Най-голямото пристанище под световното морско равнище

Новото пристанище на Туркменистан. Снимка: RFERL
Новото пристанище на Туркменистан. Снимка: RFERL

Най-голямото пристанище под световното морско равнище бе открито преди няколко дни от президента на Туркменистан в Туркменбаши на брега на Каспийско море.

Инвестицията в градежа възлиза на 1,5 млрд. щ. долара, но към момента, според коментари на специалисти, трудно може да бъде обоснована икономически.

Портът в Туркменбаши е част от серия грандиозни проекти, които реализира местното правителство. Преди пристанището бе открито огромно летище с форма на сокол в столицата Ашхабат.

Мащабното строителство на транспортна инфраструктура в Туркменистан идва на фона на покачваща се цена на природния газ, както и задълбочаваща се валутна криза в страната. Ръководството на страната обаче продължава своята политика, с която цели превръщането на Туркменистан в регионален хъб за товарите между Европа и Азия.

Освен терминали за обработка на насипни товари и контейнери, новият порт разполага с модерен пасажерски терминал. Понастоящем Туркменистан не съобщава какъв е общият товарооборот, преминаващ през пристанищата на страната, но с откриването на новото пристанище се очакват над 20 млн. тона товари, като се предлагат различни логистични решения и на Афганистан и Узбекистан.

Президентът Гурбангули Бердимухамедов, който преряза лентата на новия порт, подчерта, че той ще спомогне за „активното интегриране в международния транспорт“ на страната. „Ролята на Туркменистан при транзита на товари между Азия и Европа ще бъде затвърден“, заяви още Бердимухамедов.

На тематична конференция в Аваза, курорт, недалеч от Туркменибаши, Бердимухамедов получи редица отличия за реализацията на проекта. 
Според държавната информационна агенция, финансовият гигант PricewaterhouseCoopers (PwC) е връчил на президента награда, която отличава проекта като „най-добро пристанище“.

Китайските износители биха могли теоретично да използват казахстанската връзка за транспортиране на стоки до Европа през Азербайджан и Турция през пристанището на Туркменибаши. Но пристанището на Актау в Западен Казахстан, което сега е свързано и с Китай по железопътен коридор, е друга опция, която не изисква претоварване на товари през туркменската граница. По-добре установен от двата маршрута е Транс-сибирската железопътна линия, свързваща Китай с Европа през Русия.

Сериозен проблем за развитието на пристанището в Туркменбаши ще остане въпросът с доверието към Туркменистан в обработката на товарни потоци. Дълбоко авторитарната република, срещнала неуспехи при реализацията на проекти за газопреносни тръбопроводи, е в практически търговски вакуум за последните почти 30 години.

Откриването на пристанището отново бе съпроводено с туркменската традиция за поставяне на рекорд. И тази церемония не мина без присъствието на представители на „Световните рекорди на Гинес“, които неотдавна осигуриха място на страната в историческите книги с инсталация „най-голяма скулптура на кон“. Портът в Туркменбаши получи приз „най-голямо пристанище под световното морско равнище“.

Пристанището е проектирано и построено за четири години и половина от турската компания Gap Inşaat.


Maritime.bg – Свят

Последни новини

Последни новини

Издадоха принудителна административна мярка за спиране на дейностите по претоварване от кораба „Vera Su“

Министърът на околната среда и водите Асен Личев издава принудителна административна мярка на Изпълнителна агенция „Морска администрация“ за спиране на дейностите по

Най-четени през месеца

Имейл абонамент
Имейл абонамент
Получавайте новините на Maritime.bg директно и във Вашата електронна поща!
Винаги може да спрете Вашия имейл абонамент