В световния океан оперират 451 ултра-големи контейнеровози (ULCS), а други 129 се строят в момента и трябва да влязат в световния флот до 2020 г. Това сочи анализ на риск-мениджмънт консултантите от DynaLiner, обхващащ съдовете с капацитет над 10 000 TEU.
Голям брой от новите контейнеровози-гиганти бяха поръчани след частичното стабилизиране на индустрията и множеството консолидации между основните контейнерни превозвачи на пазара.
Компаниите погледнаха към корабите с по-голям капацитет, защото осигуряват намаляване разходите за гориво, както и ограничаване на вредните въздействия над околната среда. Според анализа, ULCS-съдовете с капацитет над 18 000 TEU оперират основно по натоварените линии, свързващи Северна Европа и Далечния Изток.
Капацитетът на тези кораби е средно около 15 000 TEU.
Към момента най-голям оператор на кораби от този клас е базираната в Швейцария MSC, която е вторият най-голям контейнерен превозвач в света. Компанията експлоатира 90 ULCS-съда. Превозвачът също така очаква в състава си и най-голям брой от тези кораби – общо 11 с капацитет 23 350 TEU.
Датският конгломерат Maersk, който всъщност е основен инициатор за развитие на ULCS-класа, управлява 86 съда, а 13 от тях прибави във флота си при придобиването на Hamburg Sud. В момента за корпорацията се строят 11 подобни контейнеровоза, като шест от тях са с капацитет 20 600 TEU.
Китайският държавен гигант COSCO експлоатира 67 ултра-големи контейнеровоза. 29 съда от класа в момента се строят за китайската компания, в чийто флот се вляха съдовете на погълната China Shipping.
74 “левиатани” оперират французите от CMA CGM, като близо 1/3 от тях бяха придобити с поглъщането на APL. Френският гигант очаква да приеме 9 кораба от този клас, които ще бъдат с капацитет 22 850 TEU и първите в света задвижвани с LNG.
Немската Hapag-Lloyd прие 22 ULCS-съда следствие на придобиването на UASC, като в момента оперира 45 съда. Германската компания е единствена, която в момента не очаква нови постройки от този клас.
Новата компания ONE, която се роди след сливането на японското трио K Line, MOL и NYK, е следващата германския гигант по брой ултра-големи контейнеровози.
20 новопостроени гиганта пък очакват тайванците от Evergreen, които в момента оперират 31 съда от този клас. Другият тайвански играч – Yang Ming, очаква шест новопостроени кораба, оперирайки към момента 21 съда.
Maritime.bg – Свят