Събира се флотът за старт на сондажите в българския черноморски блок „Хан Аспарух“

noble-globetrotter-2Сондажен кораб NOBLE GLOBETROTTER II в момента се подготвя за преход до България за старта на първите сондажи в българския блок „Хан Аспарух“, научи Maritime.bg.

За сигурното преминаване през Босфора, сондажната кула на кораба ще бъде свалена, а след достигане до Бургас – вдигната отново. Плаващият под флага на Либерия специализиран съд, собственост на американската „Нобъл Дрилинг Холдинг“ (Noble Drilling Holding LLC), разполага със системи за динамично позициониране, двойна мултифункционална кула, според компанията-собственик е сред най-съвременните съдове от този тип.

На рейда пред Варна вече е друг нает специализиран съд – OLYMPUS, от дружеството „Тотал Е&П България“, което е оператор на проекта и в което партньори са френската „Тотал“, австрийската „OMV“ и испанската „Repsol“, видя Maritime.bg.

PSV-съдът е обслужвал платформи в района на Северно море и е собственост на базираната в Индия Global Offshore. Още два кораба на индийската компания ще бъдат включени в проекта, научи Maritime.bg.

Това са PSV-съдовете MAKALU (IMO: 9664380), който се намира в момента край румънските брегове и BEN NEVIS (IMO: 9647758), който в момента плава към Варна.

Денонощно операцията ще бъде осигурявана от два хеликоптера „Еурокоптер EC 155”. Машините ще осигуряват спешна медицинска помощ, смяна на екипажи и спешни доставки на резервни части и оборудване.

До няколко седмици се очаква провеждането на първия сондаж в българския блок „Хан Аспарух“ в Черно море. Той трябва да бъде извършен на около 85 км. източно от бреговата ивица в блока с площ от над 14 хил. кв. км., който досега не е проучван. Успешните сондажи в съседна Румъния са причина компанията „Тотал“ да очаква стартиране на реален добив няколко години по-късно. Изследванията в „Хан Аспарух“ стартираха преди 4 години.

Предстоящите сондажи ще се осигуряват и от разположеното във Варненското езеро пристанище „Леспорт“ – една от многото български компании, ангажирани с проекта.

Над 200 дни продължиха сеизмичните изследвания в блока, а специализираният кораб, ангажиран с тях, е изминал разстояние, равняващо се на преход от Северния до Южния полюс. Очакваните скорошни сондажи ще се извършат на база проведените изследвания.

Maritime.bg научи, че в най-скоро време ще бъде одобрен и аварийният план при разлив, който трябва да се приеме от министерството на енергетиката. При евентуален разлив „Тотал“ е длъжна в рамките на няколко десетки часа да организира мащабна операция за борба с него, активирайки редица сили и средства, както и да ограничи и спре източника на замърсяване на дъното на морето.

Междувременно вчера руската „Черноморнефтегаз“ съобщи, че започва проучвателни сондажи в района на блок „Суботина“, разположен в района на Керч. Стойността на проекта, разработен от руски държавен универститет, е над 18 млн. рубли. Според руските медии, които цитират четири сеизмологични изследвания от 1978 г., 1982 г., 2001 г. и 2008 г., в „Суботина“ са единствените залежи на нефт в керченския шелф.

| Срив на пазарите
Над 600 OSV-кораби са временно изведени от експлоатация в световен мащаб, а ако тенденцията се задържи до края на годината ще я превърне в най-лошата за последните 30 години в този сектор на морската индустрия.

Миналата 2015-а година бе определена от английския брокер Clarksons като „екстремно трудна“ за собствениците на такъв тип съдове, а цените за наемането им е спаднала с над 50%. Според данните на анализаторите, 68% по-малко нови OSV и PSV-съдове са били поръчани през миналата година или общо 204 кораба.

Вижте още по темата:
|> Български моряци да бъдат наемани на корабите по офшорните проекти у нас

Maritime.bg – Курс

Последни новини

Последни новини

Кап. Владимир Гаргов: Не e вярно, че българите не можем да ставаме екип

Навършват се 10 години от спасителна операция, проведена под ръководството на варненския капитан Владимир Гаргов. Преди десетилетие името на българския капитан стана широко

Най-четени през месеца

Имейл абонамент
Имейл абонамент
Получавайте новините на Maritime.bg директно и във Вашата електронна поща!
Винаги може да спрете Вашия имейл абонамент