Пристанище под прицел

Пристанище Новоросийск. Колаж: Maritime.bg
Пристанище Новоросийск. Колаж: Maritime.bg

Връхна точка достигна истеричното и изкуствено напрежение в Черно море през последните седмици, имащо и особени проявления в България. Докато НАТО-вски емисари наобиколиха българските пристанища в подготовка на логистичните вериги – забележете, при война с Русия, американската Conti Group продължава проекта си за ново дълбоководно пристанище в Грузия за 2,5 млрд. долара.

До края на следващия месец правителството на Грузия трябва да избере оператор сред шестте кандидата за новия контейнетер терминал в пристанището край Анаклия на брега на Черно море.

Maritime.bg припомня, че мегапроектът възлиза на 2,5 млрд. щ. долара, а правителството трябва да избере сред две компании от Сингапур, по една от Китай, Саудитска Арабия, Турция и Холандия, съобщи изпълнителният директор на Anaklia Development Consortium (ADC) Леван Акхвиедиани.

Равно 50-процентно дялово участие в ADC имат базираната в Тбилиси TBC Holding и базираната в Ню Джърси (САЩ) Conti International. По думите на Акхвиедиани новият контейнерен терминал ще обслужва кораби с капацитет 10 000 TEU.

До момента в Батуми и Поти се обслужват контейнеровози с капацитет до 1 500 TEU.

Строителството на терминала трябва да започне през втората половина на следващата година, а в експлоатация трябва да бъде въведен до 2020 година. Проектът, който е най-голямата чуждестранна инвестиция в грузинската история, има за цел да създаде нов морски коридор между Китай и Европа. „Нашият финансов модел обаче не включва евентуални товаропотоци по т.нар. „Път на коприната“. Нашият първичен пазар е достатъчен за да оправдае този проект“, смята Акхвиедиани.

Проектът, макар в Грузия да не признаваха досега, е част от стратегическата инфраструктура срещу Руската федерация. Новото пристанище, в което ще влизат и кораби на НАТО, се намира само на 5 км южно от браздата между Грузия и Абхазия. Първоначално проектът за нов дълбоководен порт бе представен от предходното правителство на страната, но реалните дейности по него стартираха при идването на власт на настоящия премиер Гиорги Квирикашвили, възпитаник на Университета на Илинойс (САЩ).

През миналата седмица, по време на пресконференция, от думите на Акхвиедиани за развитието на черноморските пристанища стана ясно, че Анаклия си поставя за цел да конкурира най-вече пристанище Новоросийск. Руският черноморски порт генерира най-голям товарооборот сред всички пристанища в нашето море, следван от порта в Констанца (Румъния).

Американско-грузинският проект обаче има пред себе си около 30 години развитие, преди да достигне 40 млн. тона товарооборот, признава самият Акхвиедиани. Развитието на дълбоководното пристанище в Анаклия е планирано на 9 отделни фази, а за завършване на първите 5 от тях са необходими поне 3 десетилетия, през които не само поставения под прицел Новоросийск, но и останалите портове в Черно море ще продължат развитието си.

Неотдавна DP World придоби 49% от контейнерния терминал в Новоросийск. Според договора, консорциумът между базираната в Дубай DP World и РДИФ може да придобие пълен контрол над терминала до 2030 г.

В края на миналата година стана ясно, че 400 млн. долара ще бъдат инвестирани за развитие на пристанището в Новоросийск. Мащабната реконструкция, частично започнала в началото на годината, трябва да завърши до 4 години. С предстоящото развитие на пристанището, местните власти очакват да бъде увеличен общият брой преминали контейнери с 15%, както и да се подобри конкурентоспособността спрямо най-големите украински терминали (още по темата тук).

„Новите дълбоководни корабни места ще променят статуквото в Черно море“, коментира през миналата година изпълнителният директор на NUTEP Константин Калугин (още по темата тук).

Всичко това идва да покаже, че поредната американска инициатива в Черно море е обречена на предизвестен провал, колкото малко вероятно е Китай да пренасочи второстепенни потоци по „Пътя на коприната“ през контролирани от чужди, а не китайски компании пристанища на Черно море.

Maritime.bg – Свят

Последни новини

12 загинали и 260 ранени при инцидент на кораб в пристанище Акаба

Дванадесет души загинаха, а други 260 пострадаха, при инцидент на Пристанище Акаба, Йордания, съобщи местната държавна информационна агенция "Petra". Инцидентът е станал в понеделник на борда на плаващия под флага на Хонконг моторен
Прочетете

Кап. I ранг Петър Димитров е новият командир на Военноморска база – Варна

Днес, 27 юни 2022 г., капитан I ранг Петър Димитров прие длъжността командир на Военноморска база Варна, най-старото формирование от състава на Военноморските сили. Пред сградата на щаба на формированието се състоя военен ритуал за
Прочетете

Събев закри поради неефективност одитните комитети в пристанищата Варна, Бургас, Русе и ДППИ

Снимка: ДППИ Одитните комитети към седем дружества работят неефективно, докладите са формални и не са насочени към намаляване на държавните разходи. С този мотив министър Николай Събев прекрати днес дейността на структурите, които
Прочетете

Стана ясно кой е допуснал „Укрферри“ в България

Министерството на транспорта и съобщенията разпространи списък с постигнатото в секторите на транспорта по време на 6-месечното управление на кабинета "Петков". В него ясно е посочено като успех откриването на фериботна линия
Прочетете

Транспортният министър в оставка Николай Събев отчете работата си в сектор воден транспорт

Екипът на министъра на транспорта и съобщенията отчете дейността си, съобщиха от пресслужбата на Министерството. Ето какво твърди, че е свършил екипът на министъра в оставка Николай Събев за сектор "Воден транспорт". В
Прочетете

Подводна археологическа експедиция в Бургаския залив

Поредна подводна археологическа експедиция се провежда в момента в района на Бургаския залив. Тя се финансира изцяло от Община Бургас, организирана е от НИМ - София и Бургаския музей и се явява планово продължение на експедициите от
Прочетете

Украйна опитала да прекрати споразумението за фериботни превози с България

Украйна е направила опити и настоявала за прекратяване на тристранното споразумение за фериботни превози, което България е подписала с нея и Грузия. Информацията бе потвърдена от тогавашния транспортен министър Росен Желязков в
Прочетете

Фондация “За нашето море” ще финансира проекти за подобряване на състоянието на черноморската…

Серията продукти “Черноморски съкровища” са първите продукти от нашето море, предлагащи проследимост от улова до трапезата. В духа на най-напредничавите световни примери за отговорен риболов, потребителите имат възможност да се
Прочетете

Ивайло Гавраилов е новият изпълнителен директор на „Пристанище Варна“ ЕАД

Ивайло Гавраилов, досегашен изпълнителен директор на държавния "Български морски квалификационен център" ЕАД, поема управлението като изпълнителен директор на "Пристанище Варна" ЕАД, установи справка на Maritime.bg в подадените за
Прочетете

Сателитни изображения показват замърсяване в Черно море край поразените от Украйна руски платформи

Сондажна платформа на "Черноморнефтегаз" в Черно море отново е била обект на обстрел от украински войски. Това съобщи говорител на службите за извънредни ситуации на Крим, цитиран от ТАСС, предаде News.bg. Той уточнява, че при атаката
Прочетете

Последни новини

Събев закри поради неефективност одитните комитети в пристанищата Варна, Бургас, Русе и ДППИ

Снимка: ДППИ Одитните комитети към седем дружества работят неефективно, докладите са формални и не са насочени към намаляване на държавните разходи. С този мотив министър

Транспортният министър в оставка Николай Събев отчете работата си в сектор воден транспорт

Екипът на министъра на транспорта и съобщенията отчете дейността си, съобщиха от пресслужбата на Министерството. Ето какво твърди, че е свършил екипът на министъра в

Украйна опитала да прекрати споразумението за фериботни превози с България

Украйна е направила опити и настоявала за прекратяване на тристранното споразумение за фериботни превози, което България е подписала с нея и Грузия. Информацията бе потвърдена

Фондация “За нашето море” ще финансира проекти за подобряване на състоянието на черноморската екосистема

Серията продукти “Черноморски съкровища” са първите продукти от нашето море, предлагащи проследимост от улова до трапезата. В духа на най-напредничавите световни примери за

Ивайло Гавраилов е новият изпълнителен директор на „Пристанище Варна“ ЕАД

Ивайло Гавраилов, досегашен изпълнителен директор на държавния "Български морски квалификационен център" ЕАД, поема управлението като изпълнителен директор на "Пристанище

Най-четени през месеца

Имейл абонамент
Имейл абонамент
Получавайте новините на Maritime.bg директно и във Вашата електронна поща!
Винаги може да спрете Вашия имейл абонамент