Какво се крие зад газопровода „Посейдон“?

turski-potokСлед като беше прекратен проектът „Южен поток”, Русия прояви интерес към изграждането на газов коридор в европейския юг, пише италианският вестник Il Foglio, цитиран от a-specto. Въпреки скандала около „Северен поток”, меморандумът за разбирателство, подписан между руския „Газпром“, италианската компания Edison S.p.A., френската група EDF и гръцката DEPA за съвместна реализация на проектa за изграждане на газопровода ITGI Poseidon, e ясен сигнал за стратегическите интереси на Москва и Рим.

Съгласно планираното, газопроводът Poseidon ще тръгва от Русия, ще преминава по дъното на Черно море, ще пресича Гърция и ще стига до Италия. По повод този проект шефът на руската компания, Алексей Милер заявява: „Развитието на възможностите на вътрешноевропейската газопреносна мрежа е важен елемент за обезпечаване стабилността на доставките, включително и на руски природен газ”.

Подписаното споразумение обаче е пряка заплаха за газопровода TAP, който трябва да пренася газ от Азербайджан през Турция и Гърция до най-южния италиански регион Апулия. ТАР ще се изгражда от белгийската компания, Fluxys, BP и Enagas. Опитите да бъде постигнато споразумение между ТАР и Poseidon приключиха без успех, а сега с включването на „Газпром“ в проекта доставките на руски газ в Италия може да станат реалност.

Неясна обаче остава стратегията на италианското правителство. Преди време Рим направи много за развитието на ТАР. А сега, присъствието на министъра на икономиката Федерика Гуиди при подписването на новото споразумение за Poseidon, при това с участието на руснаците, е възможно да предизвика определено недоволство, особено във Вашингтон.

Възниква обаче и въпросът: не блъфира ли Италия с одобрението на този проект, тъй като след спирането на „Южен поток” премиерът Матео Ренци заяви, че „той вече е загубил стратегическото си значение”, а проектът Poseidon до голяма степен го дублира. Този проект е удар и за италианската компания SNAM, която като акционер в ТАР ще бъде подложена на пряк конкурентен натиск от страна на доставчиците на природен газ по новото трасе. Хаосът в Либия, свързан с превземането от Ислямска държава на нефтените и газови ключови находища, може да доведе до спиране на доставките на нефт и природен газ за вътрешността на страната. Тогава текущите доставки на газ за Италия ще бъдат относително достатъчни, още повече като се вземе предвид, че капацитетът на газопровода Transmed, свързващ Италия и Алжир, в момента не е натоварен на максималната си мощност. Резонно е да си зададем въпроса, действително ли е необходимо в този случай да се инвестира в други допълнителни канали за доставка на природен газ, подобни на Poseidon? Освен това, важно е да разберем, наистина ли създаването на газов хъб в източното Средиземноморие е приоритет на италианската енергийна политика , когато в същия момент Eni S.p.A. влага милиарди средства и време за разработката на най-голямото към днешна дата газово находище в Зохр, Египет.

В основата на новата спирала на активност на „Газпром“ в Южна Европа лежи подписаният с България енергиен алианс. Това споразумение го лансира еврокомисарят по въпросите на енергетиката Марош Шевчович, поради интереса който има и родната му страна, Словакия. Окончателното замразяване на отношенията с Турция, с която Русия планираше да строи „Турски поток“, още повече укрепиха синергията между Москва и София в плановете им за завоюване на европейския пазар. Във Варна на българското крайбрежие се проектира строителството на нов газов хъб като противовес на немския газопровод. Архитектурата на пакета за енергийна безопасност, който в момента разработва Европейската комисия, може като бумеранг да удари по германските планове за дублиране на „Северен поток“.

В него се предвижда задължително уведомяване на Комисията за съдържанието на клаузите по подписаните договори, свързани с обемите на доставяния газ, пунктовете на снабдяване и условията за прекратяване на договора. Тази информация ще бъде задължителна за всички договори с продължителност повече от една година и с пазарен дял близък до рисковия праг от 40%. Това е максимално допустимия праг от гледна точка на енергийната сигурност. Под новите ограничения попада и „Северен поток“, който след планираното удвояване на доставките ще повиши пазарния си дял до 60%.

Автор: Габриеле Моча, Il Foglio, Италия, a-specto

Maritime.bg – Свят

Последни новини

Последни новини

На 26 и 28-годишна възраст са поредните жертви от потъналия кораб Arvin в Черно море

Силен снеговалеж затруднява продължаващата операция по издирване на изчезналите моряци от екипажа на кораб ARVIN, който потъна във водите на Черно море край турската провинция

Военноморският музей отваря за посещения вътрешната си експозиция

Военноморският музей отваря за посещения вътрешната си експозиция от днес, при спазване на въведените в страната противоепидемични мерки срещу разпространението на