
Промените в наредбата, които предстои да регламентират времето за работа на екипажите в речното корабоплаване под български флаг – 30 дни работа и 30 дни почивка, може по същество да ликвидират бранша. Това заяви на пресконференция в Русе председателят на ПП АБВ Румен Петков, след заседание на Изпълнителното бюро на партията и среща с представители на Българската дунавска камара, съобщиха от пресцентъра на АБВ.
Петков обясни, че подобен регламент в трудовите правоотношения на работещите в речното корабоплаване ще наложи 60% ръст на фонда „Работна заплата“, както и необходимост от удвояване състава на екипажите.
По данни на Българската дунавска камара и в момента налице са много големи трудности, свързани с екипажите.
“Такъв регламент е непосилен, по оценка на Българската дунавска камара”, поясни председателят на АБВ.
„Русенската браншова организация на речните превозвачи е изпратила писмо до министър-председателя и до транспортния министър, в което формулира проблема, още през януари, но безответно. Писмото е изпратено отново през май, като полученият отговор от администрацията на Министерски съвет е: „Исканията са изпратени по компетентност“. Това е отговор, който не се нуждае от коментар, той е обиден. За съжаление, това е еманацията на българското администриране. Това е и административна неграмотност, и политическа безотговорност“, каза Румен Петков, според когото ангажимент по въпроса от страна на нашите представители в Европейския парламент също липсва.
„Заплахата, пред която е изправен този бизнес в България, е нашите корабособственици да изберат да плават под чужд флаг в държава, която не е членка на Европейския съюз. И вероятно, поради непосилността на бремето, което възлага новият регламент, немалка част от превозвачите ще направят този избор и ние ще съсипем столетна традиция на българското речно корабоплаване“, допълни председателят на АБВ.
„Това е много сериозна заплаха за бъдещето на този бизнес и по същество ще постави под съмнение подготовката и реализацията на български граждани в навигационните екипажи. Остава изводът, че Дунав е забравен от българските правителства през последните години“, каза още той.
Областният председател на партията в Русе Валентин Иванов добави и още един ключов проблем в общата картина на българското речно корабоплаване – състоянието на поддръжката на коритото на Дунав. „До 1989 година България е вадила по 5 млн. куб. м. инертни материали от Дунав и с това е поддържала корабоплаването безпрепятствено на наша територия. В момента държавата ни вади десет пъти по-малко. Един от очебийните резултати е, че в продължение на българската територия на реката има 35 прага, от които 8 са лимитиращи корабоплаването. Невземането на мерки означава, че в обозрим период нашето крайбрежие ще бъде невъзможно за нормално корабоплаване“, обясни Иванов.