Глад за кадри в корабостроителната индустрия

korabostroene-softuerБроят на студентите, които се подготвят за инженери в сферата на корабостроенето и морската техника, намалява и тази тенденция продължава да се задълбочава.

Преди 20 и повече години сме приемали по 45 студенти за инженери корабостроители, от които близо 75% завършваха. Сега приемът спадна до 30, от които се дипломират 23 -25 души, като тази година специалността ще завършат само 15 души. Това заяви за Черно море доц. Харалан Хараланов, ръководител на катедра „Корабостроене” към Корабостроителния факултет на Техническия университет – Варна.

Същото важи и за средното специално образование. И това е при положение, че индустрията изпитва остър глад за кадри.

Нужни са десетки млади специалисти по корабни двигатели и механизми, по корпусни работи, заваряване, електроинженери, проектанти и изобщо по всички видове работи в бранша.

Още по-голям е дефицитът на средни специалисти. Всеки от корабостроителните и кораборемонтните заводи обявява, че търси по 20 – 30 корпусници, по още толкова заварчици, корабни монтьори и т.н.

Ето, тези дни се обадиха от едно предприятие, че търсят спешно да назначат двама инженери (с добро за нашите условия заплащане), защото много се оголили за кадри, а работата им се увеличава, каза доц. Хараланов.

Заради оживлението в бранша, което все повече ще се засилва и с развитието на офшорната индустрия, проблемът с осигуряването на млади инженерни кадри се оказва особено остър пред Технически университет – Варна. Още повече това е единственото висше учебно заведение у нас, в което има специалност „Корабостроене”.

Неотдавна от Министерството на образованието и науката изнесоха данни за реализацията на завършващите студенти в различните професионални направления, които показват сериозно пренасищане на трудовия пазар с млади кадри от „модните” специалности, а оттам и на високата безработица сред тях.

Оказва се, че в момента най-малка е безработицата, на първо място, сред завършващите военно дело, следва медицината и на трето място се нареждат корабостроенето, транспортът (воден, въздушен).

При нас всички, които след завършване желаят да се реализират по специалността, са си намерили работа, подчерта ръководителят на катедра „Корабостроене”. По неговите думи такива възможности има както в предприятията от сферата на корабостроенето, кораборемонта и морската техника, така и в офшорната индустрия, която тепърва се развива. И то не само в добива и транспортирането на природен газ и нефт, но и в усвояването на морските ресурси и др. Специално във Варна има и много фирми, които се занимават с проектантска дейност и също търсят инженери корабостроители. Наши млади корабостроители успешно се реализират и в Австралия, Нова Зеландия и изобщо на всички континенти, добави доц. Хараланов. Много са причините, довели до сегашната патова ситуация, като повечето тръгват от тежките проблеми в цялата ни образователна система. И не на последно място от падналия авторитет на инженерните специалности за индустрията. От там идва и големият парадокс – има глад за кадри, но в същото време няма интерес от страна на кандидат-студентите. А насила никого не можеш да накараш, което важи не само за корабостроенето.

В МОН сега обмислят как да въведат специално отглеждане на инженерните кадри, като осигурят приоритетното им финансиране.

Maritime.bg – България

Последни новини

Последни новини

Инж. Славов: Абсолютно недопустими са спекулациите за измиране на риба от замърсяване във "Флотски арсенал"

Абсолютно недопустими са твърденията за замърсяване от "ТЕРЕМ КРЗ Флотски арсенал - Варна", причинило измиране на риба в акваторията на Варненското езеро. Това заяви пред

Турция прави първи сондаж в Черно море на годишнината от неуспешния преврат

Турция може да започне проучване на нефт в Източното Средиземноморие в рамките на три или четири месеца съгласно споразумение, подписано с Либия, което беше осъдено от други в

По света и у нас

По света и у нас