К.д.п. Христо Папукчиев: Няма място за медиуми-експерти и врачки по морски катастрофи, събрани около кристалната топка Costa Concordia

К.д.п. Христо Папукчиев от няколко години работи за италианска фирма, капитанът на Costa Concordia Франческо Скетино също е работил за нея.


Няма място за медиуми-експерти и врачки по морски катастрофи, събрани около „кристалната топка“ Costa Concordia. Това заяви в ексклузивен коментар, за maritime.port.bg от Мобил (САЩ), бившият шеф на българското звено за разследване на морски катастрофи, к.д.п. Христо Папукчиев.

Отговорността е много сериозно понятие. Причините за катастрофата може да се изясняват с години, а дотогава хората ще забравят името на капитана, коментира той. Тези факти обаче, ще отворят нови глави в SOLAS и ISM Code, смята к.д.п. Папукчиев. По думите му единият подход при разследването ще търси причината за катастрофата. Това ще извърши италианското бюро за разследване на морските произшествия. Вторият подход при разследването, по думите на Папукчиев, вече е предрешен с обявяването на капитана на Costa Concordia от прокуратурата за виновен, което според него е прибързано. Третите страни със самостоятелно разследване ще бъдат застрахователите.

Всичко ще стане ясно след приключване на всяко едно от разследванията. Този кораб многократно е посещавал това пристанище и маневрата е рутинна, коментира Папукчиев. На мостика на тези кораби е много пренаселено, а този капитан е чисто административна фигура. Никой не трябва да се учудва, че първа компанията го обвини в грешка. Въпреки това тази грешка е въпрос на арбитраж, тя е част от застраховката. Накрая може да се окаже, че той изобщо не е бил на мостика, коментира Папукчиев. Можеш да го обвиниш, че не е бил на мостика, но тази отговорност равна ли е на последствията? Освен това на мостика има асемблиран екип, конституиран със съответните задължения и отговорности съгласно ISM  Code и правилниците на компанията. Не е нормално да се реже предварително главата на капитана, коментира Папукчиев.

Каквито и действия да е извършил, никой няма да го обяви за светец, защото в неговата длъжностна характеристика е записано, че той е отговорен – той е грешник. На един кораб каквото и да стане капитанът е виновен, на един катастрофирал самолет обаче, капитана го правят герой. Обявяването на капитана на Costa Concordia за виновен устройва всички.  В морския бизнес случайни неща не стават, категоричен е к.д.п. Папукчиев.

Проследете Катастрофата с Costa Concordia

maritime.port.bg – Свят

Вижте още
error: Защитено съдържание! Ако желаете да копирате този материал, се свържете с нас на адрес: news@maritime.bg