Примитивен тръстиков кораб акостира във Варна догодина

„Абора 2“ в открито море.
„Абора 2“ в открито море.

Още в средата на миналия век Тур Хейердал доказа чрез плаванията с „Кон-Тики“, „Ра“ и „Тигрис“, че океанът не е представлявал препятствие за древния човек и едновременно с това породи нуждата от преосмисляне на съвременните представи за навигационните умения в древността.

През 2019 г. плаване от същия тип ще започне от източния бряг на Черно море, съобщи Морски вестник. Неговата цел е да докаже наличието на контакти между средиземноморските и черноморските народи още през праисторическата епоха. Това твърдение е породено от сведението на Херодот за преселници от древен Египет в земите на арменското царство.

Плаването ще се извърши с модел на примитивен тръстиков кораб. Неговият корпус предстои да бъде изработен по традиционна технология в езерото Титикака, Боливия през 2018 г. Ръководител на проекта е немският изследовател Доминик Гьорлиц. През 90-те години на миналия век той започва да експериментира с лодка-еднодръвка и тръстикова лодка в големите немски езера. През 1999 г. Доминик Гьорлиц проектира корабът „Абора“, за чийто прототип са използвани праисторически скални изображения на плавателни съдове, открити на Канарските острови. Абора е името на слънчевото божество, почитано от местното население гуанчи като техен прародител. Едновременно с това абора е и местното название на традиционните тръстикови лодки, изработвани на Канарските острови.

До момента Доминик Гьорлиц е извършил три плавания с три отделни кораба:

„Абора 1“ през 1999 г. Плаване от Сардиния през Корсика до устието на р. Елба. Мачтата е била издигната точно по средата на корпуса и поради тази причина не е било възможно да се поддържа курс срещу вятъра.

„Абора 2“ през 2002 г. Плаване по затворен маршрут Египет – Ливан – Кипър. Мачтата е издигната по-близо до носа на корпуса и това дава възможност за лавиране при страничен и насрещен вятър. Това е първият експеримент, който доказва на практика, че примитивен плавателен съд, задвижван само с платно, може да се върне в изходната точка на своя маршрут.

„Абора 3“ през 2007 г. Плаване от бреговете на Северна Америка (Ню Йорк) до Азорските острови. Целта е да се докаже, че през праисторията са били осъществявани презокеански плавания от Средиземноморието до земите на Новия свят и обратно. Основание за такова твърдение дават откритите в мумията на фараон Рамзес II следи от никотин и кокаин – субстанции, появили се в Европа едва след плаването на Колумб.

Планираното за 2019 г. плаване ще започне от Сочи, Русия.

Маршрутът му ще премине през Крим на запад, Констанца, Варна и Истанбул на юг. От там плаването ще продължи през Мраморно море към Троя и през Дарданелите към Егейско море. Маршрутът на следващия етап на плаването ще премине през островите Лeмнос и Скирос на запад до Атина на юг. От там плаването ще продължи на изток през островите Милос и Санторин до Крит на юг и ще приключи в пристанището на Александрия, Египет.

За да спази духа на експедиците, организирани от Тур Хейердал, Доминик Гьорлитц планира да включи в екипажа на „Абора“ 4 представители на всяка от държавите, покрай бреговете на които ще премине маршрутът на плаването – Русия, България, Турция и Гърция.

През пролетта на 2018 г. членовете на екипажа ще се съберат за едноседмичен тренировъчен лагер на брега езерото Гейзелталзе, Германия. Там те ще се качат на борда на умален модел на кораба „Абора“ за отработят специфичните техники за неговото управление. През есента на 2017 г. Доминик Гьорлитц посети българският платноход „Роял Елена“ в пристанището на Рощок, Германия. На борда ученият организира видеопрезентация, с която запозна екипажа и официални лица със своята досегашна дейност и бъдещи планове.

Източник Теодор Роков, Морски вестник

Последни новини

Кап. Калчев, БМК: Ръстът на тарифите за преминаване през Проливите трябва да бъде ограничен

За кризата в Черно море, предизвикана от войната между Русия и Украйна, състоянието на морския бизнес у нас и едностранния акт на Турция за ръст на тарифите за преминаване през Проливите, разговаряме с к.д.п. Александър Калчев -
Прочетете

Пожар на контейнеровоз край Саудитска Арабия, евакуираха 25 моряци

Пожар избухна на борда на плаващия под флага на Панама контейнеровоз TSS PEARL (IMO: 9339868). Инцидентът става на 123 nm северозападно от пристанище Джизан, Саудитска Арабия. Саудитската прес агенция съобщи, че целият екипаж
Прочетете

България и Румъния изградиха аварийно-спасителни центрове по река Дунав

Успешно приключи проектът „Повишаване на транспортната безопасност в общия българо-румънски участък на река Дунав, чрез подобряване реакцията при бедствени ситуации посредством трансгранично сътрудничество“ - Danube Safety Net. Това бе
Прочетете

Норвегия ограничава достъпа до пристанищата си за руски риболовни кораби

Норвежкото правителство реши в четвъртък да ограничи достъпа на руски риболовни кораби до пристанища на страната. Норвежкото министерство на външните работи обяви, че риболовни кораби на Русия ще бъдат подложени на проверки и ще им
Прочетете

Швеция: Установихме детонации до Северен поток

Първите огледи, извършени тази седмица от шведските власти на течовете от газопроводите "Северен поток-1" и "Северен поток-2" в Балтийско море, засилват подозренията, че те са резултат от саботаж, извършен чрез детонации, нанесли
Прочетете

ДППИ прави остров за птиците във Варненското езеро за близо 4 млн. лева

Представянето на бъдещия изкуствен остров във Варненското езеро препълни Дома на моряка на 06.10.2022 г. Пилотният за България проект привлече вниманието на Община Варна, Военноморските сили на Р България, Българска морска камара,
Прочетете

Продължава водолазното учение на ВМС

Продължава водолазното учение на ВМС на Република България с международно участие „ТРИТОН 2022”. Участниците започнаха подготовката за финалния етап. Утре ще бъде проведен заключителния разбор – дискусия на който участниците ще споделят
Прочетете

Дивизионът за морски специални операции провежда тактическо учение

След инфилтриране в зоната на операцията, тимовете от състава на морската тактическа група за специални операции проведоха специално разузнаване и започнаха планиране на директни акции срещу терористично депо и кораб, превозващ оръжие
Прочетете

“Укрферри” тихомълком спаси корабите си от войната и обяви “апетити” в…

Украинската фирма "Укрферри", която от десетилетия води деструктивна политика срещу българските фериботни превози в Черно море, успешно е извела своите фериботи от блокираните от войната с Руската федерация местни пристанища. Кораб
Прочетете

Флотът планира съвместни мероприятия с румънските ВМС

На 04 и 05.10.2022 г., офицери от Щаба на Военноморските сили на Република България водени от заместник-началникът на Щаба на Военноморските сили по операциите капитан I ранг Ваньо Мусински, проведе щабни разговори с офицери от Щаба на
Прочетете

Последни новини

Кап. Калчев, БМК: Ръстът на тарифите за преминаване през Проливите трябва да бъде ограничен

За кризата в Черно море, предизвикана от войната между Русия и Украйна, състоянието на морския бизнес у нас и едностранния акт на Турция за ръст на тарифите за преминаване през

“Укрферри” тихомълком спаси корабите си от войната и обяви “апетити” в България, докато стотици моряци остават…

Украинската фирма "Укрферри", която от десетилетия води деструктивна политика срещу българските фериботни превози в Черно море, успешно е извела своите фериботи от блокираните от

Най-четени през месеца

Имейл абонамент
Имейл абонамент
Получавайте новините на Maritime.bg директно и във Вашата електронна поща!
Винаги може да спрете Вашия имейл абонамент