Започва строителството на първия в света тунел за кораби

tunel-za-korabiНорвегия, известна със своите безброй фиорди и скалисти острови, е напът да изгради първия в света тунел за кораби, който ще осигури заобикаляне на открита крайбрежна зона, улеснявайки драстично морския трафик и превръщайки се в основна туристическа атракция.

След десетилетия на планиране на Тунел СТАД, изглежда най-накрая Норвегия стартира този амбициозен проект.

През миналата седмица правителството в конституционната монархия осигури мнозинство за финансирането на градежа, предаде местната национална телевизия NRK.

Тунел СТАД е включен в програмата на Норвегия за развитие на транспорта и транспортната инфраструктура. Стойността на програмата е над 120 млрд. щ. долара.

За строителството на тунела за кораби са предвидени 180 млн. долара, които са за първата фаза на градежа от 2018 г. до 2023 г. и 140 млн. долара от 2024 г. до 2029 г.

tunel-za-korabi-3„Това е исторически ден за нашата страна“, коментира пред медии консерваторът Бйорн Людемел. По думите му тунелът за кораби ще осигури безопасно плаване „около“ полуостров Стад, създавайки изключителни предпоставки за регионален индустриален растеж и развитие на туристическа дестинация от световен мащаб. „Тунелът за кораби също така ще допринесе за прехвърлянето на повече товари към морския транспорт, който влияе в пъти по-малко над околната среда от сухопътния“, коментира още Людемел.

Тунел СТАД ще бъде с дължина 1,7 км. и ще бъде първото подобно съоръжение, прокарано през солиден скалист релеф. Тунелът ще бъде с височина 45 метра, широчина 36 метра. През него ще преминават кораби с газене до 12 метра и широчина до 26,5 метра.
tunel-za-korabi-2Според местните инженери, прокопаването на канал вместо тунел граничи с невъзможното, заради състава на скалите, образуващи полуостров Стад, който от своя страна разделя Норвежко море и Северно море. Най-високата част на полуострова е 645 метра.

Тунел СТАД е национален проект, за който се очаква да намали риска от морски произшествия и улесняване превоза на стоки. Норвежките транспортни специалисти също са обнадеждаващи, че тунелът ще намалят драстично загубите на рибната промишленост и ще вдъхне нов живот в крайбрежните бизнес общности.

Идеята за прокопаване на тунел за кораби през полуострова датира от 1874 година. Интересно е да се отбележи, че през годините идеята имала и фаза, според която е предвиждан градежът на железопътен тунел, по който да се движат железопътни композиции с лодки.

Още за уникалния проект, можете да видите във видеоклиповете и снимките по-долу.

Четете още:
Китай може да построи плавателен канал между Варна и Русе |

Канал Кра – отвъд Панама и Суец |

Видео 1:

Видео 2:
FILM: Stad Ship Tunnel (English version)

Снимки:
27378861216_2d3ba1204e_o 27324193991_a4644dc290_o 26787502484_3de4015102_o 26788223553_7c30f76572_o 27137026270_01b1029a42_o 27412569845_a208d0c22d_o 29686979564_9dd41f61e2_k 29686980004_0d3dcf64a6_k 20298548403_ff2a38fa8e_k

Maritime.bg – Курс

Последни новини

Последни новини

Най-четени през месеца

Имейл абонамент
Имейл абонамент
Получавайте новините на Maritime.bg директно и във Вашата електронна поща!
Винаги може да спрете Вашия имейл абонамент