Украйна изнудва Параходство БМФ

Снимка: Агенция УНИАН
Снимка: Агенция УНИАН

Украйна води дългогодишна систематична икономическа война срещу българските фериботни кораби „Героите на Одеса“ и „Героите на Севастопол“. Тя е насочена към пълното им изваждане от транспортния пазар в Черно море. Сигналът за последната битка от тази дълга война е подаден на 19 юни. Тогава в транспортното министерство в София пристига писмо от генералното ни консулство в Одеса. То уведомява за поредния проблем, създаден от украинските власти, този път – с таксуването на двата кораба в пристанище Черноморск (бивше Иличовск). Базирайки се на заключение на Научно-изследователския проектно-конструкторски институт на морския флот на Украйна“ (УкрНДИМф), комисия на Министерството на инфраструктурата в Киев (МИУ) решава, че двата наши фериботни кораба трябва да бъдат пререгистрирани от по-ниската категория „Б“ в по-високата „А“, в резултат на което да скочат и портовите такси, които плащат. „Аргументът“ на украинците е, че двата ферибота не извършват пътнически превози. В резултат на това Василий Зубков от фирмата „Пласке“, агентираща двата наши кораба в Черноморск, обяснил в писмо до консулството ни в Одеса, че ако България не представи необходимите доказателства, Украйна официално ще изиска от оператора на корабите – Параходство „Български морски флот“ (БМФ), 3 млн. долара за покриване на разликата между пристанищните такси за двете категории кораби, и то от 2015 г. досега. Според Зубков атаката е подготвена чрез редица публикации във вестник „Моряк на Украйна“ срещу двата наши кораба, които дават „повод“ на МИУ да се самосезира, пише Стандарт.

Ако България не предостави доказателства, че двата фериботни кораба са категория „Б“, то „вероятността от прекратяване на фериботните транспортни връзки между България и Украйна е почти 100%“, коментира Зубков.

Важно е да се знае, че двата наши фериботни кораба работят на основата на две международни спогодби. Първата, сключена между България и Украйна, е за обслужване на линията Варна – Иличовск (Черноморск). Втората е тристранната спогодба между България, Украйна и Грузия от 1999 г. за обслужване на линията Варна – Поти/Батуми -Черноморск – Варна. По същите работят и двата ферибота на „Укрфери“ -„Героите на Шипка“ и „Героите на „Плевен“.

Всъщност ако Украйна е истинска правова държава, достоен кандидат за член на ЕС, то никакви доказателства не биха били необходими, тъй като всички те се съдържат в самото украинско законодателство, но явно в Киев няма кой да ги чете. Така например от чл. 22 на Закона за морските пристанища на Украйна, както и от Заповедта на МИУ „За пристанищните такси“ от 27 май 2013 г. става абсолютно ясно, че към категория „Б“, освен пътнически кораби спадат и „…фериботи, които влизат за извършване на товаро-пътнически операции“, т.е. такива, каквито правят двата наши кораба.

Опитите на Украйна да вдигне, и то със задна дата, таксите на нашите фериботи, противоречат на нееднократните декларации на Министерството на инфраструктурата на Украйна да опрости и намали държавната тарифна политика – както за да отговори на условията на ЕС, така и с цел повишаване на конкурентоспособността по т. нар. „нов път на коприната“.

Действията на Украйна са в пълно противоречие с ангажиментите, които тя пое с подписването на Споразумението за асоцииране към ЕС. В чл. 135 на Подраздел 7 „Транспортни услуги“ на документа е записано, че Украйна се задължава да либерализира международния си морски транспорт както между своите пристанища и тези на държавите от ЕС, така и с трети страни, каквато е Грузия по тристранната спогодба.

Тези откровено антибългарски действия стават на фона на винаги добронамереното отношение на София спрямо Киев. Достатъчно е дори само да се припомни, че Украйна дълги години не заплаща членския си внос в Черноморския меморандум за разбирателство по държавния пристанищен контрол.

Поради това Русия неведнъж е предлагала да бъдат спрени правата на Украйна по Меморандума, на което България винаги се е противопоставяла с мотива „да бъде даден още един шанс“ на Киев. Като „благодарност“ за това, Украйна, която винаги разчита на помощта на България не само в Черно море, но и по пътя й към ЕС, забива нож в гърба на българския морски транспорт. Още повече, че „Героите на Одеса“ и „Героите на Севастопол“ са 100% българска държавна собственост и плават под български флаг.

| Още по темата: Украйна оказва натиск и над българския морски бизнес

Maritime.bg – Курс

Последни новини

Зоната на здрача в Световния океан крие огромни рибни ресурси

През 1789 г. изследователите Алесандро Маласпина и Хосе де Бустаманте отплават от Кадис на първата испанска научна експедиция около света. В продължение на пет години Маласпина и Бустаманте изучават и събират животни и растения в цялата
Прочетете

Путин: Англо-саксонците стоят зад атаката срещу „Северен поток“

Англо-саксонците стоят зад атаката срещу тръбопровода "Северен поток". Това заяви Владимир Путин по време на церемония по подписване на споразумение за присъединяване на териториите на самопровъзгласилите се ДНР и ЛНР, както и
Прочетете

Близо 5,5 млн. тона товари са изнесени през украинските пристанища

По „зърнения коридор“, отворен след споразумението между Украйна и Русия с посредничеството на ООН и Турция от края на юли, до момента са преминали 235 кораба, натоварени с близо 5,5 млн. тона селскостопанска продукция, съобщи
Прочетете

Увеличават капацитета на Пристанищен терминал „Видин-център“

Пристанище Видин - Център, снимка: "Пристанище Видин" Повече пътнически кораби ще могат да акостират едновременно на пристанище "Видин-център". Приключват ремонтните дейности, финансирани от Държавно предприятие "Пристанищна
Прочетете

Нов член в семейството на Maritime.bg

Българското специализирано морско издание Maritime.bg® придоби нов международен новинарски бранд, с който активно ще популяризира морската индустрия в страната. Maritime.News вече е част от портфолиото на Maritime.bg.
Прочетете

Над 200 участници на „High-Tech Summit for the Black Sea“ край Варна

На 27 и 28 септември в к.к. Златни пясъци, гр. Варна се проведе Международен черноморски форум за технологии и иновации в синята икономика - High-Tech Summit for the Black Sea (#HTS4BS). Повече от 200 участници, между които
Прочетете

Южен поток транспорт: Въвеждането на нови санкции не ограничава преноса на газ

Компанията оператор на газопровода "Турски поток" заяви, че Нидерландия ѝ е отнела лиценза за износ, предаде Ройтерс. Компанията заяви също така, че въпреки отнемането на лиценза, продължава да транспортира газ и че е поискала
Прочетете

Борислав Гуцанов: Територията на Морска гара – Варна трябва да се промени

Българска морска камара провежда серия от срещи с представители на политически партии, които ще участват в извънредните парламентарни избори, които ще се проведат на 2 октомври. Maritime.bg публикува без редакторска намеса предоставената
Прочетете

„Пристанище Варна“ ЕАД отбеляза Световния морски ден

“Пристанище Варна“ ЕАД се присъедини към Международната морска организация (IMO) в честването на Международния морски ден. Темата тази година – Нови технологии за по-екологично корабоплаване – подчертава значителната необходимост
Прочетете

Нова онлайн среда подпомага потребителите на вътрешни водни пътища

Mеждународна платформа с непрекъснат достъп до статична и динамична информация за европейските вътрешни водни пътища е изградена в рамките на проект RIS COMEX, по който Държавно предприятие „Пристанищна инфраструктура“ е бенефициент за
Прочетете

Последни новини

Близо 5,5 млн. тона товари са изнесени през украинските пристанища

По „зърнения коридор“, отворен след споразумението между Украйна и Русия с посредничеството на ООН и Турция от края на юли, до момента са преминали 235 кораба, натоварени с

Борислав Гуцанов: Територията на Морска гара – Варна трябва да се промени

Българска морска камара провежда серия от срещи с представители на политически партии, които ще участват в извънредните парламентарни избори, които ще се проведат на 2 октомври.

Най-четени през месеца

Имейл абонамент
Имейл абонамент
Получавайте новините на Maritime.bg директно и във Вашата електронна поща!
Винаги може да спрете Вашия имейл абонамент