Каспийски транспортен коридор създават Русия, Азербайджан и Иран

kaspiisko-moreПреди ден Русия, Азербайджан и Иран се договориха за изграждането на Каспийския транспортен коридор, дълъг над 7000 километра, който да свърже Петербург с Мумбай. Реализацията на тази стара идея става възможно след отмяната на санкциите срещу Иран. Маршрутът конкурира морския път през Суецкия канал, пише „Взгляд“ в петък (8 април).

Трасето от Русия до Иран през Азербайджан е важна част от по-мащабния проект „Север-Юг“, който трябва да свърже Русия с Индия. Целта му е да осигури превоза на товари от Индия, Иран и останалите страни от Персийския залив до руска територия, а оттам – до Северна и Западна Европа.

В момента транспортирането на товари от Индия става по море и отнема около 40 дни. Новият коридор ще е мултимодален и ще включва използването на морски, железопътен и автомобилен транспорт, което ще съкрати поне наполовина времето за превоз. Освен това новият маршрут позволява да се избегне преминаването през Суецкия канал.

Директният железопътен превоз ще съкрати значително времето за доставка и отваря нови перспективи пред развитието на търговските отношения не само между Русия и Иран, но и между страните от Източна Европа и Иран.

Реализацията на проекта по западното крайбрежие на Каспийско море включва строежа на нова ж.п. линия Казвин – Астара (в Иран) – Астара (в Азербайджан). Строителството на участъка Казвин – Решт беше завършено през 2015 г., а изграждането на участъка от Решт – Астара е все още в етап на проектиране.

По различни данни пропускателната способност на ж.п. трасето на първо време ще бъде около 4–10 млн тона товари с тенденция да нарасне до 15–20 млн тона.

Новият коридор е важен за увеличаване на търговския оборот между Русия и Иран, отбелязва „Взгляд“. Иран проявява интерес към закупуването на руско зърно, но целта е да се разшири номенклатурата на стоките. По ж.п. трасето ще могат да се превозват хранителни продукти, включително плодове и зеленчуци, както и промишлени товари, петрол и петролни продукти. Русия ще може да изнася и автомобили за Иран, където в момента активно се продават китайските коли – по 130-150 хиляди годишно.

Новината бе съобщена след срещата на Лавров в Баку с външните министри на Азербайджан и Иран – Елмар Мамедяров и Мохамад Джавад Зариф.

„Разгледахме редица въпроси, които касаят материалната сфера на сътрудничество. Договорихме се респективните ни ведомства да разработят подробно практическите аспекти по реализацията на проекта за транспортен коридор по западното крайбрежие на Каспийско море. Това предполага съвместна работа с участието на министрите на транспорта, които трябва да обсъдят конкретните технически и финансови параметри на проекта, както и взаимодействие по линия на митническите и консултантски служби“, заяви Лавров вчера, цитиран от РИА „Новости“ и „Руски дневник“.

Maritime.bg – Свят

Последни новини

Бюрократични бариери спират европейските пари за сектор „Рибарство“ и го обричат на фалит

Бюрократични бариери спънаха подпомагането на сектор „Рибарство“ по ковид мерките, отпуснати с европейски регламент, продължават и сега силно да ощетяват бранша с парите за бизнеса в условията на тежка икономическа криза и редица фирми
Прочетете

Пътнически кораб удари айсберг край Аляска

Плаващият под флага на Бахамските острови пътнически кораб NORWEGIAN SUN (IMO: 9218131) е прекратил 9-дневен круиз, след като удря айсберг край бреговете на Аляска, съобщи телевизия ABC. Компанията-оператор на кораба потвърждава за
Прочетете

Кораб Azov Concord, който напусна Мариупол, пристигна в Турция

Корабът за генерални товари AZOV CONCORD (IMO: 9387748), който напусна пристанище Мариупол, пристигна в Зонгулдак, сочи справка на Maritime.bg. Съдът се контролира от турска компания. По думите на капитана на кораба Иван Бабенков
Прочетете

Турция започна строителството на подводница

Турската компания от отбранителната индустрия STM обяви начало на строителството на нова подводница, проектирана изцяло в страната. Експерти определят проекта STM500 като "исторически" за южната ни съседка, отбелязвайки, че новата
Прочетете

54 години Морска гара – Варна

Преди 54 години официално е открита Морска гара - Варна. Строителството на сградата е започнало през 1966 година и е завършено две години по-късно. Морска гара е определяна като уникално съоръжение за приемане потока пасажери. В
Прочетете

COSCO пусна блок-влак от пристанище Триест до Словакия

Нов железопътен маршрут от "Китайско-европейския сухопътен мост" започна работа този понеделник. Той се обслужва от китайската компания COSCO SHIPPING и е между италианското пристанище Триест и Велене, Словения, където се намира
Прочетете

Назначават Георги Събев за генерален директор на „Пристанищна инфраструктура“

Георги Събев (ляво), Николай Събев и Константин Бачийски, депутат от ПП в НС | Снимка: Искра.бг Георги Събев, бивш управител на "Южно-български морски образователен център", ще бъде назначен за генерален директор на Държавно предприятие
Прочетете

12 загинали и 260 ранени при инцидент на кораб в пристанище Акаба

Дванадесет души загинаха, а други 260 пострадаха, при инцидент на Пристанище Акаба, Йордания, съобщи местната държавна информационна агенция "Petra". Инцидентът е станал в понеделник на борда на плаващия под флага на Хонконг моторен
Прочетете

Кап. I ранг Петър Димитров е новият командир на Военноморска база – Варна

Днес, 27 юни 2022 г., капитан I ранг Петър Димитров прие длъжността командир на Военноморска база Варна, най-старото формирование от състава на Военноморските сили. Пред сградата на щаба на формированието се състоя военен ритуал за
Прочетете

Събев закри поради неефективност одитните комитети в пристанищата Варна, Бургас, Русе и ДППИ

Снимка: ДППИ Одитните комитети към седем дружества работят неефективно, докладите са формални и не са насочени към намаляване на държавните разходи. С този мотив министър Николай Събев прекрати днес дейността на структурите, които
Прочетете

Последни новини

Бюрократични бариери спират европейските пари за сектор „Рибарство“ и го обричат на фалит

Бюрократични бариери спънаха подпомагането на сектор „Рибарство“ по ковид мерките, отпуснати с европейски регламент, продължават и сега силно да ощетяват бранша с парите за

Назначават Георги Събев за генерален директор на „Пристанищна инфраструктура“

Георги Събев (ляво), Николай Събев и Константин Бачийски, депутат от ПП в НС | Снимка: Искра.бг Георги Събев, бивш управител на "Южно-български морски образователен център", ще

Събев закри поради неефективност одитните комитети в пристанищата Варна, Бургас, Русе и ДППИ

Снимка: ДППИ Одитните комитети към седем дружества работят неефективно, докладите са формални и не са насочени към намаляване на държавните разходи. С този мотив министър

Най-четени през месеца

Имейл абонамент
Имейл абонамент
Получавайте новините на Maritime.bg директно и във Вашата електронна поща!
Винаги може да спрете Вашия имейл абонамент