В Хамбург (Германия) се проведе 27-та Международна изложба (фиг1,фиг.2,) по корабостроене, машинно обзавеждане и морски технологии SMM 2016 с главен организатор – компанията Hamburg Messe.
Освен изложбата в конгресния център Congress GmbH се проведе Глобален Морски екологичен конгрес Global Maritime Environmental Congress (GMEC) с участието на повече от 700 водещи представители на корабостроителната промишленост, научни и изследователски кръгове, туристически дейци и еколози. Във всички доклади и презентации бе подчертана важността на социалните и икономически последствия от внедряването на нови технически решения за по-нататъшно устойчиво развитие на корабостроенето и корабоплаването за повишаване на ефективността от използване на енергията и подобряване на околната среда.
На международната изложба компанията АВВ представи най-новия модел на система за електрозадвижване на кораб AZIPOD XL, която представлява винтово-рулева колонка с ново техническо решение – Linear Flow Propulsor.
Повишаването на ефективността на новия модел се постига чрез уникална система дюзи, която насочва линейно водния поток и ускорява водата в перката, така че да се намали турбулентността и загубата на енергия. Благодарение на допълнително устройство при системата AZIPOD XL уплътнението на вала може да се замени бързо и лесно дори под вода.
Системата Azipod е индустриален стандарт за морската индустрия. Това са съвременни управляеми системи за електрозадвижване на кораби без използване на редуктори. Азимут тласкащите (подрулващи) устройства подобряват маневреността на кораба в хоризонталнa равнина.
Системата за електрическo задвижване Azipod e известнa също като POD система – Propulsion Outboard Drive, или система за задвижване с извънбордов електрически двигател. Цялата Azipod система е разположена извън корпуса в кърмовата част на кораба. Това задвижващо устройство позволява на плавателния съд да се развърти около вертикалната ос във всички посоки, т.е. на 360 градуса с помощта на руля.
Реализира се придвижване във всяка избрана посока, което не е възможно при конвенционалната задвижваща система. Диапазонът на мощностите на тези задвижвания е от 6 до 21 MW в зависимост от размерите и предназначението на плавателния съд. Използват се при ледоразбивачи, влекачи, фериботи, круизни кораби, както и за динамично позициониране на сондажни кораби и плаващи производствени съдове.
Внедрени са различни модификации класове V;C;CZ;X;XO;I;DO. Задвижващите системи в продължение на 25 години са постигнали повече от 12 милиона работни часа при използване 99,8%. Спестени са около 700000 тона гориво и това е спомогнало за намаляване на емисиите на въглероден диоксид в морето. Моделът на Azipod XL (фиг.4) увеличава ефективността на горивото допълнително с 5-10 %. Проектът ще бъде реализиран на използваните вече в експлоатация типове Azipod XО. Azipod XL е идеален пример за непрекъснатия стремеж на АВВ за усъвършенстване на моделите за електрозадвижване на кораби като през последните години, са постигнати значителни успехи по отношение на ефективността на системата за гориво . Ако се заменят всички съществуващи единици Azipod с новия модел Azipod XL, корабната индустрия може да спести още 2,2 милиона тона гориво и 7 милиона тона въглероден диоксид през следващите 25 години.С помощта на интегрирана система за мониторинг и диагностика могат да се следят параметрите и техническото състояние на уредбата.
Новите модели Azipod XL могат да бъдат проектирани така, че при евентуално достигане на по-ниска скорост да се получи тласък на плавателния съд и допълнително да се увеличи скоростта.Това ще позволи устройството да се използва за влекачи и офшорни строителни съдове, подходящо е и за фериботи и танкери за втечнен природен газ.
ABB е глобална компания,разработваща водещи технологии в областта на електроенергетиката и автоматизацията. Интегрираният Център за морски операции на компанията АВВ следи и постоянно контролира параметрите на уредбите и системите на над 600 плавателни съдове в света.
Компанията дава възможност за изява на своите клиенти в енергетиката, промишлеността и сектора на транспорта и инфраструктурата, за да се подобри ефективността на съоръженията при намаляване на въздействието върху околната среда. Концернът АВВ има свои предприятия в над 100 страни,в които работят около 135 000 специалисти.
д-р Стефка Кантурска
Maritime.bg – Свят