
Кога българските черноморски фарове угасват за първи път? Отговорът е: на 7 октомври 1912 г. и той се съдържа в този интересен документ, съхраняван в Държавен архив – Варна, пише морският историк д-р Атанас Панайотов от Морски вестник.
В своя „твърде бърза” телеграма началникът на Пристанище Варна съобщава на „Г-на Окр.[ъжен] Управител”, че: „Вследствие телеграмата на Г-на Главния Директор на Железниците и Пристанищата от днес под № 97130, чест имам да Ви съобщя, че Г-н Управителю, че фаровете по Черноморския бряг, както и онези в Пристанището, от днес до второ нареждане ще бъдат огасвани нощно време. Горното съобщете, моля, за знание на Г.Г. Чуждестранните консули тук”.
Защо на 7 октомври 1912 г.? Балканската война започва на 5 октомври 1912 г. Рано сутринта на 6 октомври с.г. пред Варна се появява турска ескадра в състав: броненосците „Хайредин Барбароса” и „Тургут рейс”, ескортирани от четири контраминоносеца. Срещу тях излизат „Храбри” с командир Рашко Серафимов (първият български офицер – подводничар) и „Строги” с командир лейтенант Петър Стоянов (по-късно кмет на Варна от 1923 до 1927 г. и от януари до септември 1944 г.).

Миноносците поемат артилерийския обстрел на ескадрата върху себе си, а турците не наближават на повече от 14 000 метра от Варна, за да не попаднат под огъня на българската 240 мм брегова батарея. За проявеното мъжество и безстрашие пред многократно по-силния противник и двамата командири на миноносци по-късно са наградени с орден за военна заслуга.
Става ясно, че турският флот започва офанзива, която може да включва както блокадни действия, така и опити за стоварване на десант. За това е и заповедта за угасване на фаровете нощем. И тя е напълно своевременна, защото още на 8 октомври 1912 г. турските крайцери „Хамидие” и „Меджидие” се появяват пред Каварна и изпращат парламентьори, които да предложат на местните власти да се предадат. Парламентьорите са отблъснати с пушечен огън и последва бомбардировка на беззащитния български град … Скоро българските военни моряци дават урок както на „Хамидие”, така и на „Меджидие”, но това вече е друга тема.
Атанас ПАНАЙОТОВ, Морски вестник
Maritime.bg – България / Любопитно