Българска фирма купи най-известния германски изследователски катамаран, научи Maritime.bg. Базираната в Свети Влас “А ля мер” е придобила кораб HAITHABU (IMO: 8862686, MMSI: 207139000), построен през 1982 г.
Съдът е с дължина 25 метра, широчина 8 метра, гази 2,2 метра и има автономност за преходи до 1500 nm. Катамаранът достига скорост до 12 kn, снабден е с два двигателя MAN-Dieselmotoren – D 2542 ME.
От компанията съобщиха, че съдът вече е регистриран и готов да изпълни първите си плавания, свързани с опазване на водите, изследване на морското дъно, картографиране, наблюдение на морската флора и фауна, подводна археология, различни видове водолазни дейности и много други задачи по обследване и обезопасяване на крайбрежната ивица.
Корабът разполага с възможност за бързо инсталиране на всякакъв вид помощни, технически и електронни устройства необходими за поставените му задачи. На борда има собствена лаборатория и възможност за живот на 14 души.
Справка на Maritime.bg установи, че съдът е вписан като непарична вноска в капитала на фирма “А ля мер” и е оценен на 586 600 лв. Едноличен собственик на капитала на фирмата е друго юридическо лице от Свети Влас – “Сиг яхт трейдинг”, в което равно участие имат Светлозар Кънев, Иван Радоев и Георги Михов.
Maritime.bg откри за коментар Георги Михов:
“Съдът е бивш изследователски кораб на правителството на Германия, който има 30-годишна служба по цялото немско крайбрежие в Северно море и каналите по р. Рейн, край Хамбург и други. Корабът е уникален за Черно море, заради 200-милния район на плаване. Няма друг такъв кораб нито в България, нито в друга страна на Черно море. На борда си има био-химична лаборатория. HAITHABU е уникален и с това, че осигурява провеждане на различни видове изследвания в плитки води“.
По думите на Георги Михов съдът може да изпълнява редица задачи за правителствени и неправителствени организации. Преди да бъде закупен, HAITHABU е преминал ремонт в немска корабостроителница, а по-късно е транспортиран на борда на кораб до Истанбул. До марина Св. Власт е докаран на ход, уточни още Михов.
Съдът може да приеме различни технически съоръжения за множество задачи, включително мини-подводници и ROV-апарати. На борда си има и специална разработка на немски институт, чрез която се осъществява сканиране на дъното.
Една от причините за инвестицията на българската компания, по думите на Георги Михов, е фактът, че много от изследванията, извършвани в български води и финансирани от ЕС, не получават пълния размер на проектно финансиране заради подстандартни съдове, с които се извършват. “Това не е добър знак, който изпращаме към Европа, а с присъствието на HAITHABU на българския пазар се гарантира, че няма да ставаме свидетели на изследвания, финансирани по европрограми, които се извършват с риболовни кораби и други подстандартни съдове в пълен разрез с изискванията”, коментира още той.
Снимки:
Maritime.bg – Курс