Временно преустановени са всички операции на Военноморския флот на Съединените американски щати. Причина за мярката стана поредният сериозен инцидент с кораб от състава на флота.
Maritime.bg припомня, че край Сингапур изчезнаха 10 американски моряци след сблъсък между разрушителя USS JOHN MCCAIN и танкер.
Преди този инцидент – USS FITZGERALD се сблъска с контейнеровоз на 17 юни, а според първичното разследване вина за гибелта на 7 военни моряци носи капитанът на бойния кораб.
“Необходимо е да вземем всички необходими мерки за гарантиране безопасността на екипажите и корабите”, обясни мярката за спиране на операциите адмирал Джон Ричардсън, който я определи и още като “временна пауза”.
По думите на щатския адмирал ще бъде извършен много сериозен преглед на подготовката на военните моряци във флота.
В предстоящия анализ, в който ще участват и специалисти от частния морски сектор в САЩ, ще бъдат преразгледани кариерното развитие на моряците, процедурите за техническо обслужване, оборудването, както и “тактическото и навигационното владеене”. Междувременно в Протока Малака продължава активното търсене на изчезналите моряци от екипажа на USS JOHN MCCAIN.
Най-любопитната версия
Журналистът Дейвид Хамблинг представи изключително любопитен прочит на зачестилите инциденти с участие на американски военни съдове. В престижното списание “Ню Сайънтист” Хамблинг цитира различни източници, представящи данни за цялостни сривове на системите за позициониране на плавателни съдове в Черно море.
“Това би могло да бъде първи намек за нова форма на електронна война, достъпна за всички от нелоялните държави до дребните престъпници”, коментира той.
На 22 юни Американската морска администрация е докладвала за привидно несериозен инцидент. Капитан на кораб, намиращ се край руското пристанище Новоросийск, установява, че според системите за позициониране “корабът се намира на летище “Геленджик”.
След извършена проверка е установено, че всички системи на борда на неназования кораб функционират коректно.
Капитанът му осъществява контакт с намиращи се в близост съдове, които също потвърждават странното явление – не са на вода, а на летище “Геленджик”, според всички електронни системи на борда.
Според данните на Хамблинг, над 20 кораба са били засегнати от “аномалията”.
Той припомня експеримент на ученият от Университета на Тексас Тод Хъмпфрейс, който през 2013 година успя да отклони суперяхта, чрез “хакване” на системите на борда. Пред “Ню Сайънтист” днес той коментира, че данните за инцидента в Черно море много наподобяват контролираният експеримент от преди четири години.
Според Хъмпфрейс, Русия вече разполага с нова платформа за електронна война.
Той дава пример със западни приложения за мобилни телефони, които при употреба в Москва дават шокиращо 32-километрово отклонение от позицията. “Наблюденията са, че някои приложения, използващи GPS, не функционират в Москва. Вие можете да сте пред портите на Кремъл, а според приложението да сте на летище Внуково”, коментира той.
Според него това е част от разработка на Руската федерация, която има отбранителни функции, тъй като масово американските високоточни морски ракети разчитат на GPS навигация, а успешното “замъгляване” на сигнала ги превръща в безполезни купчини желязо.
Хъмпфрейс дори непряко намеква, че може да има и “руска следа” в зачестилите инциденти с щатски кораби.
Maritime.bg – Свят