Загадъчната плоча, подготвена за откриването на Пристанище Варна преди 110 години

1plochaportVarna_Тази година, на 18 май, ще отбележим 110-та годишнина от откриването на модерното пристанище на Варна. По този повод представяме една интересна и загадъчна метална плоча, подготвена за това събитие, но през 1906 г. Тя е изложена в експозицията на Военноморския музей във Варна и всеки посетител може да я види, пише историкът д-р Атанас Панайотов от „Морски вестник“.

С какво е интересна плочата?
С това, че с надписа „Вълнолом, построен в царуванието на Неговото Царско Височество Княз Фердинанд І (1896 – 1906)” веднага предизвиква въпросът: в крайна сметка през 1906 г. е открито пристанището на Варна, а вълноломът е само част от него. Вярно, важна част, дори най-важната, но никой не е откривал само вълнолома! Не е ли по-логично плочата да бъде посветена на цялото пристанище? С това, че на нея са изписани имената на личностите, които имат принос за изграждането на модерния варненски порт. На първо място е поставено името на Д. Петков – министър на обществените сгради, пътищата и съобщенията. Дали точно неговото име трябва да е на първо място, е отделен въпрос, но след като откриването на пристанището (а и на вълнолома) е станало по негово време, по протоколни съображения е посочен най-отпред. А иначе продължилото 10 години изграждане на Варненското пристанище е станало по времето на много министри.

Едва ли някой ще оспори обаче второто и третото място, отделено на двама французи – А. Герар (А. Guerard) – главен инспектор на мостовете и шосетата – инж. съветник (и главен проектант на пристанището); и на П. Д`Истрия (P. D`Istria) – инженер на мостовете и шосетата, контрольор по постройката (на пристанището).

На плочата имената на двамата французи са изписани на френски. Това можем да приемем и като израз на уважение към техния безспорен принос за изграждането на пристанището.

Може би най-заслужилият деятел при финализирането на постройката на пристанището – З. Бръчков, директор на предприятието по постройката на порта, е поставен на последно място, но и тук, вероятно, са се наложили протоколните съображения.

Затова преди неговото име са поставени имената на Ив. Грозев – председател на Управителния съвет на Безименното акционерно дружество за постройката на порта, Г. Гаврилов и Г. Прошек – членове на Управителния съвет.

Всъщност, най-интересната част на металната плоча е липсващата. Някой (или някои) с бормашина е пробил неправилен кръг и е отнел тази част от плочата. Защо? Може би е подразнила някого и той не искал никой повече да не вижда тази част? Ами тогава да беше скрил цялата плоча! Може би пък е била скъпоценна тази част – като произведение на изкуството или като метал, с която е изработена?

Разговарял съм с много хора по този въпрос. Като че ли повечето се обединяват около мнението, че на липсващото място е имало малък барелеф на княз Фердинанд І. При работата ми върху книгата „Българските пристанища (1879 – 2014). Хроника” (2 февруари 2016 г. Книгата „Българските пристанища (1879 – 2014). Хроника” е качена в интернет) открих информацията, че: 28 март 1905 г. На заседание на Министерския съвет се гласува следното Постановление: „На основание чл. чл. 40 и 41 от Закона за публичните търгове и чл. 87 от Закона за отчетността по бюджета, одобрява се изработването на два бронзови барелефа с лика на Негово Царско Височество Княза, предназначени за Варненското и Бургаското пристанища, заедно с поставянието им, да се възложи по доброволно съгласие на италианския художник Арнолдо Цоки в Рим, за сумата 25 000 лева златни. Тази сума да се вземе от предвидените суми в Закона за извънреден свръхсметен кредит на Министерството на обществените сгради, пътищата и съобщенията …

Да, Арнолдо Цоки наистина е изработил ДВА БРОНЗОВИ БАРЕЛЕФА и те са поставени на входните фарове на Варненското и на Бургаското пристанище. За трети берелеф, очевидно с много по-малки размери, не съм срещал сведение.

Други колеги възразиха, че на липсващото място би могъл да бъде и държавният герб на Княжество България, а защо не и някакъв друг символ…

И още една загадка! Тя се състои в това, че плочата, очевидно подготвена да бъде монтирана на вълнолома, най-вероятно никога не е била монтирана там. Защо смятам така? Ами защото върху нея няма никакви следи от въздействието на агресивната среда – влага, солени пръски, слънце, мъгли, ветрове, дъждове, обледенявания, вандали и др. Тогава защо изобщо е била изработена и защо е отнета една част от тази плоча?

Натрупаха се доста въпроси, на които можем да намерим отговори със съдействието на читателите пише историкът д-р Атанас Панайотов от „Морски вестник“. Разбира се, можем да гадаем още дълго какво точно е било изобразено на липсващата част, но най-добре ще е да открием снимка, на която се вижда непокътнатата плоча, преди нейното осакатяване.

Пред Maritime.bg от ДП „Пристанищна инфраструктура“ съобщиха за тяхна инициатива за възстановяване на плочата по идея на варненци, с което да се отбележи 110-годишнината от откриването на варненското пристанище. Възстановената плоча вероятно ще бъде поставена на подходящо място в обновения район около Морска гара – Варна, превръщайки се в мост между поколенията, свързали живота с този отворен прозорец към света на Варна и на България.

Maritime.bg – Курс

Последни новини

Последни новини

Адмирал Ефтимов: Морско училище отново се доказва като флагман в образованието

Морско училище отново се доказва като флагман в образованието и това се вижда ясно от направеното тук. Това каза началникът на отбраната адмирал Емил Ефтимов, който днес