Грешна посока или мъртвородените идеи на Морска Варна

burgas-varna-kursПоредната мъртвородена идея потопи в размисли Морска Варна. Този път тя не придоби публичност през изявите на общоизвестните през последните 25 години статисти, редящи дълъг списък титли пред имената си, а от един от уважаваните специалисти – адмиралът от резерва и депутат от ГЕРБ Пламен Манушев. Дали за обществено внимание или за друго, адмиралът даде трибуна на една отлична идея, която за съжаление, както почти всичко във Варна, е предварително убита в сегашния си вид.

Идеята – пасажерски кораб да стане част от транспортната схема на гр. Варна, е прекрасна. Маршрутът е между кв. „Аспарухово“ и Морска гара – Варна. Корабът ще се интегрира в транспортната схема, по която се движат градските автобуси и тролейбуси. Дотук всичко изглежда подхожда на очакваното развитие в района на южния варненски квартал и около Морска гара – Варна.

Единственото неподходящо в бъдещата картина, която вероятно е рисувана с полъх от разходки в Истанбул, е соченето с пръст и предварително избиране на кораба, който ще извършва пасажерските рейсове. Това е „Атанас Димитров“, морално остарял съд, който в никакъв случай не може да се включи в подобен проект, ако няма осигурени поне 400 000 лева за ремонт и преоборудване.

Не стана ясно защо предлагащите идеята от новоучредената Асоциацията за наука, образование, култура, изкуство и спорт (АНОКИС) погледнаха именно към „Атанас Димитров“. На пръв поглед това може би се крие точно в името на организацията…

АНОКИС вероятно нямат изготвен план за осигуряване на стотиците хиляди левове, необходими за реализацията, както и под каква форма ще се управлява корабът.

Съдът в момента е собственост на държавното дружество „Български морски квалификационен център“ ЕАД. „Атанас Димитров“ е предназначен за туристически крайбрежни плавания, което по абсолютно никакъв начин не се вписва в дейността на държавното дружество, въпреки десетките опити за организиране на круизи. Само за 6 години корабът натрупа разходи от над 600 хил. лева и загуба за държавата от над 450 хил. лева, а собственикът БМКЦ обяви намеренията си да се раздели с него още през 2014 г., което и ще направи през следващите седмици.

Щамбайнът по-горе не е случаен. Той трябва да посочи на АНОКИС и на другите мислители как точно е решен този въпрос на юг – в Бургас.

Там се осъществява транспорт до остров Света Анастасия с 18-метровия чисто нов общински катамаран  „Анастасия“. Той е оборудван с най-съвременна техника и отговаря на всички стандарти и изисквания за безопасност. Широчината му е 6,5 м., височината на борда 2,40 м., газене 90 см. Корабът разполага със 72 места в закрития салон и две места за инвалидни колички. На разположение на пътниците са общо 3 санитарни възела, като единият е за хора с увреждания.  Има бар за кафе и студени напитки, плазмен екран и аудио система, интерком система за връзка между пътнически салон и кабината за управление. На откритата палуба са обособени 28 допълнителни места.

Корабът бе построен със средства по проект „Културно-историческото наследство на остров „Света Анастасия“ и град Бургас – атрактивна и конкурентоспособна туристическа дестинация“, финансиран по ОП „Регионално развитие 2007 – 2013“. Общината не даде нито лев за строежа, а само фалитът на „Бургаски корабостроителници“ забави незначително реализацията.

Грешната посока и мъртвородените идеи съпътстват почти всичко във Варна, време е статистите да преглътнат, че някой ги е изпреварил. Както Бургас вече изпреварва с над 20% Варна при гласуването в тазгодишната класация за най-добър град в България…

Д. Велев

Maritime.bg – България

Последни новини

Новият шеф на ДППИ: Много е лесно един терминал да стане градинка, но една градинка да стане корабен…

Много е лесно един терминал да стане градинка, но една градинка да стане корабен терминал е много трудно. Това обявява пред сайта Искра новият генерален директор на Държавно предприятие "Пристанищна инфраструктура" Георги Събев.
Прочетете

„Зелени кранове“ в БМФ Порт Бургас

Проект за подобряване на нисковъглеродния мултимодален транспорт в пристанище Бургас чрез изграждане на нова инфраструктура за кейово място 28 е сред одобрените за финансиране от Механизма за свързване на Европа 2021-2027 в сектор
Прочетете

Още предмети от рисувано стъкло са открити при подводните разкопки край нос Чироза

В Археологически музей - Бургас ще бъдат представени резултатите от най-новите подводни археологически разкопки при нос Чироза, провели се в края на юни 2022 г. Сред откритите находки са богата колекция от цели стъклени предмети от
Прочетете

АППД започва самостоятелен драгаж край Белене

Изпълнителна агенция „Проучване и поддържане на река Дунав“ (ИАППД) започва самостоятелен драгаж с новозакупената техника в началото на месец юли. Това съобщи изпълнителният директор инж. Павлин Цонев по време на заключителната
Прочетете

Морска администрация предостави катер на Община Бяла за реакция при инциденти на море

Катер за търсене и спасяване в Черно море бе предоставен на Община Бяла от Морски спасително-координационен център към ИА „Морска администрация“- Варна. Специализираното плавателно средство ще служи за търсене и спасяване на лица
Прочетете

Бюрократични бариери спират европейските пари за сектор „Рибарство“ и го обричат на фалит

Бюрократични бариери спънаха подпомагането на сектор „Рибарство“ по ковид мерките, отпуснати с европейски регламент, продължават и сега силно да ощетяват бранша с парите за бизнеса в условията на тежка икономическа криза и редица фирми
Прочетете

Пътнически кораб удари айсберг край Аляска

Плаващият под флага на Бахамските острови пътнически кораб NORWEGIAN SUN (IMO: 9218131) е прекратил 9-дневен круиз, след като удря айсберг край бреговете на Аляска, съобщи телевизия ABC. Компанията-оператор на кораба потвърждава за
Прочетете

Кораб Azov Concord, който напусна Мариупол, пристигна в Турция

Корабът за генерални товари AZOV CONCORD (IMO: 9387748), който напусна пристанище Мариупол, пристигна в Зонгулдак, сочи справка на Maritime.bg. Съдът се контролира от турска компания. По думите на капитана на кораба Иван Бабенков
Прочетете

Турция започна строителството на подводница

Турската компания от отбранителната индустрия STM обяви начало на строителството на нова подводница, проектирана изцяло в страната. Експерти определят проекта STM500 като "исторически" за южната ни съседка, отбелязвайки, че новата
Прочетете

54 години Морска гара – Варна

Преди 54 години официално е открита Морска гара - Варна. Строителството на сградата е започнало през 1966 година и е завършено две години по-късно. Морска гара е определяна като уникално съоръжение за приемане потока пасажери. В
Прочетете

Последни новини

Новият шеф на ДППИ: Много е лесно един терминал да стане градинка, но една градинка да стане корабен терминал е много трудно

Много е лесно един терминал да стане градинка, но една градинка да стане корабен терминал е много трудно. Това обявява пред сайта Искра новият генерален директор на Държавно

Още предмети от рисувано стъкло са открити при подводните разкопки край нос Чироза

В Археологически музей - Бургас ще бъдат представени резултатите от най-новите подводни археологически разкопки при нос Чироза, провели се в края на юни 2022 г. Сред откритите

Морска администрация предостави катер на Община Бяла за реакция при инциденти на море

Катер за търсене и спасяване в Черно море бе предоставен на Община Бяла от Морски спасително-координационен център към ИА „Морска администрация“- Варна. Специализираното

Бюрократични бариери спират европейските пари за сектор „Рибарство“ и го обричат на фалит

Бюрократични бариери спънаха подпомагането на сектор „Рибарство“ по ковид мерките, отпуснати с европейски регламент, продължават и сега силно да ощетяват бранша с парите за

Най-четени през месеца

Имейл абонамент
Имейл абонамент
Получавайте новините на Maritime.bg директно и във Вашата електронна поща!
Винаги може да спрете Вашия имейл абонамент