Двамата пострадали пилоти при вчерашния инцидент с хеликоптер „Пантер“ са в стабилно състояние. Те са настанени за лечение в реанимацията на Военноморска болница – Варна. Капитан Павел Симеонов и капитан Анатоли Апостолов са контактни и с нормални жизнени функции. Лекуващият екип дава добри прогнози за пълното възстановяване на двамата пилоти.
Останките на хеликоптера вече са извадени от водите на Черно море, работи назначената комисия за разследване на авиационното произшествие. С министерската заповед е определен съставът на комисията, в която са включени експерти от Служба „Военна полиция“ и Командването на Военноморските сили. Разпоредено е на командирите на войскови формирования от всички степени да оказват съдействие на членовете на комисията във връзка с разследването.
На извънреден брифинг във Варна днес стана ясно, че ден преди инцидента с хеликоптера, машината е изпълнила по-сложни задачи. “Състоянието на машината е такова, че най-вероятно няма да може да се използва повече”, коментира командирът на ВМС контраадмирал Митко Петев.
Спасените втори пилот и бордови инженер са свидетелствали, че загиналият командир кап. Анастасов е направил всичко възможно за да предотврати инцидента.
“Това, което е ясно до момента е, че по време на морско учение „Черно море” 2017, в което са участвали хеликоптери „Пантер” от военноморските сили, се е провеждала стрелба по морска цел. Хеликоптерът е извършил успешно стрелбата, след което е трябвало да се отправи към брега”, обясни министър Каракачанов, цитиран от bTV.
Захождайки пред кораба, машината удря флага на фрегата Дръзки, пилотът обаче е овладял хеликоптера и се е отправил към брега. Но явно в следващите минути апаратурата подава сигнал за проблем, той обръща хеликоптера и го приближава обратно към кораба, за да може да бъде приводнен във водата близо до плавателния съд, за да могат по-бързо и по-ефективно да работят спасителните екипи, които вече са се задействали по това време, обясни още министърът.
“Много бърза и професионална работа на спасителните екипи от флота, но при падането на хеликоптера във водата – тук вече се изяснява причината как двама от екипажа са успели да излязат, а самия пилот кап. Анастасов не е успял. Това ще го кажат следствените действия.
На практика, овладявайки хеликоптера и връщайки го обратно към кораба, със своите действия той е дал възможност на своите двама колеги да се спасят”, допълни Каракачанов.
„Не може да се каже в конкретния случай, че инцидентът и жертвата, която сме дали е въпрос на неподготвеност на екипажа”, каза още Каракачанов.
Първите спасители достигнали до приводнения “Пантер” след 7 минути. Първи от водите е изтеглен бордовият инженер, а моторен катер изтегля втория пилот минути по-късно.
Рискувайки живота си на дълбочина около 2 метра водолазът старши лейтенант Димитър Бахчеванов успява да изтегли тялото на командира на хеликоптера кап. Анастасов. Той е бил прехвърлен на борда на фрегата Дръзки, където около час до достигане на кораба на Морска гара – Варна са правени опити за спасяване на живота му и възстановяване на сърдечната дейност.
Около 2 часа през нощта днес е приключила операцията по изтегляне и транспортиране на машината. Хеликоптерът е изтеглен от 100-тонния плаващ кран “Антей”.
„Бог да прости капитан Анастасов, познавах го лично, прекрасен пилот. До последно се е борил и е спасил живота на другите двама.“, заяви премиерът Бойко Борисов.
„Искам да кажа, че в случая сме купили най-добрия хеликоптер. Загубили сме вчера 50 милиона, но и безценния прекрасен живот. Тези пари са колкото коледните добавки на пенсионерите.“, коментира още премиерът.
До изясняване на причините за инцидента ще бъдат преустановени всички полети на машините от военноморската авиобаза “Чайка”. Разследващите трябва да излязат с констатация до 30 дни.
Погребението на капитан Георги Анастасов е утре от 12 часа в родния му Ямбол.
Maritime.bg – Курс