Премиерът на Великобритания Дейвид Камерън подаде оставка, след обявяване на резултатите на референдума в Обединеното Кралство, според които страната трябва да излезе от Европейския съюз.
Как ще се отрази излизането от ЕС на морската индустрия във Великобритания?
Тежки години на сътресения очакват морската индустрия на Великобритания при излизане на страната от ЕС.
Предстои всички търговски споразумения на местния бизнес да бъдат преработени и то при предстоящите бури на пазарите и нестабилност на валутата. Морската индустрия на Великобритания трябва да посрещне тези изпитания точно в момента когато се бори с най-тежката глобална рецесия в шипинга.
240 000 души са заети в морския сектор на острова и осигуряват около 10 млрд. паунда годишно в икономиката на страната.
„Никой досега не е напускал Европейския съюз и той може да накаже Великобритания за това решение, за да се предотврати лавинообразно излизане на други страни. Последиците от излизането на страната ще са изключително негативни“, коментира Гай Платен, главен изпълнителен директор на Морската камара на Великобритания.
„Съществуващите договори са подготвяни при членството на Великобритания в ЕС, включвайки множество разпоредби на съюза. Излизането от ЕС ще доведе до спорове дали тези договори изобщо имат стойност. Ще изминат години в предоговаряне“, коментират от специализираното адвокатско дружество Ince & Co.
Вероятно тежко засегнати ще бъдат пристанищата на страната. 40% от всички товари, които се обработват в местните портове, са от страни-членки на Европейския съюз.
Морската индустрия на Великобритания само печели от единния европейски пазар, коментира министърът на транспорта на страната Робърт Гудуил дни преди оставката на Камерън. По думите на Гудуил единният пазар е осигурил по-лоялна конкуренция за сектора, намалени са разходите за компаниите от сектора и са постигнати редица облекчаващи бизнеса митнически споразумения.
Великобритания е в топ 10 на страните с най-голям търговски флот, според публикувано през януари м.г. изследване на UNCTAD. Страната има контрол над 3% от целия световен търговски флот или над 48 млн. dwt.
Maritime.bg – Курс