Грешна посока или мъртвородените идеи на Морска Варна

burgas-varna-kursПоредната мъртвородена идея потопи в размисли Морска Варна. Този път тя не придоби публичност през изявите на общоизвестните през последните 25 години статисти, редящи дълъг списък титли пред имената си, а от един от уважаваните специалисти – адмиралът от резерва и депутат от ГЕРБ Пламен Манушев. Дали за обществено внимание или за друго, адмиралът даде трибуна на една отлична идея, която за съжаление, както почти всичко във Варна, е предварително убита в сегашния си вид.

Идеята – пасажерски кораб да стане част от транспортната схема на гр. Варна, е прекрасна. Маршрутът е между кв. „Аспарухово“ и Морска гара – Варна. Корабът ще се интегрира в транспортната схема, по която се движат градските автобуси и тролейбуси. Дотук всичко изглежда подхожда на очакваното развитие в района на южния варненски квартал и около Морска гара – Варна.

Единственото неподходящо в бъдещата картина, която вероятно е рисувана с полъх от разходки в Истанбул, е соченето с пръст и предварително избиране на кораба, който ще извършва пасажерските рейсове. Това е „Атанас Димитров“, морално остарял съд, който в никакъв случай не може да се включи в подобен проект, ако няма осигурени поне 400 000 лева за ремонт и преоборудване.

Не стана ясно защо предлагащите идеята от новоучредената Асоциацията за наука, образование, култура, изкуство и спорт (АНОКИС) погледнаха именно към „Атанас Димитров“. На пръв поглед това може би се крие точно в името на организацията…

АНОКИС вероятно нямат изготвен план за осигуряване на стотиците хиляди левове, необходими за реализацията, както и под каква форма ще се управлява корабът.

Съдът в момента е собственост на държавното дружество „Български морски квалификационен център“ ЕАД. „Атанас Димитров“ е предназначен за туристически крайбрежни плавания, което по абсолютно никакъв начин не се вписва в дейността на държавното дружество, въпреки десетките опити за организиране на круизи. Само за 6 години корабът натрупа разходи от над 600 хил. лева и загуба за държавата от над 450 хил. лева, а собственикът БМКЦ обяви намеренията си да се раздели с него още през 2014 г., което и ще направи през следващите седмици.

Щамбайнът по-горе не е случаен. Той трябва да посочи на АНОКИС и на другите мислители как точно е решен този въпрос на юг – в Бургас.

Там се осъществява транспорт до остров Света Анастасия с 18-метровия чисто нов общински катамаран  „Анастасия“. Той е оборудван с най-съвременна техника и отговаря на всички стандарти и изисквания за безопасност. Широчината му е 6,5 м., височината на борда 2,40 м., газене 90 см. Корабът разполага със 72 места в закрития салон и две места за инвалидни колички. На разположение на пътниците са общо 3 санитарни възела, като единият е за хора с увреждания.  Има бар за кафе и студени напитки, плазмен екран и аудио система, интерком система за връзка между пътнически салон и кабината за управление. На откритата палуба са обособени 28 допълнителни места.

Корабът бе построен със средства по проект „Културно-историческото наследство на остров „Света Анастасия“ и град Бургас – атрактивна и конкурентоспособна туристическа дестинация“, финансиран по ОП „Регионално развитие 2007 – 2013“. Общината не даде нито лев за строежа, а само фалитът на „Бургаски корабостроителници“ забави незначително реализацията.

Грешната посока и мъртвородените идеи съпътстват почти всичко във Варна, време е статистите да преглътнат, че някой ги е изпреварил. Както Бургас вече изпреварва с над 20% Варна при гласуването в тазгодишната класация за най-добър град в България…

Д. Велев

Maritime.bg – България

Последни новини

Последни новини

Потъналият в Черно море кораб е плавал към Бургас, спасиха още един моряк, издирването продължава

В 1235 ч. на 17 януари плаващият под флага на Палау моторен кораб ARVIN потъна в района Бартън, обявиха официално от Бреговата охрана (БО) на Република Турция. Построеният