Бреговата охрана (БО) на САЩ може да намали с 13 флаговете, които са в специален списък (Qualship 21), в който влизат държави, за които е известно, че поддържат високи стандарти.
Инициативата на БО има за цел да намали драстично броя на подстандартните съдове, които влизат в местни пристанища. Корабите, плаващи под флаговете в Qualship 21, преминават по-рядко инспекции и проверки.
Предварителните данни на БО сочат, че поне половината от 26-те флага няма да преминат в списъка за тази година.
Статутът си в Qualship 21 могат да изгубят Бахамите, Барбадос, Китай, Хърватия, Кюрасао, Гърция, Либерия, Нидерландия, Норвегия, Саудитска Арабия, Сингапур, Испания и Швеция. Много регистри вече обявиха, че провеждат разговори с БО по повод методиката за избор на “сигурни държави на флага”.
Пример е либерийският регистър, който протестира за методологията, според която не се прави разлика за големина и брой кораби под даден флаг. Ръководителят на местния регистър дори коментира, че евентуалното излизане на Либерия от Qualship 21 няма да засегне драстично съдовете, плаващи под флага, тъй като към момента едва 300 от общо 4000 кораба са включени в него.
Очаква се в списъка да останат Белгия, Бермуда, Британските Вирджински о-ви, Канада, Кайманови острови, Дания, Гибралтар, Хонконг, Япония, Южна Корея, Швейцария и Великобритания. Допълнително в списъка може да бъдат включени Италия, Мексико и Филипините.
Към момента около 1 440 кораба са включени в списъка, но дори флаговете им да бъдат изведени от списъка, самите съдове ще запазят статута си за още две години.
По-стари кораби съставят американския търговски флот в глобално сравнение с останалите държави. Към момента средната възраст на американските търговски кораби е 33 години, а в глобален мащаб флотът е съставен от кораби, построени едва преди 13 години.
Това сочат данните на изследване, поместено в сайта за оценка VV. Една от причините за ситуацията с щатските кораби е т.нар. “Джоунс акт”, който налага преки ограничения за компаниите-собственици и оператори. Според неговите разпоредби корабите, плаващи между пристанища в щатите, трябва да са построени в САЩ, притежавани от местни компании, да плават под флага на САЩ и да са с до 75% американски екипажи.
| Още по темата тук: Търговският флот на САЩ е в упадък
Maritime.bg – Свят