Дванадесет години от гибелта на „Хера“

korab-hera

Днес се навършват дванадесет години от гибелта на м/к „Хера”. Корабът превозваше 11 751 t въглища от пристанище Южни (Украйна) за пристанище Гебзе (Турция). 17 български и двама украински моряци бяха на борда на кораба във фаталния петък 13-ти. 13 от тях са родом от гр. Варна, в това число и капитанът – Атанас Атанасов.

„Хера” се изгуби под вълните, в изключително силна буря, на около 7 nm от Босфора. Към момента е известна съдбата на петима моряци. Телата на Петър Колев – главен механик, Олександр Серафимович – втори механик, Олексий Левченко – трети механик, Никола Спахиев – електротехник и Христо Милков – стажант-механик, бяха открити при първия подводен оглед. В неизвестност са останалите моряци от екипажа и до днес.

Лошото техническо състояние на „Хера”, тежката хидрометеорологична обстановка, в която попада корабът и решенията на капитана са причина за потъването. Това заключи, цели пет години след трагедията на 17-те семейства, Националната следствена служба. Преди това, основно през медиите, бяха прокарани редица версии – някои от които звучат безумно и днес.

”В 10,10ч. корабът рязко смени курса си на ляво със 180 градуса. Скоростта му падна на 6-7 възела. Около 10,15 се доближихме и вече виждахме кораба. Видимостта бе 2 мили. Тъй като сме били заедно, веднага разпознахме, че е кораб “Хера”. Корабът бе със силен диферент и крен на дясно. Вятъра бе около 8-9 бала, а вълнението 6-7 бала. Корабът бе между устойчиво и безразлично състояние.  Към 12,20 ч. чух как трафик-центърът предупреждава “Хера” да се върне в своята зона, тъй като се движеше в насрещното движение. От “Хера” се обадиха, че не могат да се върнат в тяхната част и поискаха да им бъде изпратен буксир. Трафик центърът попита потвърждавате ли, че искате буксир. През това време корабът се наклони напред и на дясно и потъна. Трафик центърът продължи да ги вика. Ние им се обадихме и им казахме “Хера” се преобърна. “Хера” е под водата”. След това потвърдихме, че “Хера” е потънала. Тогава трафик-центърът излъчи съобщение към всички кораби наоколо с координатите на потъналия кораб. Ние намалихме хода и тръгнахме на ляво към тях. След около 5 минути, корабът се показа отново, но с кърмата и кkorab-heraила нагоре. Стоя така 2-4 минути. В 12,30 ч. изчезна и повече не се появи”, разказва след трагедията капитан Явор Миланов от кораб „Вежен”, който се оказва близо до „Хера” във фаталния ден.  „Вежен” прави опит да се доближи максимално до мястото. Забелязан е плот с човек в него. „Момчето не беше облечено. Нашият кораб много силно се люлееше. Нямах никаква възможност да му помогна. Обадих се на центъра и им казах, че в плота има един човек. От там ми казаха, че изпращат хеликоптер и спасителни катери. Показаха се два катера, след тях спасителен буксир, който излезе на прибоя и се върна обратно. Хеликоптер не съм видял”, казва на пресконференция кап. Миланов. Друг от моряците на „Вежен” пък казал, че в плота имало още един човек. „Ако имаше хора, изплували от кораба, Бога ми, щях да се върна”, добавя още кап. Миланов.

Maritime.bg припомня, че главният прокурор съобщи на пресконференция, че делото за потъването на „Хера” ще бъде възобновено. Това изявление Сотир Цацаров направи в началото на месец май 2013г. То дойде няколко седмици след посещението на служебния премиер Марин Райков в Пристанище Варна.

По думите на Цацаров Турция се е съгласила да допусне финансирана от България операция на мястото на потъването на плавателния съд. “Хера” лежи на 74 m под водата. В операцията ще участват турски водолазни екипи, поясни тогава той. Последният контакт с турските власти по този повод е през 2010 г. Тогава на среща те заявяват, че няма да допуснат кораб на българските Военноморски сили да направи оглед, както и с турска техника да бъде извършен същият. Няма повече информация за дейностите, които Цацаров обеща.

Maritime.bg – България

Последни новини

Новият шеф на ДППИ: Много е лесно един терминал да стане градинка, но една градинка да стане корабен…

Много е лесно един терминал да стане градинка, но една градинка да стане корабен терминал е много трудно. Това обявява пред сайта Искра новият генерален директор на Държавно предприятие "Пристанищна инфраструктура" Георги Събев.
Прочетете

„Зелени кранове“ в БМФ Порт Бургас

Проект за подобряване на нисковъглеродния мултимодален транспорт в пристанище Бургас чрез изграждане на нова инфраструктура за кейово място 28 е сред одобрените за финансиране от Механизма за свързване на Европа 2021-2027 в сектор
Прочетете

Още предмети от рисувано стъкло са открити при подводните разкопки край нос Чироза

В Археологически музей - Бургас ще бъдат представени резултатите от най-новите подводни археологически разкопки при нос Чироза, провели се в края на юни 2022 г. Сред откритите находки са богата колекция от цели стъклени предмети от
Прочетете

АППД започва самостоятелен драгаж край Белене

Изпълнителна агенция „Проучване и поддържане на река Дунав“ (ИАППД) започва самостоятелен драгаж с новозакупената техника в началото на месец юли. Това съобщи изпълнителният директор инж. Павлин Цонев по време на заключителната
Прочетете

Морска администрация предостави катер на Община Бяла за реакция при инциденти на море

Катер за търсене и спасяване в Черно море бе предоставен на Община Бяла от Морски спасително-координационен център към ИА „Морска администрация“- Варна. Специализираното плавателно средство ще служи за търсене и спасяване на лица
Прочетете

Бюрократични бариери спират европейските пари за сектор „Рибарство“ и го обричат на фалит

Бюрократични бариери спънаха подпомагането на сектор „Рибарство“ по ковид мерките, отпуснати с европейски регламент, продължават и сега силно да ощетяват бранша с парите за бизнеса в условията на тежка икономическа криза и редица фирми
Прочетете

Пътнически кораб удари айсберг край Аляска

Плаващият под флага на Бахамските острови пътнически кораб NORWEGIAN SUN (IMO: 9218131) е прекратил 9-дневен круиз, след като удря айсберг край бреговете на Аляска, съобщи телевизия ABC. Компанията-оператор на кораба потвърждава за
Прочетете

Кораб Azov Concord, който напусна Мариупол, пристигна в Турция

Корабът за генерални товари AZOV CONCORD (IMO: 9387748), който напусна пристанище Мариупол, пристигна в Зонгулдак, сочи справка на Maritime.bg. Съдът се контролира от турска компания. По думите на капитана на кораба Иван Бабенков
Прочетете

Турция започна строителството на подводница

Турската компания от отбранителната индустрия STM обяви начало на строителството на нова подводница, проектирана изцяло в страната. Експерти определят проекта STM500 като "исторически" за южната ни съседка, отбелязвайки, че новата
Прочетете

54 години Морска гара – Варна

Преди 54 години официално е открита Морска гара - Варна. Строителството на сградата е започнало през 1966 година и е завършено две години по-късно. Морска гара е определяна като уникално съоръжение за приемане потока пасажери. В
Прочетете

Последни новини

Новият шеф на ДППИ: Много е лесно един терминал да стане градинка, но една градинка да стане корабен терминал е много трудно

Много е лесно един терминал да стане градинка, но една градинка да стане корабен терминал е много трудно. Това обявява пред сайта Искра новият генерален директор на Държавно

Още предмети от рисувано стъкло са открити при подводните разкопки край нос Чироза

В Археологически музей - Бургас ще бъдат представени резултатите от най-новите подводни археологически разкопки при нос Чироза, провели се в края на юни 2022 г. Сред откритите

Морска администрация предостави катер на Община Бяла за реакция при инциденти на море

Катер за търсене и спасяване в Черно море бе предоставен на Община Бяла от Морски спасително-координационен център към ИА „Морска администрация“- Варна. Специализираното

Бюрократични бариери спират европейските пари за сектор „Рибарство“ и го обричат на фалит

Бюрократични бариери спънаха подпомагането на сектор „Рибарство“ по ковид мерките, отпуснати с европейски регламент, продължават и сега силно да ощетяват бранша с парите за

Най-четени през месеца

Имейл абонамент
Имейл абонамент
Получавайте новините на Maritime.bg директно и във Вашата електронна поща!
Винаги може да спрете Вашия имейл абонамент