
Най-голямото пристанище под световното морско равнище бе открито преди няколко дни от президента на Туркменистан в Туркменбаши на брега на Каспийско море.
Инвестицията в градежа възлиза на 1,5 млрд. щ. долара, но към момента, според коментари на специалисти, трудно може да бъде обоснована икономически.
Портът в Туркменбаши е част от серия грандиозни проекти, които реализира местното правителство. Преди пристанището бе открито огромно летище с форма на сокол в столицата Ашхабат.
Мащабното строителство на транспортна инфраструктура в Туркменистан идва на фона на покачваща се цена на природния газ, както и задълбочаваща се валутна криза в страната. Ръководството на страната обаче продължава своята политика, с която цели превръщането на Туркменистан в регионален хъб за товарите между Европа и Азия.
Освен терминали за обработка на насипни товари и контейнери, новият порт разполага с модерен пасажерски терминал. Понастоящем Туркменистан не съобщава какъв е общият товарооборот, преминаващ през пристанищата на страната, но с откриването на новото пристанище се очакват над 20 млн. тона товари, като се предлагат различни логистични решения и на Афганистан и Узбекистан.
Президентът Гурбангули Бердимухамедов, който преряза лентата на новия порт, подчерта, че той ще спомогне за “активното интегриране в международния транспорт” на страната. “Ролята на Туркменистан при транзита на товари между Азия и Европа ще бъде затвърден”, заяви още Бердимухамедов.
На тематична конференция в Аваза, курорт, недалеч от Туркменибаши, Бердимухамедов получи редица отличия за реализацията на проекта. Според държавната информационна агенция, финансовият гигант PricewaterhouseCoopers (PwC) е връчил на президента награда, която отличава проекта като “най-добро пристанище”.
Китайските износители биха могли теоретично да използват казахстанската връзка за транспортиране на стоки до Европа през Азербайджан и Турция през пристанището на Туркменибаши. Но пристанището на Актау в Западен Казахстан, което сега е свързано и с Китай по железопътен коридор, е друга опция, която не изисква претоварване на товари през туркменската граница. По-добре установен от двата маршрута е Транс-сибирската железопътна линия, свързваща Китай с Европа през Русия.
Сериозен проблем за развитието на пристанището в Туркменбаши ще остане въпросът с доверието към Туркменистан в обработката на товарни потоци. Дълбоко авторитарната република, срещнала неуспехи при реализацията на проекти за газопреносни тръбопроводи, е в практически търговски вакуум за последните почти 30 години.
Откриването на пристанището отново бе съпроводено с туркменската традиция за поставяне на рекорд. И тази церемония не мина без присъствието на представители на “Световните рекорди на Гинес”, които неотдавна осигуриха място на страната в историческите книги с инсталация “най-голяма скулптура на кон”. Портът в Туркменбаши получи приз “най-голямо пристанище под световното морско равнище”.
Пристанището е проектирано и построено за четири години и половина от турската компания Gap Inşaat.
Maritime.bg – Свят