Хеликоптерите „Пантер“ на Военноморските сили ще могат да кацат на новите патрулни кораби, които флотът ще придобие. Това заяви за в. „Българска армия“ старши пилотът в авиационното звено на авиобаза „Чайка“ капитан Георги Анастасов. По време на изложението за отбранителна техника „Хемус-2016“ в Пловдив той и колегите му представиха пред посетителите възможностите на пантерите.
Пантерите са на въоръжение във флота от 2011г. и всяка година получават ново оборудване и увеличават възможностите си за действие. Така ще е и след построяването на двата модулни патрулни кораба, за което парламентът даде зелена светлина преди дни. Ще се подготвяме за кацане на палубата на тези кораби, споделя капитан Анастасов. Хеликоптерът „Пантер“ притежава система „Харпун“. Тя е предвидена точно за такива случаи.
Системата е хидравлична и при кацането върху кораба захваща хеликоптера за палубата. Но не е само това. Лопатите на кацналия пантер може да се приберат назад и машината да се вкара в хангара на кораба. При това положение хеликоптерът има дължина от 12,11 м.
На дневен ред е и закупуването на торпедни апарати за пантерите. Хеликоптерите имат установки за подкачане на този тип въоръжение – отляво и отдясно под корпуса. С торпедото машината ще може да поразява морски цели.
Екипажите вече са оборудвани и с очила за нощно виждане. Предстои да се развие обучението за полети и работа с тях. Стъпка по стъпка се развиват способностите ни, заявява капитан Анастасов, който лети на пантерите още от приемането им на въоръжение във флота. Когато първият хеликоптер от този вид постъпва във ВМС, летците започват усилена практическа подготовка по овладяване на машината и нейните възможности.
Следват полети денем, нощем, в прости и сложни метеорологични условия, при различни мисии – по търсене и спасяване по десантиране, по разузнаване и целеуказване.
Постепенно през годините пантерите се снабдяват с все по-разнообразна екипировка и въоръжение. Преди полет се оборудват със съответното снаряжение в зависимост от задачата.
Неотдавна, след като били закупени боеприпаси, са извършени експериментални стрелби с 20-милиметровото бордно оръдие. Идеята била да се види поведението на хеликоптера. Бяха извършени полети и стреляхме по морска мишена, казва капитан Анастасов. Така екипажът придобива способности за изпълнение на задачи по патрулиране на морското пространство.
Резултатите от стрелбата били доста добри. Стреляхме от различни височини, с разнообразни скорости и дистанции спрямо мишената – от праволинеен полет и в завой, обясни офицерът.
Екипажът извършвал стрелба от дистанция между 800 и 1200 м. Височината била от 100 фута до 1000 фута, а скоростите – от 30 до 100 възла. Оръдието стреля доста точно както на единична, така и на серийна стрелба, коментира капитан Анастасов. Той допълва, че изстрелите били групирани в зоната на целта.
Капитан Анастасов има нальот около 500 часа. „Навъртял“ ги е както на пантерите, така и на хеликоптерите Ми-14, а също и на самолети.
Но докато не достигнем натовските, европейските норми за поддържане на летателната подготовка, никога не можем да кажем, че нальотът е достатъчен, допълва офицерът. И обяснява, че задачите, които се изпълняват, са достатъчно сложни и изискват постоянни полети. Пантерът е изключително добра машина и позволява поддържането на способностите и придобиването на нови, обобщава капитан Анастасов.
Maritime.bg – България / ВМС