Руският флот щe бъде подготвен за продължителни операции

Снимка: Алексей Павлишак / ТАСС
Снимка: Алексей Павлишак / ТАСС

Руските военни смятат да възстановят възможностите си за провеждане на продължителни операции във всяка точка на световния океан, такива, каквито притежаваше СССР. Това заяви министърът на отбраната Сергей Шойгу по време на разширено заседание на колегията на МО на РФ, предаде Руски дневник. Министърът отбеляза, че за това е необходимо да се развива системата за материално-техническо снабдяване на ВМФ.

По-късно началникът на Генералния щаб на ВМФ на Русия, вицеадмирал Андрей Воложински уточни, че флотът трябва да бъде готов „за реакция срещу новите заплахи във всяка точка на Световния океан“.

Независимо от многобройните положителни оценки, провеждането на операцията на руските Въздушно-космически сили (ВКС) в Сирия не е никак лесно. Това е особено забележимо при логистиката. Дори и СССР нямаше чак толкова много опит в провеждането на операции на голямо разстояние. Русия няма обща граница със Сирия и цялото обезпечаване на операцията на ВКС и на армията на Асад с техника и боеприпаси легна върху раменете на авиацията и флота.

Проблемите със снабдяването

В състава на руския ВМФ са зачислени 19 големи десантни кораба (ГДК). Те са разпределени по различните флотове. За поддръжка на операцията в Сирия бяха задействани шест транспорта от Черноморския флот, четири от Балтийския и два от Северния. Но това количество не е достатъчно. В резултат на това за нуждите на ВМФ бяха закупени няколко турски товарни кораба.

Но транспортирането на оръжия с граждански съдове е опасно начинание и вече неколкократно предизвикваше трудности. Например през юни 2012 г. край шотландските брегове бе задържан корабът „Алаид“, като на борда му се намираха в разглобено състояние няколко ремонтирани в Русия ударни вертолета Ми-25 на сирийската армия. Под натиска на британските власти плавателният съд бе лишен от застраховка и той бе принуден да се завърне в Мурманск.

Имаше случаи на проверка на съдове в Кипър. Още е прясна в паметта мрачната история с кораба „Арктик Си“ (Arctic Sea), превзет от някакви си „мирни еколози“. Военните кораби не подлежат на проверка и се охраняват от морски пехотинци, а опитите им да бъдат задържани в неутрални води представляват casus belli, повод за война, което прави практически невъзможно прекратяването на мисията им.

Проблемът е в това, че де факто големите десантни кораби са още по-малко, отколкото на хартия. Съветските ГДК са строени в края на 70-е – началото на 80-е години, не са подготвени за интензивна работа. За необходимостта от тяхната постепенна подмяна се говори от достатъчно дълго време. Отчасти именно за решаването на тази задача Русия искаше да купи френските кораби „Мистрал“ (Mistral).

Строителството на собствени ГДК

След разтрогването на договора за „Мистралите“ в медиите се появи информация за вероятната модернизация на корабите „Носорог“, проект още от съветско време (последният е построен през 1988 г.), и тяхното въвеждане в строя, но засега разговорите не са продължени.

След като бяха поръчани „Мистралите“, руските корабостроители нееднократно заявяваха, че и самите те са подготвени да направят аналогичен кораб. Отмяната на договора им предостави възможността да потвърдят тези заявления на практика. В средата на януари 2016 г. началникът на Управлението по корабостроене към Военноморския флот на Русия капитан Първи ранг Владимир Тряпичников разказа за медиите, че „обликът на ГДК с голяма водоизместимост е определен“, а началото на неговото изграждане е планирано за 2018 г.

„Това ще бъде десантен кораб с голяма водоизместимост, той ще може да превозва голямо количество техника и личен състав“, уточни Тряпичников.

Може би става дума за ГДК по проект „Лавина“. Тези кораби, както и френските „Мистрал“, могат да осъществяват приемане, превоз и стоварване на морски десант на оборудвано или необорудвано крайбрежие, като привличат както десантни катери, така и вертолети. Те ще могат да превозват до 500 десантчика и до 50 единици бойна техника.

Всичко това се случва на фона на икономическата криза в Русия и на съкращаването на разходите за въоръжение. Срокът за утвърждаване на Държавната програма за превъоръжаване-2025 бе отложен от 2015-а за 2018 г. На този фон изявленията на министър Шойгу за важността на организационната и техническа модернизация на системите за снабдяване на флота дават надежда, че до 2025 г. Русия действително ще получи минимум един собствен вертолетоносач.

Maritime.bg – ВМС / Свят

Последни новини

Бюрократични бариери спират европейските пари за сектор „Рибарство“ и го обричат на фалит

Бюрократични бариери спънаха подпомагането на сектор „Рибарство“ по ковид мерките, отпуснати с европейски регламент, продължават и сега силно да ощетяват бранша с парите за бизнеса в условията на тежка икономическа криза и редица фирми
Прочетете

Пътнически кораб удари айсберг край Аляска

Плаващият под флага на Бахамските острови пътнически кораб NORWEGIAN SUN (IMO: 9218131) е прекратил 9-дневен круиз, след като удря айсберг край бреговете на Аляска, съобщи телевизия ABC. Компанията-оператор на кораба потвърждава за
Прочетете

Кораб Azov Concord, който напусна Мариупол, пристигна в Турция

Корабът за генерални товари AZOV CONCORD (IMO: 9387748), който напусна пристанище Мариупол, пристигна в Зонгулдак, сочи справка на Maritime.bg. Съдът се контролира от турска компания. По думите на капитана на кораба Иван Бабенков
Прочетете

Турция започна строителството на подводница

Турската компания от отбранителната индустрия STM обяви начало на строителството на нова подводница, проектирана изцяло в страната. Експерти определят проекта STM500 като "исторически" за южната ни съседка, отбелязвайки, че новата
Прочетете

54 години Морска гара – Варна

Преди 54 години официално е открита Морска гара - Варна. Строителството на сградата е започнало през 1966 година и е завършено две години по-късно. Морска гара е определяна като уникално съоръжение за приемане потока пасажери. В
Прочетете

COSCO пусна блок-влак от пристанище Триест до Словакия

Нов железопътен маршрут от "Китайско-европейския сухопътен мост" започна работа този понеделник. Той се обслужва от китайската компания COSCO SHIPPING и е между италианското пристанище Триест и Велене, Словения, където се намира
Прочетете

Назначават Георги Събев за генерален директор на „Пристанищна инфраструктура“

Георги Събев (ляво), Николай Събев и Константин Бачийски, депутат от ПП в НС | Снимка: Искра.бг Георги Събев, бивш управител на "Южно-български морски образователен център", ще бъде назначен за генерален директор на Държавно предприятие
Прочетете

12 загинали и 260 ранени при инцидент на кораб в пристанище Акаба

Дванадесет души загинаха, а други 260 пострадаха, при инцидент на Пристанище Акаба, Йордания, съобщи местната държавна информационна агенция "Petra". Инцидентът е станал в понеделник на борда на плаващия под флага на Хонконг моторен
Прочетете

Кап. I ранг Петър Димитров е новият командир на Военноморска база – Варна

Днес, 27 юни 2022 г., капитан I ранг Петър Димитров прие длъжността командир на Военноморска база Варна, най-старото формирование от състава на Военноморските сили. Пред сградата на щаба на формированието се състоя военен ритуал за
Прочетете

Събев закри поради неефективност одитните комитети в пристанищата Варна, Бургас, Русе и ДППИ

Снимка: ДППИ Одитните комитети към седем дружества работят неефективно, докладите са формални и не са насочени към намаляване на държавните разходи. С този мотив министър Николай Събев прекрати днес дейността на структурите, които
Прочетете

Последни новини

Бюрократични бариери спират европейските пари за сектор „Рибарство“ и го обричат на фалит

Бюрократични бариери спънаха подпомагането на сектор „Рибарство“ по ковид мерките, отпуснати с европейски регламент, продължават и сега силно да ощетяват бранша с парите за

Назначават Георги Събев за генерален директор на „Пристанищна инфраструктура“

Георги Събев (ляво), Николай Събев и Константин Бачийски, депутат от ПП в НС | Снимка: Искра.бг Георги Събев, бивш управител на "Южно-български морски образователен център", ще

Събев закри поради неефективност одитните комитети в пристанищата Варна, Бургас, Русе и ДППИ

Снимка: ДППИ Одитните комитети към седем дружества работят неефективно, докладите са формални и не са насочени към намаляване на държавните разходи. С този мотив министър

Най-четени през месеца

Имейл абонамент
Имейл абонамент
Получавайте новините на Maritime.bg директно и във Вашата електронна поща!
Винаги може да спрете Вашия имейл абонамент