Турция започва строителството на Канал Истанбул

Турският президент Реджеп Таип Ердоган на борда на новопостроен боен кораб, снимка: Enso Haber
Турският президент Реджеп Таип Ердоган на борда на новопостроен боен кораб, снимка: Enso Haber

Турция обяви вчера маршрута, по който ще бъде изграден нов корабоплавателен канал, който драстично трябва да намали трафика в Босфора и да трансформира европейската половина на Инстанбул в остров, съобщи Ройтерс. 

Работата по 45-километровия Канал Истанбул, свързващ Черно море и Мраморно море западно от Босфора ще започне през тази година, съобщи транспортният министър на страната Ахмет Арслан. Той подчерта, че това е най-скъпият инфраструктурен проект в страната.

42 000 плавателни съда са преминали през Босфора през 2016 г., превръщайки го в един от най-натоварените протоци. За сравнение – през същата година през Суецкия канал са преминали 16 800 плавателни съда.

С проектите за градска инфраструктура по протежението на канала и логистичните центрове, които ще бъдат построени в Черно море, Канал Истанбул ще бъде най-скъпият проект на Турция, каза Арслан. Без да посочва точните разходи, той добави, че проектът ще бъде финансиран чрез публични и частни партньорства.

Новият канал няма да бъде обект на конвенцията от Монтрьо, отнасяща се до използването на проливите, което гарантира свободно преминаване на товарни кораби по време на мир, каза той, което означава, че Турция ще може свободно да определя таксите за преминаване.

Каналът ще бъде прокопан от регион Дурусу на турското черноморско крайбрежие до Кючукчекмедже на Мраморно море. Каналът ще бъде с дълбочина 25 метра и широчина между 250 до 1000 м., в зависимост от района.

Канал Истанбул ще се намира близо до редица проекти в северен Истанбул, изградени от правителството на партията на президента Тайип Ердоган, включително третия мост над Босфора, открит през 2016 г., и третото летище в града, което е в процес на изграждане.

Изкопната маса, която ще бъде добита при прокопаването на канала, ще бъде използвана за селското стопанство, както и за изкуствени острови и пристанища, които ще бъдат построени в Мраморно море, каза Арслан.

Планът има много критици, а самият Ердоган с лекота го нарече „луд проект“, когато за пръв път го представи през 2011 година. Според еколози проектът ще подготви пътя за по-нататъшно развитие в северната част на града, като се стимулира унищожаването на горите там.

Докладът за оценка на въздействието на проекта върху околната среда, който се изисква от правителството преди започване на строителството, се изготвя в момента, съобщи министерството на околната среда.

Истанбулската камара на геоложките инженери заяви, че първоначалното подаване на доклада за въздействието върху околната среда не е взело предвид няколко фактора, които правят проекта нежизнеспособен. Проектът има потенциал да окаже сериозно влияние върху климата и баланса на минералите и хранителните вещества в Черно море и околните райони и ще изчерпи нивата на кислорода в Мраморно море.

| Още по темата: Турция цели геостратегическия ключ на Черно море, Ердоган иска ударно нов Босфор

Maritime.bg – Свят

Последни новини

Последни новини

В края на май (не) изпратих писмо – защо моряците още не са ключови работници в България

В края на месец май изпратих писмо до Генералния секретар на Международната морска организация (IMO) за присъединяването на страната ни към общата резолюция. Това заяви вече

Липсва уважение към моряците, очаква ни недостиг на работна ръка, ръст на изоставените екипажи, предупреждават от ITF

Морската индустрия може да се изправи пред сериозен недостиг на моряци. Това заяви генералният секретар на Международната федерация на транспортните работници (ITF) Степен

Най-четени през месеца

Имейл абонамент
Имейл абонамент
Получавайте новините на Maritime.bg директно и във Вашата електронна поща!
Винаги може да спрете Вашия имейл абонамент