Русия строи самолетоносач

ruski-samoletonosachНовият самолетоносач “Щорм” ще бъде заложен в следващата програма за модернизация на армията в периода 2019-2025 година. Планира се корабът да влезе в строя на военноморския флот до 2030 година. Експертите смятат, че той евентуално ще бъде дислоциран в базата в Североморск (1880 км северно от Москва).

Необходимостта от такъв кораб за Москва стана очевидна по време на сирийската кампания. Русия успя да изпрати в Средиземно море група, начело със самолетоносача “Адмирал Кузнецов”, но той е на 30 години, отработил е ресурса си и е морално остарял.

“На палубата на “руснака” се побират от порядъка на 30 самолета, а при американците те са към 90. Освен това излитането от “Адмирал Кузнецов” се изчислява в минути, а от американските излитат по 3 в минута. Има и много задачи, които руският кораб в момента не може да изпълнява. Съответно, наложително е създаването на нов, съвременен самолетоносач”, каза за “Руски дневник” източник от военно-промишления комплекс.

Присъствието на Русия в световния океан с цел защита на страната от потенциални агресори при съвременните геополитически условия е просто необходимост, смятат експертите. “Самолетоносачът е силова точка, която може да се премества по света и да диктува условия на другите. Разбира се, за американците един наш самолетоносач е нищо, защото те притежават 19 такива кораба. Ние ще имаме един, максимум – два. Но при всички положения, това е сила, с която трябва да се съобразяваш”, подчерта източникът на “Руски дневник”.

Какво представлява “Щорм”

По параметри руският кораб прилича на американския суперсамолетоносач “Джералд Форд”, смята професорът от Академията за военни науки Вадим Козюлин.

Както и при “американеца”, по проект “Щорм” е с напълно чиста палуба, тя не е защитена от ракетно-артилерийски системи, както например е при съветско-руския самолетоносач “Адмирал Кузнецов”.

“Това ще бъде плаващо летище, съпровождано от цяла ескадра кораби”, каза Козюлин.

Площта на пистата за излитане ще бъде от порядъка на 14 км – три футболни игрища. Ще има четири полоса с различна дължина за ускоряване на самолетите, а ще бъде инсталирана и смесена система за изстрелване – трамплинна и трамплинно-катапултна.

Както подчерта Козюлин, поради липсата на оръжейни системи на борда на самолетоносача “Щорм” ще бъде охраняван от около 10 кораба – фрегати, миноносци, крайцери, а също и от подводници.

Освен това двата атомни двигателя РИТМ-200 ще позволят на “Щорм” да развива скорост до 30 възела (55 км/ч). Общата водоизместимост на кораба ще бъде 100 хиляди тона, а газенето – 11 метра. Екипажът на кораба ще наброява от порядъка на 4000 души.

Но при цялата красота и амбициозност на проекта на руските военни конструктори им предстои да решат още редица задачи, преди корабът да се появи на бял свят.

Какво не му достига на самолетоносача

Палубната авиация на “Щорм” ще се състои основно от изтребители МиГ-29К и морска версия на самолета пето поколение Т-50, смята Козюлин. И ако в първия случай морската авиация вече е въоръжена с палубни изтребители от фамилията МиГ, които дори бяха проверени в Сирия, то машината от ново поколение Т-50 все още се разработва. И нейният корабен вариант засега е само на хартия.

“Освен това за самолетоносача ще трябва да се изгради и съответната инфраструктура: за такъв кораб трябва да се построи специален кей, а също така, по време на стоянка на рейд, да се осигури неговата безопасност по всички направления – въздух, вода и суша. А това означава, че на мястото на неговото базиране могат да се появят допълнителни съединения за ПВО и брегова охрана”, каза за “Руски дневник” военният експерт и заместник директор на Института за страните от ОНД Владимир Евсеев.

При това според експертите новият самолетоносач “Щорм” ще струва на бюджета от 350 милиарда до 1 трилион рубли ($6,15-$17,5 милиарда) в зависимост от комплектацията на кораба.

“А ако се вземе предвид и направата на 90 палубни изтребителя и необходимата инфраструктура за “Щорм”, разходите за самолетоносача ще се увеличат двойно”, допълва Евсеев.

Заради тази висока цена и икономическите санкции редица експерти, включително и един от създателите на първия модел Владимир Пепеляев, се отнасят скептично към реализацията на проекта в първоначалния му вариант. Във връзка с това конструкторите вече започнаха да разработват аналог на “Щорм”, който ще бъде с по-малки габарити, но няма да му отстъпва по бойни възможности.

Автор: Руски дневник

Maritime.bg – ВМС

Последни новини

Норвегия ограничава достъпа до пристанищата си за руски риболовни кораби

Норвежкото правителство реши в четвъртък да ограничи достъпа на руски риболовни кораби до пристанища на страната. Норвежкото министерство на външните работи обяви, че риболовни кораби на Русия ще бъдат подложени на проверки и ще им
Прочетете

Швеция: Установихме детонации до Северен поток

Първите огледи, извършени тази седмица от шведските власти на течовете от газопроводите "Северен поток-1" и "Северен поток-2" в Балтийско море, засилват подозренията, че те са резултат от саботаж, извършен чрез детонации, нанесли
Прочетете

ДППИ прави остров за птиците във Варненското езеро за близо 4 млн. лева

Представянето на бъдещия изкуствен остров във Варненското езеро препълни Дома на моряка на 06.10.2022 г. Пилотният за България проект привлече вниманието на Община Варна, Военноморските сили на Р България, Българска морска камара,
Прочетете

Продължава водолазното учение на ВМС

Продължава водолазното учение на ВМС на Република България с международно участие „ТРИТОН 2022”. Участниците започнаха подготовката за финалния етап. Утре ще бъде проведен заключителния разбор – дискусия на който участниците ще споделят
Прочетете

Дивизионът за морски специални операции провежда тактическо учение

След инфилтриране в зоната на операцията, тимовете от състава на морската тактическа група за специални операции проведоха специално разузнаване и започнаха планиране на директни акции срещу терористично депо и кораб, превозващ оръжие
Прочетете

“Укрферри” тихомълком спаси корабите си от войната и обяви “апетити” в…

Украинската фирма "Укрферри", която от десетилетия води деструктивна политика срещу българските фериботни превози в Черно море, успешно е извела своите фериботи от блокираните от войната с Руската федерация местни пристанища. Кораб
Прочетете

Флотът планира съвместни мероприятия с румънските ВМС

На 04 и 05.10.2022 г., офицери от Щаба на Военноморските сили на Република България водени от заместник-началникът на Щаба на Военноморските сили по операциите капитан I ранг Ваньо Мусински, проведе щабни разговори с офицери от Щаба на
Прочетете

Бившият транспортен министър Николай Събев напуска “Продължаваме промяната”

Бившият министър на транспорта Николай Събев се отказва от депутатското си място и напуска "Продължаваме промяната", потвърди пред "Дневник" пресслужбата на партията. Тя разпространи съобщение с негово изявление. "Никога не съм
Прочетете

Морските администрации на България и Румъния приключиха проект за подобряване безопасността по р.…

Българската и румънската морски администрации ще проведат заключителна среща във връзка с приключването на проект „Повишаване на транспортната безопасност в общия българо-румънски участък на река Дунав, чрез подобряване реакцията при
Прочетете

Даваме 2,5 млн. лева за преоборудване на малък военен транспорт „Антарес“ в минен заградител за ВМС

Министерството на отбраната отпуска до 2,5 млн. лева за преоборудване на малък военен транспорт (мвтр) „Антарес“ с бордови № 304 в минен заградител за Военноморските сили, установи справка на Maritime.bg. За целта е обявена
Прочетете

Последни новини

“Укрферри” тихомълком спаси корабите си от войната и обяви “апетити” в България, докато стотици моряци остават…

Украинската фирма "Укрферри", която от десетилетия води деструктивна политика срещу българските фериботни превози в Черно море, успешно е извела своите фериботи от блокираните от

Бившият транспортен министър Николай Събев напуска “Продължаваме промяната”

Бившият министър на транспорта Николай Събев се отказва от депутатското си място и напуска "Продължаваме промяната", потвърди пред "Дневник" пресслужбата на партията. Тя

Морските администрации на България и Румъния приключиха проект за подобряване безопасността по р. Дунав

Българската и румънската морски администрации ще проведат заключителна среща във връзка с приключването на проект „Повишаване на транспортната безопасност в общия българо-румънски

Най-четени през месеца

Имейл абонамент
Имейл абонамент
Получавайте новините на Maritime.bg директно и във Вашата електронна поща!
Винаги може да спрете Вашия имейл абонамент