Кой поток ще избере Русия?

iujen-potokСлед срещата на президента на Русия Владимир Путин с турския лидер Реджеп Ердоган на 9-и август в Санкт Петербург, представители на руската страна заговориха за възможното размразяване едновременно на два крупни газови проекта: „Южен поток“ и „Турски поток“, припомня „Руски дневник“. Русия и Турция водят преговори за начало на строителството на газопровода „Турски поток“, заяви министърът на енергетиката Александър Новак.

При това, самият руски президент не изключва, че страната може да се върне към разглеждане на „Южен поток“ – газопровода от Русия до България и нататък за страните от Южна Европа. „Вече само намерения не са достатъчни, юридическите гаранции трябва да бъдат железобетонни“, уточни Владимир Путин.

И двата проекта за газопровод предполагат доставка на газ по дъното на Черно море в обем до 63 милиарда кубически метра годишно. Първоначално Русия планираше да реализира проекта „Южен поток“, но през декември 2014 г. той бе замразен по инициатива на България под натиска на Европейската комисия. Както съобщиха българските власти, проектът не съответства на Третия енергиен пакет: съгласно този документ, една и съща страна не може да е собственик на инфраструктурата и да бъде доставчик на горивото. Руският „Газпром“ настояваше, че тези норми не могат да се разпространяват върху „Южен поток“, тъй като споразумението за проекта е подписано по-рано.

При така създалата се ситуация, в края на 2014 г. Владимир Путин обяви новия проект – „Турски поток“. По същество бе решено същата тръба да бъде положена по дъното на Черно море в посока Турция. Но след като турските ВВС свалиха руския самолет през ноември 2015 г., проектът бе замразен.

Кой проект е по-изгоден?

Според експертите и двата проекта крият в себе си сериозни политически рискове. Но при условие, че позицията на Европейския съюз по Третия енергиен пакет остава непроменена, „Турски поток“ остава за Русия по-приемлив вариант. При тази ситуация „Газпром“ се озовава в зависимост от турската страна. „Като транзитна страна Турция носи явни рискове“, обясни за „Руски дневник“ Сергей Хестанов, съветник по микроикономика на генералния директор на „Откритие Брокер“.

Според думите му в случай че тръбата бъде положена на турска територия, тази страна ще получи същите възможности за политически натиск върху Русия, с каквито в момента разполага Украйна. Нещо повече, турският монополист Botas дори се обърна в международния арбитраж с искане за отстъпка от страна на „Газпром“.

Но за разлика от България, която е принудена да се вслушва в исканията на Европейската комисия, Турция взема всички решения самостоятелно. „Ако Турция стане членка на ЕС, вече няма да може да се постигне споразумение: строителството на „Южен поток“ с връзки към Гърция и България бе блокирано именно от Европейската комисия“, заяви за „Руски дневник“ Георгий Вашченко, началник на управлението по операции на руския фондов пазар в ИК „Фридом Финанс“.

Ниските цени на газа

Още един риск и за двата проекта се крие в това, че в ситуацията със замразения газопровод по дъното на Черно море през 2016 г. Русия обяви разширяването на „Северен поток“ – газопровод по дъното на Балтийско море. При тези условия основният риск за „Турски“ и „Южен поток“, според експертите, не е в политическите решения, а ниските цени на газа. Цените на „синьото гориво“ са обвързани с петролните, а те се намират на стабилно ниско ниво.

„Сега икономиката вече не работи в интерес на двата газопровода, тъй като цената на газа на границата с Германия само преди месец достигна до исторически минимум и едва ли ще достигне максимумите от времената, когато бяха актуални „потоците“ през Черно море“, казва за „Руски дневник“ Иван Капитонов, доцент във Висшата школа по корпоративно управление на РАНХиГС. Според него Южен и Турски потоци са много скъпи. Например „Турски поток“ струва почти 2 милиарда евро повече, отколкото активно развивания през последните години „Северен поток – 2“.

Според Сергей Хестанов и съществуващите тръбопроводни мощности вече са станали силно губещи. „Ако украинският транзит функционира нормално, няма да има никаква необходимост да се строят нови газопроводи“, казва той. По този начин, от икономическа гледна точка, засега има само едно правилно направление – изграждането на „Северен поток – 2“, което ще позволи да се откажем от украинския транзит, добавя Капитонов. При това, преговорите за „Турски“ и „Южен поток“ само ще укрепят позициите на Русия при преговорите с партньорите от Северна Европа.

Maritime.bg – Свят

Последни новини

Кап. I ранг Петър Димитров е новият командир на Военноморска база – Варна

Днес, 27 юни 2022 г., капитан I ранг Петър Димитров прие длъжността командир на Военноморска база Варна, най-старото формирование от състава на Военноморските сили. Пред сградата на щаба на формированието се състоя военен ритуал за
Прочетете

Събев закри поради неефективност одитните комитети в пристанищата Варна, Бургас, Русе и ДППИ

Снимка: ДППИ Одитните комитети към седем дружества работят неефективно, докладите са формални и не са насочени към намаляване на държавните разходи. С този мотив министър Николай Събев прекрати днес дейността на структурите, които
Прочетете

Стана ясно кой е допуснал „Укрферри“ в България

Министерството на транспорта и съобщенията разпространи списък с постигнатото в секторите на транспорта по време на 6-месечното управление на кабинета "Петков". В него ясно е посочено като успех откриването на фериботна линия
Прочетете

Транспортният министър в оставка Николай Събев отчете работата си в сектор воден транспорт

Екипът на министъра на транспорта и съобщенията отчете дейността си, съобщиха от пресслужбата на Министерството. Ето какво твърди, че е свършил екипът на министъра в оставка Николай Събев за сектор "Воден транспорт". В
Прочетете

Подводна археологическа експедиция в Бургаския залив

Поредна подводна археологическа експедиция се провежда в момента в района на Бургаския залив. Тя се финансира изцяло от Община Бургас, организирана е от НИМ - София и Бургаския музей и се явява планово продължение на експедициите от
Прочетете

Украйна опитала да прекрати споразумението за фериботни превози с България

Украйна е направила опити и настоявала за прекратяване на тристранното споразумение за фериботни превози, което България е подписала с нея и Грузия. Информацията бе потвърдена от тогавашния транспортен министър Росен Желязков в
Прочетете

Фондация “За нашето море” ще финансира проекти за подобряване на състоянието на черноморската…

Серията продукти “Черноморски съкровища” са първите продукти от нашето море, предлагащи проследимост от улова до трапезата. В духа на най-напредничавите световни примери за отговорен риболов, потребителите имат възможност да се
Прочетете

Ивайло Гавраилов е новият изпълнителен директор на „Пристанище Варна“ ЕАД

Ивайло Гавраилов, досегашен изпълнителен директор на държавния "Български морски квалификационен център" ЕАД, поема управлението като изпълнителен директор на "Пристанище Варна" ЕАД, установи справка на Maritime.bg в подадените за
Прочетете

Сателитни изображения показват замърсяване в Черно море край поразените от Украйна руски платформи

Сондажна платформа на "Черноморнефтегаз" в Черно море отново е била обект на обстрел от украински войски. Това съобщи говорител на службите за извънредни ситуации на Крим, цитиран от ТАСС, предаде News.bg. Той уточнява, че при атаката
Прочетете

Чужди интереси минират развитието на фериботните ни превози в Черно море

За пореден път са сериозно заплашени българските фериботни превози в Черно море. Украинската компания "Укрферри", която дълги години блокираше развитието на българските фериботни превози в Черно море, ще стартира линия между Бургас
Прочетете

Последни новини

Събев закри поради неефективност одитните комитети в пристанищата Варна, Бургас, Русе и ДППИ

Снимка: ДППИ Одитните комитети към седем дружества работят неефективно, докладите са формални и не са насочени към намаляване на държавните разходи. С този мотив министър

Транспортният министър в оставка Николай Събев отчете работата си в сектор воден транспорт

Екипът на министъра на транспорта и съобщенията отчете дейността си, съобщиха от пресслужбата на Министерството. Ето какво твърди, че е свършил екипът на министъра в

Украйна опитала да прекрати споразумението за фериботни превози с България

Украйна е направила опити и настоявала за прекратяване на тристранното споразумение за фериботни превози, което България е подписала с нея и Грузия. Информацията бе потвърдена

Фондация “За нашето море” ще финансира проекти за подобряване на състоянието на черноморската екосистема

Серията продукти “Черноморски съкровища” са първите продукти от нашето море, предлагащи проследимост от улова до трапезата. В духа на най-напредничавите световни примери за

Ивайло Гавраилов е новият изпълнителен директор на „Пристанище Варна“ ЕАД

Ивайло Гавраилов, досегашен изпълнителен директор на държавния "Български морски квалификационен център" ЕАД, поема управлението като изпълнителен директор на "Пристанище

Сателитни изображения показват замърсяване в Черно море край поразените от Украйна руски платформи

Сондажна платформа на "Черноморнефтегаз" в Черно море отново е била обект на обстрел от украински войски. Това съобщи говорител на службите за извънредни ситуации на Крим,

Най-четени през месеца

Имейл абонамент
Имейл абонамент
Получавайте новините на Maritime.bg директно и във Вашата електронна поща!
Винаги може да спрете Вашия имейл абонамент