На 29 май в хотел “Черно море” ще се проведе конференция, посветена на 50 години от първия випуск корабостроителите и корабни механици на Технически университет – Варна.
Конференцията е организирана от катедра “Корабостроене, корабни машини и механизми”.
На 4 август 1945 г . е издаден регентски указ No 181 за преустройването на Висшето училище за стопански и социални науки “СВ. Кирил Славянобългарски” във Варна в Държавен университет “Св. Кирил Славянобългарски” с два факултета: Стопански и Технически.
Към Техническия факултет се основават пет отдела, вкл . КОРАБОСТРОИТЕЛЕН.
Това е началото на висшето корабостроително образование в България.
На 21 юни 1954 г. първите четирима корабостроителни инженери, подготвени в България, защитават дипломните си работи. Общо през периода 1954 ‐ 1958 г. в тогавашния Висш институт за народно стопанство ‐ Варна (приемник на закрития през 1953г . ВДУ ) завършват 82 инженери‐корабостроители.
През февруари 1962 г. е издадено Постановление No 22 за развитие на корабостроителната и кораборемонтната промишленост, което задължава Комитета по промишлеността и Министерството на просветата и културата да разработят в срок до 31 май 1962 г. мероприятия за осигуряване на корабостроенето с необходимите кадри ‐ инженери, техници и работници.
Във връзка с това главен инициатор за създаването на МЕИ‐Варна е основаната през същата година Главна дирекция на корабостроителната и кораборемонтната промишленост в България.
На 27 септември 1962 г., тогавашния ЦК на БКП и Министерският съвет издават Постановление N° 162 за подготовка на висши, средни и изпълнителски кадри за различните отрасли на народното стопанство и на научни и научно‐педагогически кадри за Висшите учебни заведения и научните институти.
Една от неговите разпоредби постановява: „От началото на учебната 1963/1964 г. да се открие в гр. Варна нов Машинно‐ електротехнически институт с три факултета: Машиностроителен, Електротехнически и Корабостроителен”.
На 10 юли 1962 г. в КЗ „Г. Димитров “‐ Варна е предаден за експлоатация корабът „София”, предназначен за Параходство БМФ ‐ първият от серията 5000‐тонни кораби за генерални товари, построени по български проект (пр. 548). Главен конструктор на кораба е инж. Тодор Ганчев. От тази серия през периода 1963‐1974 г. са построени 13 кораба. С продажбата на първия кораб на норвежката фирма „Карландер” през 1969 г. е поставено началото на износа на български кораби за западните страни. С проектирането и внедряването на корабите тип „София” е осъществен преходът към среднотонажно корабостроене в България.