Русия изгражда перспективна автономна система в района на платформа “Приразломная”

rovРуските подводни роботи, работещи на дълбочина от няколко километра под дебел слой арктически лед, ще могат с точност до милиметър да определят собственото си местоположение и в реално време да обменят информация с въздушни, надводни и наземни центрове за управление. Уникалната система за навигация и комуникация “Позиционер”, разработена от концерна “Океанприбор” в Санкт Петербург, скоро ще бъде разгърната на дъното на руския арктически шелф.

Системата се състои от автономни необитаеми подводни апарати, хидроакустични шамандури с апаратура за спътникова комуникация “Гонец-Д1М” и навигация ГЛОНАСС. Подводните роботи патрулират в райони на дълбочина до 8 километра, като се ориентират с помощта на шамандури-фарове. В тях са заложени свръхточни координати, които се използват от безпилотния кораб, за да уточни той местоположението си и да продължи работа. Шамандурите служат, също така, за да предават информация на повърхността.

“Системата е напълно готова да бъде разгърната – съобщи за “Известия” официалният представител на “Океанприбор” Павел Мартишкин. – Първият район, в който тя ще бъде внедрена, е дъното около газодобивната морска платформа “Приразломная”. Планира се на база нашата апаратура да бъде създадена глобална информационна мрежово-централизирана система за подводен мониторинг и обслужване на районите за добив на нефт. Концернът планира в Арктика едната от тях да бъде реализирана в рамките на опитно-конструкторската дейност по проекта “Информативност” на Министерството на промишлеността и търговията.

Предполага се в системата “Позиционер” да се използват няколко типа шамандури: подводни, плаващи, дори замразени в леда. Апаратната част на шамандурите се състои от радио- и хидроакустична части с общо електрозахранване, поставени в пластмасов корпус. В същото време, радио- и хидроакустичното оборудване съдържат радиостанция на ултракъси вълни, приемник за ГЛОНАСС, комплект система за спътникова навигация “Гонец-Д1М” и апаратура за подводна връзка с роботите.

При варианта на дрейф, апаратната част на шамандурите е разположена в защитен корпус с поплавъци, в които са поставени допълнителни захранващи елементи. Докато шамандурите, предвидени за замразяване в леда, се окомплектоват със специален високоустойчив термоконтейнер с повишена топлинна изолация.

Шамандурите имат три режима на работа. При първия апаратът получава информация по спътниковите комуникационни канали, запомня я и, ако роботът го изисква, ще я предаде.

При втория режим – “диалог”, шамандурите свързват в реално време по радиоканал в УКВ диапазона роботите с бреговите, въздушните, морските центрове за управление. Такъв обмен на данни позволява не само да се знае местоположението на робота и какви задачи изпълнява той, но и непрекъснато да бъде управляван.

Третият режим е най-елементарен. Роботът действа абсолютно автономно и използва шамандурите, само за да свери координатите си и да коригира курса си. В екстрени ситуации безпилотникът може да подаде SOS-сигнал, съобщавайки, че дълбоководната мисия е прекратена.

“В момента за лидер в областта на създаването на перспективни автономни системи се смятат САЩ – съобщи за “Известия” професорът от Академията на военните науки Вадим Козюлин. – За тези цели ежегодно се харчат около $70 милиарда. Американската агенция за перспективни изследвания на Пентагона DARPA, съвместно с редица частни компании, реализира програмата Poseidon, подводен аналог на системата за глобална навигация GPS. Тя ще позволи на подводници и безпилотни кораби не само да се ориентират в подводен режим, но и да си разменят информация. Очаква се нейните изпитания да започнат през 2018 г. Русия се включва в надпревара с лидера с 15 години закъснение и, според западни източници, в момента харчи за военни научни разработки около $4-5 милиарда. Но ние вече заехме лидерски позиции в областта на разработката на автономни необитаеми подводни апарати и системи за тяхното управление”. / Гласът на Русия

Maritime.bg – Свят

Последни новини

70 години от създаването на Бреговата опорна система за комуникационна и информационна поддръжка на…

На 7 октомври 2022 г., се състоя военен ритуал за тържественото отбелязване на 70 години от създаването на първообраза на настоящата Брегова опорна система за комуникационна и информационна поддръжка на Военноморските сили. Строят
Прочетете

Завърши водолазното учение “Тритон”

Завърши водолазното учение на ВМС на Република България с международно участие „ТРИТОН 2022”. To се проведе за втора поредна година и е резултат от доброто сътрудничество на ВМС на Република България и съюзниците от НАТО. В учението
Прочетете

Кап. Калчев, БМК: Ръстът на тарифите за преминаване през Проливите трябва да бъде ограничен

За кризата в Черно море, предизвикана от войната между Русия и Украйна, състоянието на морския бизнес у нас и едностранния акт на Турция за ръст на тарифите за преминаване през Проливите, разговаряме с к.д.п. Александър Калчев -
Прочетете

Пожар на контейнеровоз край Саудитска Арабия, евакуираха 25 моряци

Пожар избухна на борда на плаващия под флага на Панама контейнеровоз TSS PEARL (IMO: 9339868). Инцидентът става на 123 nm северозападно от пристанище Джизан, Саудитска Арабия. Саудитската прес агенция съобщи, че целият екипаж
Прочетете

България и Румъния изградиха аварийно-спасителни центрове по река Дунав

Успешно приключи проектът „Повишаване на транспортната безопасност в общия българо-румънски участък на река Дунав, чрез подобряване реакцията при бедствени ситуации посредством трансгранично сътрудничество“ - Danube Safety Net. Това бе
Прочетете

Норвегия ограничава достъпа до пристанищата си за руски риболовни кораби

Норвежкото правителство реши в четвъртък да ограничи достъпа на руски риболовни кораби до пристанища на страната. Норвежкото министерство на външните работи обяви, че риболовни кораби на Русия ще бъдат подложени на проверки и ще им
Прочетете

Швеция: Установихме детонации до Северен поток

Първите огледи, извършени тази седмица от шведските власти на течовете от газопроводите "Северен поток-1" и "Северен поток-2" в Балтийско море, засилват подозренията, че те са резултат от саботаж, извършен чрез детонации, нанесли
Прочетете

ДППИ прави остров за птиците във Варненското езеро за близо 4 млн. лева

Представянето на бъдещия изкуствен остров във Варненското езеро препълни Дома на моряка на 06.10.2022 г. Пилотният за България проект привлече вниманието на Община Варна, Военноморските сили на Р България, Българска морска камара,
Прочетете

Продължава водолазното учение на ВМС

Продължава водолазното учение на ВМС на Република България с международно участие „ТРИТОН 2022”. Участниците започнаха подготовката за финалния етап. Утре ще бъде проведен заключителния разбор – дискусия на който участниците ще споделят
Прочетете

Дивизионът за морски специални операции провежда тактическо учение

След инфилтриране в зоната на операцията, тимовете от състава на морската тактическа група за специални операции проведоха специално разузнаване и започнаха планиране на директни акции срещу терористично депо и кораб, превозващ оръжие
Прочетете

Последни новини

70 години от създаването на Бреговата опорна система за комуникационна и информационна поддръжка на Военноморските сили

На 7 октомври 2022 г., се състоя военен ритуал за тържественото отбелязване на 70 години от създаването на първообраза на настоящата Брегова опорна система за комуникационна и

Кап. Калчев, БМК: Ръстът на тарифите за преминаване през Проливите трябва да бъде ограничен

За кризата в Черно море, предизвикана от войната между Русия и Украйна, състоянието на морския бизнес у нас и едностранния акт на Турция за ръст на тарифите за преминаване през

Най-четени през месеца

Имейл абонамент
Имейл абонамент
Получавайте новините на Maritime.bg директно и във Вашата електронна поща!
Винаги може да спрете Вашия имейл абонамент