Какво се крие зад газопровода „Посейдон“?

turski-potokСлед като беше прекратен проектът „Южен поток”, Русия прояви интерес към изграждането на газов коридор в европейския юг, пише италианският вестник Il Foglio, цитиран от a-specto. Въпреки скандала около „Северен поток”, меморандумът за разбирателство, подписан между руския „Газпром“, италианската компания Edison S.p.A., френската група EDF и гръцката DEPA за съвместна реализация на проектa за изграждане на газопровода ITGI Poseidon, e ясен сигнал за стратегическите интереси на Москва и Рим.

Съгласно планираното, газопроводът Poseidon ще тръгва от Русия, ще преминава по дъното на Черно море, ще пресича Гърция и ще стига до Италия. По повод този проект шефът на руската компания, Алексей Милер заявява: „Развитието на възможностите на вътрешноевропейската газопреносна мрежа е важен елемент за обезпечаване стабилността на доставките, включително и на руски природен газ”.

Подписаното споразумение обаче е пряка заплаха за газопровода TAP, който трябва да пренася газ от Азербайджан през Турция и Гърция до най-южния италиански регион Апулия. ТАР ще се изгражда от белгийската компания, Fluxys, BP и Enagas. Опитите да бъде постигнато споразумение между ТАР и Poseidon приключиха без успех, а сега с включването на „Газпром“ в проекта доставките на руски газ в Италия може да станат реалност.

Неясна обаче остава стратегията на италианското правителство. Преди време Рим направи много за развитието на ТАР. А сега, присъствието на министъра на икономиката Федерика Гуиди при подписването на новото споразумение за Poseidon, при това с участието на руснаците, е възможно да предизвика определено недоволство, особено във Вашингтон.

Възниква обаче и въпросът: не блъфира ли Италия с одобрението на този проект, тъй като след спирането на „Южен поток” премиерът Матео Ренци заяви, че „той вече е загубил стратегическото си значение”, а проектът Poseidon до голяма степен го дублира. Този проект е удар и за италианската компания SNAM, която като акционер в ТАР ще бъде подложена на пряк конкурентен натиск от страна на доставчиците на природен газ по новото трасе. Хаосът в Либия, свързан с превземането от Ислямска държава на нефтените и газови ключови находища, може да доведе до спиране на доставките на нефт и природен газ за вътрешността на страната. Тогава текущите доставки на газ за Италия ще бъдат относително достатъчни, още повече като се вземе предвид, че капацитетът на газопровода Transmed, свързващ Италия и Алжир, в момента не е натоварен на максималната си мощност. Резонно е да си зададем въпроса, действително ли е необходимо в този случай да се инвестира в други допълнителни канали за доставка на природен газ, подобни на Poseidon? Освен това, важно е да разберем, наистина ли създаването на газов хъб в източното Средиземноморие е приоритет на италианската енергийна политика , когато в същия момент Eni S.p.A. влага милиарди средства и време за разработката на най-голямото към днешна дата газово находище в Зохр, Египет.

В основата на новата спирала на активност на „Газпром“ в Южна Европа лежи подписаният с България енергиен алианс. Това споразумение го лансира еврокомисарят по въпросите на енергетиката Марош Шевчович, поради интереса който има и родната му страна, Словакия. Окончателното замразяване на отношенията с Турция, с която Русия планираше да строи „Турски поток“, още повече укрепиха синергията между Москва и София в плановете им за завоюване на европейския пазар. Във Варна на българското крайбрежие се проектира строителството на нов газов хъб като противовес на немския газопровод. Архитектурата на пакета за енергийна безопасност, който в момента разработва Европейската комисия, може като бумеранг да удари по германските планове за дублиране на „Северен поток“.

В него се предвижда задължително уведомяване на Комисията за съдържанието на клаузите по подписаните договори, свързани с обемите на доставяния газ, пунктовете на снабдяване и условията за прекратяване на договора. Тази информация ще бъде задължителна за всички договори с продължителност повече от една година и с пазарен дял близък до рисковия праг от 40%. Това е максимално допустимия праг от гледна точка на енергийната сигурност. Под новите ограничения попада и „Северен поток“, който след планираното удвояване на доставките ще повиши пазарния си дял до 60%.

Автор: Габриеле Моча, Il Foglio, Италия, a-specto

Maritime.bg – Свят

Последни новини

Бюрократични бариери спират европейските пари за сектор „Рибарство“ и го обричат на фалит

Бюрократични бариери спънаха подпомагането на сектор „Рибарство“ по ковид мерките, отпуснати с европейски регламент, продължават и сега силно да ощетяват бранша с парите за бизнеса в условията на тежка икономическа криза и редица фирми
Прочетете

Пътнически кораб удари айсберг край Аляска

Плаващият под флага на Бахамските острови пътнически кораб NORWEGIAN SUN (IMO: 9218131) е прекратил 9-дневен круиз, след като удря айсберг край бреговете на Аляска, съобщи телевизия ABC. Компанията-оператор на кораба потвърждава за
Прочетете

Кораб Azov Concord, който напусна Мариупол, пристигна в Турция

Корабът за генерални товари AZOV CONCORD (IMO: 9387748), който напусна пристанище Мариупол, пристигна в Зонгулдак, сочи справка на Maritime.bg. Съдът се контролира от турска компания. По думите на капитана на кораба Иван Бабенков
Прочетете

Турция започна строителството на подводница

Турската компания от отбранителната индустрия STM обяви начало на строителството на нова подводница, проектирана изцяло в страната. Експерти определят проекта STM500 като "исторически" за южната ни съседка, отбелязвайки, че новата
Прочетете

54 години Морска гара – Варна

Преди 54 години официално е открита Морска гара - Варна. Строителството на сградата е започнало през 1966 година и е завършено две години по-късно. Морска гара е определяна като уникално съоръжение за приемане потока пасажери. В
Прочетете

COSCO пусна блок-влак от пристанище Триест до Словакия

Нов железопътен маршрут от "Китайско-европейския сухопътен мост" започна работа този понеделник. Той се обслужва от китайската компания COSCO SHIPPING и е между италианското пристанище Триест и Велене, Словения, където се намира
Прочетете

Назначават Георги Събев за генерален директор на „Пристанищна инфраструктура“

Георги Събев (ляво), Николай Събев и Константин Бачийски, депутат от ПП в НС | Снимка: Искра.бг Георги Събев, бивш управител на "Южно-български морски образователен център", ще бъде назначен за генерален директор на Държавно предприятие
Прочетете

12 загинали и 260 ранени при инцидент на кораб в пристанище Акаба

Дванадесет души загинаха, а други 260 пострадаха, при инцидент на Пристанище Акаба, Йордания, съобщи местната държавна информационна агенция "Petra". Инцидентът е станал в понеделник на борда на плаващия под флага на Хонконг моторен
Прочетете

Кап. I ранг Петър Димитров е новият командир на Военноморска база – Варна

Днес, 27 юни 2022 г., капитан I ранг Петър Димитров прие длъжността командир на Военноморска база Варна, най-старото формирование от състава на Военноморските сили. Пред сградата на щаба на формированието се състоя военен ритуал за
Прочетете

Събев закри поради неефективност одитните комитети в пристанищата Варна, Бургас, Русе и ДППИ

Снимка: ДППИ Одитните комитети към седем дружества работят неефективно, докладите са формални и не са насочени към намаляване на държавните разходи. С този мотив министър Николай Събев прекрати днес дейността на структурите, които
Прочетете

Последни новини

Бюрократични бариери спират европейските пари за сектор „Рибарство“ и го обричат на фалит

Бюрократични бариери спънаха подпомагането на сектор „Рибарство“ по ковид мерките, отпуснати с европейски регламент, продължават и сега силно да ощетяват бранша с парите за

Назначават Георги Събев за генерален директор на „Пристанищна инфраструктура“

Георги Събев (ляво), Николай Събев и Константин Бачийски, депутат от ПП в НС | Снимка: Искра.бг Георги Събев, бивш управител на "Южно-български морски образователен център", ще

Събев закри поради неефективност одитните комитети в пристанищата Варна, Бургас, Русе и ДППИ

Снимка: ДППИ Одитните комитети към седем дружества работят неефективно, докладите са формални и не са насочени към намаляване на държавните разходи. С този мотив министър

Най-четени през месеца

Имейл абонамент
Имейл абонамент
Получавайте новините на Maritime.bg директно и във Вашата електронна поща!
Винаги може да спрете Вашия имейл абонамент