИТС става ясно, че последният публикуван-обнародван доклад на разследващите, е от сблъскването между LADY GUL и ST. CATRIEN, което стана в Черно море на 7 март 2013 г.
Какво точно са разследвали през последните 3 години от звеното не става ясно, тъй като няма нито междинни, нито окончателни доклади за произшествия през това време, включително никаква информация за причините, довели до потъването на ELLAND.
Maritime.bg изпрати въпроси до тримата обявени разследващи в сайта на министерството, но не бе получен никакъв отговор от тях.
| Всичко по темата ELLAND вижте тук (снимки и видео)
ELLAND е построен е през 1988 година. Има дедуейт 2864 t. Съдът е дълъг 87,6 и широк 11,4 m., преди потъването е транспортирал дървени плоскости от Констанца, Румъния към пристанище в Турция. Съдът плаваше под флага на Сейнт Китс и Невис. Мениджър – Bora Denizcilik (Турция).
Maritime.bg – Курс