Пристанище под прицел

Пристанище Новоросийск. Колаж: Maritime.bg
Пристанище Новоросийск. Колаж: Maritime.bg

Връхна точка достигна истеричното и изкуствено напрежение в Черно море през последните седмици, имащо и особени проявления в България. Докато НАТО-вски емисари наобиколиха българските пристанища в подготовка на логистичните вериги – забележете, при война с Русия, американската Conti Group продължава проекта си за ново дълбоководно пристанище в Грузия за 2,5 млрд. долара.

До края на следващия месец правителството на Грузия трябва да избере оператор сред шестте кандидата за новия контейнетер терминал в пристанището край Анаклия на брега на Черно море.

Maritime.bg припомня, че мегапроектът възлиза на 2,5 млрд. щ. долара, а правителството трябва да избере сред две компании от Сингапур, по една от Китай, Саудитска Арабия, Турция и Холандия, съобщи изпълнителният директор на Anaklia Development Consortium (ADC) Леван Акхвиедиани.

Равно 50-процентно дялово участие в ADC имат базираната в Тбилиси TBC Holding и базираната в Ню Джърси (САЩ) Conti International. По думите на Акхвиедиани новият контейнерен терминал ще обслужва кораби с капацитет 10 000 TEU.

До момента в Батуми и Поти се обслужват контейнеровози с капацитет до 1 500 TEU.

Строителството на терминала трябва да започне през втората половина на следващата година, а в експлоатация трябва да бъде въведен до 2020 година. Проектът, който е най-голямата чуждестранна инвестиция в грузинската история, има за цел да създаде нов морски коридор между Китай и Европа. „Нашият финансов модел обаче не включва евентуални товаропотоци по т.нар. „Път на коприната“. Нашият първичен пазар е достатъчен за да оправдае този проект“, смята Акхвиедиани.

Проектът, макар в Грузия да не признаваха досега, е част от стратегическата инфраструктура срещу Руската федерация. Новото пристанище, в което ще влизат и кораби на НАТО, се намира само на 5 км южно от браздата между Грузия и Абхазия. Първоначално проектът за нов дълбоководен порт бе представен от предходното правителство на страната, но реалните дейности по него стартираха при идването на власт на настоящия премиер Гиорги Квирикашвили, възпитаник на Университета на Илинойс (САЩ).

През миналата седмица, по време на пресконференция, от думите на Акхвиедиани за развитието на черноморските пристанища стана ясно, че Анаклия си поставя за цел да конкурира най-вече пристанище Новоросийск. Руският черноморски порт генерира най-голям товарооборот сред всички пристанища в нашето море, следван от порта в Констанца (Румъния).

Американско-грузинският проект обаче има пред себе си около 30 години развитие, преди да достигне 40 млн. тона товарооборот, признава самият Акхвиедиани. Развитието на дълбоководното пристанище в Анаклия е планирано на 9 отделни фази, а за завършване на първите 5 от тях са необходими поне 3 десетилетия, през които не само поставения под прицел Новоросийск, но и останалите портове в Черно море ще продължат развитието си.

Неотдавна DP World придоби 49% от контейнерния терминал в Новоросийск. Според договора, консорциумът между базираната в Дубай DP World и РДИФ може да придобие пълен контрол над терминала до 2030 г.

В края на миналата година стана ясно, че 400 млн. долара ще бъдат инвестирани за развитие на пристанището в Новоросийск. Мащабната реконструкция, частично започнала в началото на годината, трябва да завърши до 4 години. С предстоящото развитие на пристанището, местните власти очакват да бъде увеличен общият брой преминали контейнери с 15%, както и да се подобри конкурентоспособността спрямо най-големите украински терминали (още по темата тук).

„Новите дълбоководни корабни места ще променят статуквото в Черно море“, коментира през миналата година изпълнителният директор на NUTEP Константин Калугин (още по темата тук).

Всичко това идва да покаже, че поредната американска инициатива в Черно море е обречена на предизвестен провал, колкото малко вероятно е Китай да пренасочи второстепенни потоци по „Пътя на коприната“ през контролирани от чужди, а не китайски компании пристанища на Черно море.

Maritime.bg – Свят

Външно съдържание и реклама

Последни новини

Последни новини