Расте търсенето на кадри в родното корабостроене

korabostroeneВарненски проектантски фирми изпълняват поръчки за проектирането на големи пътнически кораби. Една от тях работи за финландска компания по проектирането на един от най-големите пътнически кораби – Oasis of the Seas („Оазис на моретата”), за 5400 пасажери, с дължина 361,6 метра и широчина 47 метра. Това заяви за в. „Черно море” доц. Петър Георгиев, член на УС на Морски клъстър – България.

Противно на

инерцията в общественото мнение,
че корабостроителният бизнес е замрял във Варна, на практика той е жив, има сериозен потенциал и нужда от кадри, категоричен е доц. Георгиев. По неговите думи през 2014 г. Българската национална асоциация по корабостроене и кораборемонт (БНАКК) организира трудова борса, насочена към морския бранш. От издадената брошура за нуждите от кадри за следващите три години (включително 2017 г.) се видя, че в почти всички предприятия на асоциацията вече усилено се търсят кадри. Оттогава насам морската индустрия като цяло продължава да се развива и търсенето на нови кадри непрекъснато расте. Във Варна работят 4 корабостроителни и кораборемонтни завода. В един от тях се усвоява строителството на серия от нови специализирани кораби, разширява се и производствената инфраструктура. Така че погрешно е наложилото се впечатление за замиране на бранша, което идва от фалита преди време на „Варненска корабостроителница” – една от емблемите на морската ни столица, коментира доц. Георгиев.

Световната криза, която е циклична в корабостроенето (последната тръгна от световната финансова криза през 2008 г.), вече отшумява и

започва леко оживление
Вярно, продължава да има сериозни проблеми в този бранш, но те са за цяла Европа. Те тръгнаха с преместването на центъра на световното корабостроене от Стария континент към Далечния изток. Сега Китай, Корея, Япония и дори Виетнам са страните, където се произвеждат масовите серии търговски кораби – бълкери, танкери, контейнеровози. Европа остана център само в строителството на пътнически кораби, луксозни яхти и специализирани кораби, което се извършва главно във Финландия, Франция, Италия. Неотдавна на гости на ТУ – Варна, е бил проф. Пенчо Пенчев от университета в Рощок, с които се поддържа тясно сътрудничество. От лекцията, която изнесъл за последните тенденции в корабната индустрия и морското образование в Германия, станало ясно, че и трите им завода на Балтийско море са купени от малайзийска фирма. В тях се планира да се строят три типа пътнически кораби, включително речен, които ще са предназначени главно за азиатски клиенти. И в един момент при тях излязъл проблемът с кадрите, тъй като широката гама ново строителство изисква доста квалифицирана работна сила. У нас също вече започва пренасочване на корабната индустрия, която в близкото минало изпълняваше поръчки само за строителството на масовите серии търговски кораби и не се оказа достатъчно гъвкава към бързо променящата се конюнктура на пазара. Новата насока е към изграждането на специализирани кораби с по-малък тонаж. Втората тенденция, която пак се налага в Европа, е насочена към възвръщането на малките и средните предприятия (МСП). ЕК вече има много програми за тяхното стимулиране.

Европа осъзнава, че загуби корабостроенето,
въпреки че над 70% от територията й е опасана от морска брегова ивица. Големите корабни заводи са изкупени от азиатски инвеститори (вижда се в съседна Румъния и на много други места), които осигуряват някаква заетост, но пък се изнася основната печалба. Така че в момента политиката на ЕК е насочена към стимулиране на МСП, на малките корабостроителници, които са собственост на европейски граждани, и печалбата остава тук. В тях ще се привлекат много млади кадри, което да намали голямата младежка безработица в общността. За целта обаче са необходими иновации, за да може малкият завод да бъде конкурентоспособен на пазара, каза още доц. Георгиев. Точно на тази тема за европейските морски изследвания, иновации и конкурентен растеж на МСП беше посветен научният форум (тази година с международно участие), който по традиция вече за четвърта година се организира по случай Европейския ден на морето – 20 май.

Строителството, което започва да се развива с изграждането на специализирани кораби, се нуждае перманентно от нови кадри, коментира доц. Георгиев. Под корабостроене той разбира целия бранш, който включва също и кораборемонта, проектантската дейност. Поне 5-6 проектантски фирми работят активно във Варна, допълни той.

Добрата тенденция
в проектантската дейност е, че фирмите не се затварят в себе си, обединяват своите сили при появата на по-голяма чуждестранна поръчка, така че нейното изпълнение да остане у нас. Една от фирмите работи с финландска компания, което й позволява да използва модерни компютърни технологии за изграждане на продуктов модел на кораба.Така сравнително малка варненска проектантска фирма може да участва в проектирането на големи кораби, дори суперлайнери. Конкуренцията на световния пазар изисква диверсификация, тоест разделянето на процеса на много субконтрактори (съизпълнители). И понеже съвременните комуникационни технологии го позволяват, вече не е необходимо проектирането дори на най-големите кораби да се извършва под един покрив. В момента една част от кораба се прави в Сингапур, друга в Европа, трета в САЩ. Така че определено

има търсене на кадри
Не само в ТУ – Варна, но и в останалите у нас има проблеми с кандидатите за студенти през последните години, посочи доц. Георгиев. Според него причините са няколко. Първо те се коренят в световния отлив на интереса към инженерните специалности. Към това специално у нас се прибавят и демографските проблеми, изтичането на кадри в чужбина. В тази посока се търсят нестандартни решения, които косвено са свързани с нуждите на индустрията. Отново по инициатива на Българската национална асоциация по корабостроене и кораборемонт се налага практиката работници в заводите от асоциацията да бъдат стимулирани да станат студенти – бъдещи инженери корабостроители. Миналата есен в първи курс са се записали 19 студенти, от които близо половината (8 души) са работници в някои заводи от бранша в града. За отбелязване е, че между тях има и от набор 1966 г. Тези 8 души сега използват натрупания дългогодишен опит, за да се преквалифицират, като получат по-висока степен на образование. Това решение може да се приеме като нова форма на дуално обучение, което започва да се развива у нас – имат опита от практиката и сега се доквалифицират в по-висока степен. В случая се получава много добро съвместяване на интересите както на бизнеса, така и на образователната система.

И още нещо също оптимистично за този много важен сектор от морската индустрия. Започналото, макар и още плахо, оживление в него постепенно може да стане ориентир за повишаване интереса към инженерното образование в тази насока. Доц. Георгиев показал на новоприетите студенти видеоматериали за корабостроителните практики в света. Например как става удължаването на един кораб в Хамбург, като в завода го разрязват надве и вмъкват по средата допълнителна част. Разказвайки им това, той споменал, че в българската практика имаме подобен случай с фериботния кораб „Варна”, който беше удължен по същата технология във варненски завод. Той е операторът „Варна фери” и се движи по линията Варна – порт Кавказ. Тогава младите студенти погледнали на цялата тази работа с особен респект. С удовлетворение, че неща, които им показвам от практиката на такава силно развита корабостроителница в Германия, същите се случват вече и в наши заводи, допълни доц. Георгиев.

Стефан Денков, Черно море

Maritime.bg – България

Последни новини

Кап. Калчев, БМК: Ръстът на тарифите за преминаване през Проливите трябва да бъде ограничен

За кризата в Черно море, предизвикана от войната между Русия и Украйна, състоянието на морския бизнес у нас и едностранния акт на Турция за ръст на тарифите за преминаване през Проливите, разговаряме с к.д.п. Александър Калчев -
Прочетете

Пожар на контейнеровоз край Саудитска Арабия, евакуираха 25 моряци

Пожар избухна на борда на плаващия под флага на Панама контейнеровоз TSS PEARL (IMO: 9339868). Инцидентът става на 123 nm северозападно от пристанище Джизан, Саудитска Арабия. Саудитската прес агенция съобщи, че целият екипаж
Прочетете

България и Румъния изградиха аварийно-спасителни центрове по река Дунав

Успешно приключи проектът „Повишаване на транспортната безопасност в общия българо-румънски участък на река Дунав, чрез подобряване реакцията при бедствени ситуации посредством трансгранично сътрудничество“ - Danube Safety Net. Това бе
Прочетете

Норвегия ограничава достъпа до пристанищата си за руски риболовни кораби

Норвежкото правителство реши в четвъртък да ограничи достъпа на руски риболовни кораби до пристанища на страната. Норвежкото министерство на външните работи обяви, че риболовни кораби на Русия ще бъдат подложени на проверки и ще им
Прочетете

Швеция: Установихме детонации до Северен поток

Първите огледи, извършени тази седмица от шведските власти на течовете от газопроводите "Северен поток-1" и "Северен поток-2" в Балтийско море, засилват подозренията, че те са резултат от саботаж, извършен чрез детонации, нанесли
Прочетете

ДППИ прави остров за птиците във Варненското езеро за близо 4 млн. лева

Представянето на бъдещия изкуствен остров във Варненското езеро препълни Дома на моряка на 06.10.2022 г. Пилотният за България проект привлече вниманието на Община Варна, Военноморските сили на Р България, Българска морска камара,
Прочетете

Продължава водолазното учение на ВМС

Продължава водолазното учение на ВМС на Република България с международно участие „ТРИТОН 2022”. Участниците започнаха подготовката за финалния етап. Утре ще бъде проведен заключителния разбор – дискусия на който участниците ще споделят
Прочетете

Дивизионът за морски специални операции провежда тактическо учение

След инфилтриране в зоната на операцията, тимовете от състава на морската тактическа група за специални операции проведоха специално разузнаване и започнаха планиране на директни акции срещу терористично депо и кораб, превозващ оръжие
Прочетете

“Укрферри” тихомълком спаси корабите си от войната и обяви “апетити” в…

Украинската фирма "Укрферри", която от десетилетия води деструктивна политика срещу българските фериботни превози в Черно море, успешно е извела своите фериботи от блокираните от войната с Руската федерация местни пристанища. Кораб
Прочетете

Флотът планира съвместни мероприятия с румънските ВМС

На 04 и 05.10.2022 г., офицери от Щаба на Военноморските сили на Република България водени от заместник-началникът на Щаба на Военноморските сили по операциите капитан I ранг Ваньо Мусински, проведе щабни разговори с офицери от Щаба на
Прочетете

Последни новини

Кап. Калчев, БМК: Ръстът на тарифите за преминаване през Проливите трябва да бъде ограничен

За кризата в Черно море, предизвикана от войната между Русия и Украйна, състоянието на морския бизнес у нас и едностранния акт на Турция за ръст на тарифите за преминаване през

“Укрферри” тихомълком спаси корабите си от войната и обяви “апетити” в България, докато стотици моряци остават…

Украинската фирма "Укрферри", която от десетилетия води деструктивна политика срещу българските фериботни превози в Черно море, успешно е извела своите фериботи от блокираните от

Най-четени през месеца

Имейл абонамент
Имейл абонамент
Получавайте новините на Maritime.bg директно и във Вашата електронна поща!
Винаги може да спрете Вашия имейл абонамент