Втора експедиция по проекта за подводна археология в Черно море

0 (2)Проектът по подводна археология в Черно море започна втората си експедиция в български води. Морският археологически проект „Черно море“ („МАП Черно море“) е мащабно изследване на праисторическата и историческата археология на западната част на Черно море. По мащаб и обхват това е най-голямото провеждано досега проучване на подводното културно наследство на България, чиято цел е да допринесе за документиране, датиране и анализ на човешката дейност в региона.

Първата фаза на „МАП Черно море“ приключи през септември 2015 г. Картографирани и изследвани са 1000 кв.км от българската акватория на Черно море чрез морска геофизична технология. По време на втората експедиция освен новите геофизични проучвания, ще се проведе обширна програма за вземане на проби, за да се определят геофизичните данни, а също така и изследвания с дистанционно управляеми подводни апарати на определени аномалии и особености, открити през 2015 г. Наред с основните си изследователски задачи, проектът включва и редица образователни инициативи, целящи да увеличат възможностите за участие в STEM програми (Science, Technology, Engineering & Mathematics – наука, технология, инженерство, математика).

„МАП Черно море“ е проект на EEF Expeditions, осъществен чрез иновативното партньорство между Центъра за морска археология към университета Саутхемптън и Центъра за подводна археология към Българския археологически институт и музей. Партньори по проекта са и Университетът на Кънектикът, САЩ, Морски археологически изследователски институт към Университет Сьодертьорн (МАРИС), Швеция, и Института по океанография на Гръцкия център за морски изследвания. Това прави научното изследване наистина международно.

Черно море се смята за една от най-добрите подводни лаборатории в целия свят заради аноксидните (безкислородни) условия в дълбините му. Това означава, че много елементи, в това число и органични, са съхранени много по-добре отколкото в други морски среди. Районът като цяло има голямо значение за историята на човешкото развитие и глобалното разселване от периода на Ранния палеолит насам и има огромен потенциал да обогати познанията ни. Като хвърля светлина към ключови аспекти за промените в околната среда и човешката история, свързана с тях, проектът от своя страна може да помогне за намиране на отговорите на някои от най-големите въпроси за черноморския регион: кога повишаването на глобалното морско ниво след последния ледников период е причина за съединяването отново със Средиземно море по Босфорския праг? И когато това се е случило, с каква скорост се е напълнил черноморският басейн? Kакви са били потенциалните последици за околните човешки заселвания?

„Вторият сезон на „МАП Черно море“ ще даде по-специфични данни и значително ще обогати резултатите от 2015 г. Това ще е прекрасна възможност да бъдат обучени български специалисти по морска археология в приятелската среда на нашия международен екип“, коментира професор Людмил Вагалински, директор на Националния археологически институт и музей (НАИМ) към Българската академия на науките и директор на изследването.

„МАП Черно море“ представлява голям напредък в нашите възможности да изследваме морското минало, а оттам и човешката история като цяло. С безценната подкрепа на EEFE, международният, интердисциплинарен екип на проекта ще може да разгърне безпрецедентен арсенал от най-модерна техника и така да поддържа най-добрата практика от Конвенцията на ЮНЕСКО от 2001 г.“, споделиха от екипа на проф. Джон Адамс от Центъра за морска археология към университета в Саутхемптън.

България е една от първите страни, подписали Конвенцията за защита на подводното културно наследство на ЮНЕСКО от 2001 г. (UCH), като „МАП Черно море“ се провежда при пълно спазване на насоките ѝ. Целта е да се даде пример за най-добрите международни практики в отговор на различни заплахи към Конвенцията (UCH), широко разпространени в други части на света. Проектът е одобрен от Министерството на културата на България, което е издало необходимите разрешителни. Конкретните цели на проекта са:

• Да се реконструират Кватернерни палеопейзажи на българския шелф
• Да се открият, картографират и запишат доказателства за преисторически и исторически човешки дейности като например заселване и индустрия
• Да се открият и определят останките на морскоплавателни връзки на потънали кораби и инфраструктурата, свързана с тях, ако те имат отношение към изследването
• Да се изследват доказателствата за човешки отзив към промяната на водните нива през плеистоцена и холоцена
• Да се подобрят съществуващите криви на морското ниво в Черно море
Новаторският научен проект, воден от професор Джон Адамс и екипа му, е и фокус на голям документален филмов проект. Един от най-добрите екипи документалисти следва групите участници от началото на първата експедиция през 2015.

Дейвид Белтън и Анди Байът, изпълнителни продуценти на Black Sea Films , са сформирали екип от водещи творчески таланти, чиито имена стоят зад много наградени филми като продуценти и режисьори и включват филми като „Синята планета“ на БиБиСи, „Планетата Земя“, „Дълбоко синьо“ и „Ураган“ , който е изцяло заснет в 3D. С голям опит в подводните снимки, документалният екип ще разработи специални дълбоководни техники заедно с екипа на проф. Адамс, за да пренесе научните тайни от дълбините на Черно море до екраните на зрителите по цял свят. Екипът ще се погрижи документирането на това изключително научно, международно и българско сътрудничество да вдъхнови зрители от всички възрасти и националности и експедицията да послужи като наследство за много години напред.

Втората експедиция на проекта започна на 1 септември 2016 г. и ще бъде в открито море в продължение на 26 дни, след което всички данни ще бъдат проучени, интерпретирани и представени на българското правителство през пролетта на 2017 г. Трета експедиция се планира за есента на 2017 г.

Maritime.bg – България

Последни новини

Бюрократични бариери спират европейските пари за сектор „Рибарство“ и го обричат на фалит

Бюрократични бариери спънаха подпомагането на сектор „Рибарство“ по ковид мерките, отпуснати с европейски регламент, продължават и сега силно да ощетяват бранша с парите за бизнеса в условията на тежка икономическа криза и редица фирми
Прочетете

Пътнически кораб удари айсберг край Аляска

Плаващият под флага на Бахамските острови пътнически кораб NORWEGIAN SUN (IMO: 9218131) е прекратил 9-дневен круиз, след като удря айсберг край бреговете на Аляска, съобщи телевизия ABC. Компанията-оператор на кораба потвърждава за
Прочетете

Кораб Azov Concord, който напусна Мариупол, пристигна в Турция

Корабът за генерални товари AZOV CONCORD (IMO: 9387748), който напусна пристанище Мариупол, пристигна в Зонгулдак, сочи справка на Maritime.bg. Съдът се контролира от турска компания. По думите на капитана на кораба Иван Бабенков
Прочетете

Турция започна строителството на подводница

Турската компания от отбранителната индустрия STM обяви начало на строителството на нова подводница, проектирана изцяло в страната. Експерти определят проекта STM500 като "исторически" за южната ни съседка, отбелязвайки, че новата
Прочетете

54 години Морска гара – Варна

Преди 54 години официално е открита Морска гара - Варна. Строителството на сградата е започнало през 1966 година и е завършено две години по-късно. Морска гара е определяна като уникално съоръжение за приемане потока пасажери. В
Прочетете

COSCO пусна блок-влак от пристанище Триест до Словакия

Нов железопътен маршрут от "Китайско-европейския сухопътен мост" започна работа този понеделник. Той се обслужва от китайската компания COSCO SHIPPING и е между италианското пристанище Триест и Велене, Словения, където се намира
Прочетете

Назначават Георги Събев за генерален директор на „Пристанищна инфраструктура“

Георги Събев (ляво), Николай Събев и Константин Бачийски, депутат от ПП в НС | Снимка: Искра.бг Георги Събев, бивш управител на "Южно-български морски образователен център", ще бъде назначен за генерален директор на Държавно предприятие
Прочетете

12 загинали и 260 ранени при инцидент на кораб в пристанище Акаба

Дванадесет души загинаха, а други 260 пострадаха, при инцидент на Пристанище Акаба, Йордания, съобщи местната държавна информационна агенция "Petra". Инцидентът е станал в понеделник на борда на плаващия под флага на Хонконг моторен
Прочетете

Кап. I ранг Петър Димитров е новият командир на Военноморска база – Варна

Днес, 27 юни 2022 г., капитан I ранг Петър Димитров прие длъжността командир на Военноморска база Варна, най-старото формирование от състава на Военноморските сили. Пред сградата на щаба на формированието се състоя военен ритуал за
Прочетете

Събев закри поради неефективност одитните комитети в пристанищата Варна, Бургас, Русе и ДППИ

Снимка: ДППИ Одитните комитети към седем дружества работят неефективно, докладите са формални и не са насочени към намаляване на държавните разходи. С този мотив министър Николай Събев прекрати днес дейността на структурите, които
Прочетете

Последни новини

Бюрократични бариери спират европейските пари за сектор „Рибарство“ и го обричат на фалит

Бюрократични бариери спънаха подпомагането на сектор „Рибарство“ по ковид мерките, отпуснати с европейски регламент, продължават и сега силно да ощетяват бранша с парите за

Назначават Георги Събев за генерален директор на „Пристанищна инфраструктура“

Георги Събев (ляво), Николай Събев и Константин Бачийски, депутат от ПП в НС | Снимка: Искра.бг Георги Събев, бивш управител на "Южно-български морски образователен център", ще

Събев закри поради неефективност одитните комитети в пристанищата Варна, Бургас, Русе и ДППИ

Снимка: ДППИ Одитните комитети към седем дружества работят неефективно, докладите са формални и не са насочени към намаляване на държавните разходи. С този мотив министър

Най-четени през месеца

Имейл абонамент
Имейл абонамент
Получавайте новините на Maritime.bg директно и във Вашата електронна поща!
Винаги може да спрете Вашия имейл абонамент