През миналата седмица бе приета офертата на китайската корпорация COSCO за концесия на най-голямото гръцко пристанище – Пирея. Гръцкият фонд за развитие на активите одобри и прие постъпилото от китайска страна предложение за придобиване на контрола над 67% от акциите на порта. Китайският конгломерат, който наскоро се обедини с CSCL и се превърна в четвъртата по големина компания с флот контейнеровози, ще плати на Гърция 368,5 млн. евро за концесията. Maritime.bg припомня, че преди седем години Китай заяви своя интерес към пристанищата в Гърция за първи път.
Именно тогава комунистическата република обяви своите намерения за започваща мащабна експанзивна програма за развитие на пристанищна и жп инфраструктура, с което да възроди „Пътя на коприната“, осигуряващ пряк достъп на китайските производства до пазарите в Европа.
Част от второстепенните-дублиращи коридори по „Пътя на коприната“, след ключовите в Средиземно море, ще преминават през Черно море, а само преди няколко седмици бе осъществен първи демонстрационен рейс от Украйна с 20 празни контейнера, които бяха превозени до Китай и върнати обратно със стока.
Сигурно е предстоящото възраждане на „Пътя на коприната“ и включването на пристанища на Черно море в него. Намеренията на КНР за региона са видими.
С вече изградената инфраструктура и градените с десетилетия отношения с КНР, България има реален шанс да привлече инвестиции. В пъти по-малък е необходимият инвестиционен обем на предлаганите пристанищни и жп проекти у нас, в сравнение с това, което предлагат в Украйна и Русия например. Румъния от своя страна работи активно за привличане на инвестиции от Китай през последните шест години. Северната ни съседка тогава разполагаше и с подкрепата на Унгария във връзките с Китай. През 2011 г. именно унгарски евродепутат предложи румънските пристанища пред китайска делегация. Ситуацията в Украйна и Крим, както и водената през последно време от Румъния противоречива политика в сферата на сигурността в Черно море и спрямо Русия, може да наклони везните към реализация на проекти у нас.

Подобен знак е и посещението от Националната комисия за развитие и реформи (НКРР) на КНР у нас, което бе предшествано от проучвателни срещи в пристанищата във Варна и Бургас през м.г. НКРР е макроикономическа агенция за управление при Държавния съвет на Китай, която има огромен административен контрол върху китайската икономика. В България зам.-председателят на НКРР Нин Джидзъ заяви най-ясно китайските намерения – „Имаме интерес към инвестиции в българските пристанища“. „Очакваме предложенията“, отсече зам.-министърът на транспорта Гинев.
Maritime.bg – Курс